Što se općenito tiče sezone, premašili smo lanjske rezultate. Kada govorimo o nautičkom turizmu, izjednačili smo se s 2019. godinom, koja nam je bila rekordna - istaknuo je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice
Nautički turizam jedna je od najpotentnijih grana hrvatskog turizma. Zahvaljujući jedinstvenoj razvedenoj obali s više od tisuću otoka, čistom moru, netaknutoj prirodi te povoljnoj klimi, nautički turizam iz godine u godinu u Hrvatskoj bilježi sve bolje rezultate.
O tome kako unaprijediti i maksimalno iskoristiti potencijal nautičkog turizma razgovaralo se na konferenciji “Izazovi u nautičkom turizmu”, održanoj u hotelu “Olympia Sky” u Vodicama, a koju su organizirale Slobodna Dalmacija i Hanza Media.
Za buduće naraštaje
Na konferenciji, koja je zamišljena kao panel-rasprava, sudjelovali su najrelevantniji predstavnici domaćega turističkog sektora. Redom: Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja d.d., Krešimir Šakić, direktor Turističke zajednice Šibensko-kninske županije, Selma Čmelik, osnivačica platforme čarter.hr, i Katarina Vujević Babara, direktorica “Euronautica” d.o.o.
Prije početka zanimljive rasprave, u kojoj su panelisti dali odgovore na ključne izazove povezane s razvojom i unaprjeđenjem nautičkog turizma, okupljene su pozdravili Sandra Lapenda Lemo, glavna urednica Slobodne Dalmacije, Ante Cukrov, gradonačelnik Vodica, i Iris Ukić Kotarac, zamjenica župana Šibensko-kninske županije.
– Mi kao najjača medijska kuća u Dalmaciji sustavno naglašavamo kako je suživot turista i domicilnog stanovništva, uz zaštitu naše baštine, jedan od najvažnijih neriješenih pitanja. Svi spomenuti izazovi, od nedostatka vezova u sezoni i izvan nje, nedostataka pratećih sadržaja, problema prihvata megajahti, nedovoljne opremljenosti pojedinih marina, trebaju biti dodatan poticaj hrvatskom turizmu za rješavanje strukturnih problema i podizanje kvalitete usluge – kazala je u uvodnom govoru Sandra Lapenda Lemo, glavna urednica Slobodne Dalmacije.
Okupljene je potom pozdravio i domaćin, gradonačelnik Vodica, Ante Cukrov, koji je istaknuo važnost očuvanja nautičkog turizma za generacije koje dolaze.
– Ja sam i sam mali brodar, tako da znam sve izazove s kojima se nautički turizam bori. Drago mi vas je vidjeti u Vodicama, gradu koji živi od turističke djelatnosti. Vjerujem da imamo dovoljno snage ostaviti turizam na čvrstim nogama i za buduće naraštaje – kazao je kratko Cukrov.
– Nautički turizam je perjanica turizma u ovoj županiji – kazala je u pozdravnom govoru Iris Ukić Kotarac, zamjenica župana Šibensko-kninske županije.
– Mislim da je važno zadovoljiti potrebe nautičara, a koje trebamo uklopiti s interesima domicilnog stanovništva. Županija ulaže velike iznose u lučku infrastrukturu i s tim ulaganjima i dalje ćemo nastaviti – zaključuje dožupanica.
Monika Udovičić, ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica, kategorizaciju i pravne poslove, također je pozdravila okupljene
– Imamo razvedenu obalu, više od sedamdeset marina, dobru prometnu povezanost, klimu koja pogoduje svemu tome. Izazova u nautičkom turizmu ima i zahvaljujem Slobodnoj Dalmaciji, koja uvijek zna prepoznati teme koje su važne za naše društvo, poput ove – kazala je Udovičić.
Bolji nego lani
Panel-raspravu, koju je vodila novinarka naše kuće Sandra Barčot, otvorio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, koji je iznio konkretne turističke brojke za ovu sezonu, naglasivši zadovoljstvo ostvarenim.
– Što se općenito tiče sezone, premašili smo lanjske rezultate. Kada govorimo o nautičkom turizmu, izjednačili smo se s 2019. godinom, koja nam je bila rekordna. Posebno bih istaknuo posezonu i predsezonu. Rujan i listopad su nam odlični. Imamo još dva mjeseca do kraja godine, rezultati se broje na kraju, ali vjerujem da ćemo biti zadovoljni kada podvučemo crtu – kazao je Staničić, dodavši kako su u planu brojne marketinške aktivnosti kojima će se nautički turizam još više razviti.
