Na početku 2023. godine, nakon desetljeća i pol rada na pripremi dokumentacije, pokazalo se da su za sportsko-rekreacijsku lučicu Sokolana u uvali Sustipan u Kaštel Sućurcu upitni ne samo početak radova, nego i njezina izgradnja.
Riječ je, podsjetimo, o projektu tvrtke "Custos" poznatoga splitskog poduzetnika Hrvoja Marušića, inače Sućuranina, za koji je još u siječnju 2019. imao pravomoćnu lokacijsku dozvolu. Poznato je, međutim, da dozvole imaju dvogodišnji rok trajanja koji se može produžiti za još dvije godine.
Logično, uvjet je da se zahtjev za produženje podnese pravodobno. U slučaju lučice Sokolana to nije učinjeno pa je dozvola istekla.
S malo sreće u međuvremenu se može promijeniti zakon koji će dozvolu "oživjeti" što se jest dogodilo i odnosi se i na ovu lučicu. Ta činjenica, međutim, ne umanjuje neizvjesnost oko opstanka projekta.
No, krenimo redom. Budući da se radi o zahvatu na pomorskom dobru, stranka, podnositelj zahtjeva za lokacijsku dozvolu je bila sama Županija splitsko-dalmatinska (Upravni odjel za pomorstvo i turizam), zastupana po tvrtki "Custos". Uobičajeno je, naime, da tvrtka koja to želi dobije pravni interes da u ime i za račun Županije ishodi lokacijsku dozvolu.
Ta se tvrtka (u ovom predmetu "Custos"), u kasnijem postupku zajedno s ostalim zainteresiranim tvrtkama natječe za koncesiju. Ako ne bude izabrana kao najbolji ponuditelj, nastali trošak bit će joj podmiren.
Iz Upravnog odjela za prostorno uređenje i zaštitu okoliša Grada Kaštela dobili smo informaciju da nakon pravomoćnosti lokacijske dozvole nije, što bi bilo sukladno proceduri, nije podnesen zahtjev za građevinsku. Budući da je riječ o projektu lučice, ovdje valja napomenuti da je kompletiranje dokumentacije za građevinsku dozvolu zahtjevan posao.
Najvažnije je da prije podnošenja zahtjeva za građevinsku dozvolu slijedi raspisivanje koncesije za korištenje pomorskog dobra kako bi se odabrao budući investitor-koncesionar koji će tražiti ključni dokument. Koncesiju dodjeljuje Županija.
Sukladno lokacijskoj dozvoli koncesionar u postupku ishođenja treba parcelirati zemljište odnosno formirati građevinsku česticu, izraditi glavni projekt.
Za ilustraciju složenosti postupka navedimo primjer da su, kako smo neslužbeno doznali, trebale dvije godine samo za upis pomorskog dobra. I dok su tekle pripreme za definiranje posebnih uvjeta za raspisivanje natječaja za koncesiju, koja bi se trebala dodijeliti na 20 godina, oglasilo se Općinsko državno odvjetništvo (ODO) Split upozorenjem da je lokacijska dozvola istekla, da nije produžena na vrijeme.
Državno odvjetništvo, odnosno lokalno odvjetništvo, u ovom slučaju ODO Split, uvijek daju očitovanje o tome vode li se eventualno upravni ili sudski sporovi te postoje li druge prepreke za raspisivanje natječaja za koncesiju.
Iz Županije su se istog trenutka upitom obratili resornom Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine i dobili utješan odgovor da lokacijska jest istekla po ranijem Zakonu o prostornom uređenju, ali po novom nije, pa je stoga važeća. Neslužbeno doznajemo da rečeno Ministarstvo svoje tumačenje, ipak, još uvijek nije "stavilo na papir" i dostavilo Županiji.
I kad dobiju pisano tumačenje iz Zagreba, Županija pa tako ni Hrvoje Marušić, koji je ispunio zadatak ishođenja lokacijske koji mu je povjeren, još ne mogu odahnuti. Jer, ODO Split, koji vodi računa o zaštiti zakonitosti, ima pravo žalbe.
Ako se ne žali, postupak ide dalje, ali ako iskoristi svoje pravo, onda sve staje s realnim izgledima da lučica Sokolana do daljnjega ostane samo mogućnost u prostornim planovima Grada Kaštela. Eventualnu žalbu ODO-a Split rješava Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Za to vrijeme procedura se zaustavlja.
Ako se, na žalost Sućurana, gradnja lučice Sokolana i ne realizira, ostat će zabilježeno da je lokalna vlast zbog ovog projekta mijenjala Generalni urbanistički plan, a Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, kako se tada zvalo, nije tražilo izradu studije utjecaja na okoliš, nego je u tu svrhu prihvatilo projekt.
S planiranih do 130 vezova, lučica u Sućurcu, namijenjena je privezu i čuvanju plovila lokalnog stanovništva namijenjenih sportu i rekreaciji, te održavanju i servisiranju plovila u objektima na kopnu.
Kao prateći objekti na kopnu bi se izgradila i spremišta te klupske prostorije, istezalište s manipulativnom površinom, kao i benzinska postaja za opskrbu brodova sa specijaliziranim trgovinama za nautičku opremu i agencijama.
Projekt, prema prvim procjenama vrijedan 10 milijuna kuna (što bi sada bilo oko 1,3 milijuna eura), obuhvaća i izgradnju lukobrana u dužini od 146 metara, s time da od toga 60 metara treba nasuti i betonirati upravo za spomenutu benzinsku crpku.
Realizirao bi se na površini od 25.100 četvornih metara, od čega 7200 kvadrata čini kopneni, a 17.900 kvadrata morski dio.