Nevoljama Tomislava Debeljaka nema kraja: ponovno mu je zaustavljen ponos flote, kliper "Golden Horizon", najveći svjetski jedrenjak s pet križnih jarbola, kako mu već vole tepati.
Taj luksuzni brod za kružna putovanja – o kojemu smo toliko puta pisali – ne smije isploviti iz škvera u Supavlovoj uvali, gdje se nalazi privezan, na temelju rješenja splitskoga Trgovačkog suda od 28. ožujka. Rješenje je nepravomoćno, a slučaj je proslijeđen Visokom trgovačkom sudu u Zagrebu, temeljem "Brodosplitove" žalbe. Do pravomoćnosti, brod je blokiran i ne smije nikamo, a Lučkoj kapetaniji u Splitu naloženo je da mu oduzme brodske isprave. Navodi se i da rješenje služi kao ovršna isprava.
Ako vam se da pročitati tekst do kraja, vidjet ćete kako bi glamurozni jedrenjak mogao potopiti vlasnika splitskih navoza. Ali, najprije o novoj blokadi.
U središtu spora je nepodmireni dug: Debeljak je naručio i preuzeo odoru za članove brodske posade, ali nije podmirio račun poznatoj krojačkoj i dizajnerskoj tvrtki iz Dorseta "Taylor Made Designs".
Pa sutkinja Nevenka Marunica u rješenju o kojemu govorimo piše:
"Određuje se privremena mjera zaustavljanja i zabrane ispovljenja broda 'Golden Horizon' iz brodogradilišta 'Brodosplit' u Splitu. Sud će ukinuti ovu privremenu mjeru i obustaviti postupak osiguranja novčane tražbine ako protivnici osiguranja polože na prolazni depozit ovog suda iznos od 136.000 funti ili daju kakvo drugo osiguranje ili imovinsku vrijednost..."
Ukratko: Debeljak mora platiti 1,23 milijuna kuna jednom od vodećih britanskih dobavljača poslovnih odora i robe. Po nepravomoćnom sudskom rješenju iz Splita.
Neugodno za Debeljaka, ali nije prvi put da se vlasnik splitskoga brodogradilišta nalazi u takvom položaju. Niz malih i velikih dobavljača – o nekima smo već opširno pisali – bio je prisiljen obraćati se sudovima ne bi li tako, počesto i u dugim sudskim postupcima, uspjeli naplatiti ono što su škveru odavno isporučili ili napravili.
Evo malo i širega konteksta: sjetit će se mnogi lanjskog ljeta i konačnog polaska čudesno lijepog Debeljakova jedrenjaka na prva kružna putovanja britanskim obalama. Kliper je pred polazak bio prenoćio u Gradskoj luci, sav osvijetljen i blistav. Televizije, portali i većina novina izvijestili su o toj idiličnoj slici i ovacijama ispratili brod na putu k zlatnom obzorju.
Pripremili su se dobro Debeljakovi suradnici, nakrcali luksuzni brod luksuznom robom – redom delikatesnom hranom, biranim pićima i svim ostalim što ide. Debeljakova londonska agencija "Tradewind Voyages" prodavala je aranžmane imućnijim gostima, a da bi sve bilo na razini, valjalo je prikladno dotjerati i brodsku posadu. Pa su ih obukli kod ugledne tvrtke "Taylor Made Designs".
Kako stoji u sudskom rješenju – a u skladu je i s iskustvima mnogih domaćih škverskih poslovnih partnera – "Brodosplit" je engleskim krojačima platio nešto predujma, obvezavši se ostatak podmiriti nakon isporuke uniformi. Čini se dosta jasnim što je poslije bilo, budući da upravo čitate epilog.
I to lanjsko putovanje iznenada su pokvarili neriješeni Debeljakovi poslovi i nepodmireni računi. Pisali smo detaljno, evo prve naše rečenice teksta objavljenog 15. srpnja 2021. godine:
"Dogodilo se upravo ono što su pomorski krugovi i Slobodna Dalmacija predviđali – britanske vlasti zaustavile su jutros splitski 'Golden Horizon', veliki jedrenjak za kružna putovanja, u britanskoj luci Dover."
Uglavnom, monegaška tvrtka "Star Clippers" imala je na jedrenjaku upisanu hipoteku (založno pravo), a kako Debeljak nije podmirivao dug, brodovlasnik iz Monaka zaustavio je sudskim putem splitski jedrenjak pun putnika na promotivnom engleskom putovanju. Kad je Debeljak idućeg dana uplatio sedam milijuna eura, kliper je bio odmah oslobođen.
Možda niste upoznati, pa evo: Debeljak je, preuzevši posrnuli "Brodosplit" od države, upravo s tvrtkom "Star Clippers" bio ugovorio gradnju jedrenjaka, kao svoj prvi veliki brodograđevni posao. Sve se predugo otegnulo, s milijun problema u gradnji. Na koncu su se kupac i graditelj razišli, slučaj je završio na međunarodnoj arbitraži, koja je na koncu rekla da škver brodovlasniku iz Monaka (Mikael Krafft) mora vratiti sve što je uložio, uvećano za kamate i odštetu, a škveru je ostao nedovršen brod.
Vjerojatno izgrađen kreditom njemačke podružnice VTB banke, ruskih vlasnika, koja je na jedrenjaku imala upisane hipoteke (travanj 2019. godine): jednu na 50 milijuna eura, drugu na još 33. Ukupno, 83 milijuna eura bančina založnog tereta.
Podsjetimo, Debeljak je nekidan zaustavio proizvodnju u škveru i barem 1500 radnika poslao kući na čekanje. Uz obrazloženje da mu baš VTB banka ne može isplatiti 60 milijuna eura kredita jer se našla pod međunarodnim sankcijama uvedenim Rusiji zbog agresije na Ukrajinu. Taj novac, govorio je Debeljak nekidan po televizijama, treba mu za dovršetak dvaju brodova – među kojima je i jedrenjak "Golden Horizon". Tražeći da mu uskoče HBOR i država.
Hm, tko tu onda komu i koliko duguje? Rusi Debeljaku ili on njima?! I koliko bi se još puta trebao završavati završen i registriran brod?!
Zanimljivo je, a ljubitelji brodova prisjetit će se naših lanjskih tekstova, pitanje vlasništva "Golden Horizona", koji je izvorno bio građen da nosi ime "Flying Clipper".
Slobodna Dalmacija ima kupoprodajni ugovor iz 5. srpnja 2019. godine. U njemu piše da "Brodosplit" prodaje putnički jedrenjak (novogradnja 483) tvrtki "XB Ahts Hero Shipping Inc, Trust Company Complex", s Maršalovih Otoka, na Pacifiku. Na kraju ugovora su potpisi Tomislava Debeljaka, u ime škvera, i Vedrane Debeljak, direktorice "Hero Shippinga".
Tomislav i Vedrana su brat i sestra.
Hrvatski Upisnik brodova potvrđuje da je upravo navedena tvrtka s Pacifika vlasnik jedrenjaka. A u škverskim godišnjim poslovnim izvješćima navodi se da je "Brodosplitova" tvrtka "Brodosplit Plovidba" vlasnik niza poduzeća po svijetu, među ostalim i tvrtke "XB Ahts Hero".
Ukratko, jedrenjak je ostao u obitelji Debeljak: brat ga prodao sestri. Tomislav i Vedrana ugovorili su bili da će tvrtka koju vodi ona platiti njegovoj tvrtki 69,2 milijuna eura za jedrenjak.
Je li do te uplate ikad došlo, znaju valjda samo hrvatske financijske vlasti: poreznici, Ministarstvo financija i slični.
Jedno je sigurno: u "Brodosplitovim" poslovnim izvješćima za 2019. godinu izrijekom je navedeno: "Veliki utjecaj na rezultat imao je gubitak na novogradnji 483 (Golden Horizon, op. a.) u iznosu od 192 milijuna kuna."
A kada je Debeljak od države bio tražio državna jamstva za gradnju toga broda, Vlada Zorana Milanovića u odobrenju je bila napisala: "Prodajna cijena novougovorenog broda iznosi 63 milijuna eura. Kalkulacijom je predviđena dobit od 9,5 milijuna eura."
Ha-ha-ha...
Čini se da je dobar dio Debeljakovih poslovnih problema u škveru povezan upravo sa sudbinom njegova jedrenjaka s križnim jedrima, najvećeg na svijetu. Prekrasnog broda i elegantno odjevene posade čije odore gazda nije platio engleskim krojačima. Koji su mu sada "skrojili" zabranu isplovljenja iz škvera. Zbog 1,23 milijuna kuna duga.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....