Hrvatska je danas u svijetu sinonim za luksuzni morski turizam, a upravo je najveći lanac marina na Mediteranu, ACI d.d., kroz 22 marine od sjevera pa do krajnjeg juga Hrvatske zaslužan za povezivanje najljepših destinacija hrvatskog dijela Jadrana. Postoji li još prostora za napredak? Odgovor je dao Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja d.d.
– Biti najveći lanac marina je velika odgovornost. Hrvatska je vodeća čarterska destinacija u svijetu, a malo je stvari gdje se možemo pohvaliti da smo najbolji. Hrvatska nautika ima se čime ponositi, postavljamo standarde; konkurencija prati nas, a ne mi nju – ističe Pavić.
Krešimir Šakić, direktor Turističke zajednice Šibensko-kninske županije, komentirao je rezultate turističke sezone na području Šibensko-kninske županije.
– Zadovoljni smo. Primjećujemo porast gostiju u predsezoni, ali i u posezoni – kratko je kazao Šakić.
Selma Čmelik, osnivačica platforme čarter.hr, namijenjene za profesionalce u nautičkom turizmu, kazala je nešto više o digitalnom alatu koji se pokazao od velike pomoći za brojne čarter-tvrtke.
– Ideja za platformu nastala je prije dvije godine. Spletom okolnosti otvorila se prilika da se ideja razvije do kraja i da se stvori web-mjesto koje će biti namijenjeno čarter-tvrtkama. Reakcije su bile doista sjajne – kazala je Čmelik.
O problemima u nautičkom turizmu i svim izazovima s kojima se trenutno susreće, nešto više je kazala Katarina Vujević Babara, direktorica “Euronautica” d.o.o.
– Imamo prostora za napredak, nema sumnje. Trebamo definirati smjer kojim želimo ići, ako je to održivost, onda tu imamo dosta posla. Problem je i u činjenici da svaka marina gleda samo svoj komercijalni uspjeh – jasno će Vujević Babara, s kojom se složila i Selma Čmelik, istaknuvši nedostatak radne snage kao jedan od većih problema s kojima se nautički turizam susreće.
– Nedovoljno je radne snage, ali mislim da je tako u svim djelatnostima, ne samo u nautici. Problem vidim i u manjku educiranosti, malo je pravih nautičara, uglavnom je tu riječ o izletnicima, a ne profesionalcima. Jedan od izazova je i digitalizacija – kazala je Čmelik.
Očuvati okoliš
Nešto više o očuvanju okoliša kazali su Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI-ja d.d., i Krešimir Šakić, direktor Turističke zajednice Šibensko-kninske županije, složivši se kako je to jedan od najvažnijih segmenata u nautici.
– Velik je to izazov. ACI je prva tvrtka u turističkom sektoru koja ima četiri ISO standarda, a u našim marinama električna energija dolazi iz obnovljivih izvora. To je ono čemu težimo i na što smo ponosni – kazao je Pavić.
Šakić je s druge strane dao prijedlog kako sačuvati otočje, koji su nautičarima privlačna destinacija. Poglavito Nacionalne parkove.
– Odgovor je u postavljanju jasnih pravila, a mi ih kao društvo, često kršimo. Postoji značajan broj nautičara koji vode računa o očuvanju prostora, ali i onaj koji se propisa ne drži. Mislim da nam trebaju strože kontrole, to je najsigurniji put da sačuvamo prirodu – kazao je Šakić.
Bilo je riječi i o sigurnosti na moru, evo što kaže Čmelik.
– Gostima treba osigurati sve, a kako do nesreća ne bi došlo, treba nam više kontrole, više sustavnosti, nesreće se najčešće događaju iz neznanja, odnosno zbog loših tehničkih predispozicija plovila – ističe Čmelik.
Posljednje pitanje bilo je vezano uz poziciju Hrvatske u kontekstu elitnog turizma. Trebamo li se fokusirati isključivo na goste najveće platežne moći?
– Hrvatska ima odličnu startnu poziciju na svim svojim destinacijama. Ne možemo napraviti promjenu preko noći i odreći se jednog segmenta potrošača. Imamo dovoljno raznoliku turističku ponudu, a ono najvažnije jest da gost dobije ono što je platio. Vrijednost za novac – tome treba težiti – zaključio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice.