Kada brod za svojom krmom ostavi tri četvrtine stoljeća, skloni smo ga nazvati ponosnim veteranom, ali kada jedna tvrtka u pomorskom svijetu dogura do svojeg 75. rođendana, pa makar od osnutka bila dio javnog sustava, svakako je vrijedna isticanja.
Upravo takav jubilej na današnji dan obilježava "Jadrolinija", nacionalni brodar s riječkim sjedištem, utemeljen 20. siječnja 1947. godine odlukom Vlade tadašnje FNRJ kao "Jadranska linijska plovidba", jedno od četiriju specijaliziranih poduzeća za prijevoz putnika i tereta.
Od tada do danas bijela flota prevalila je stotine milijuna milja i ostala pouzdani partner građanima i gospodarstvu, a za njezinim se kormilom već petu godinu nalazi David Sopta, predsjednik Uprave, s kojim smo razgovarali o aktualnom trenutku i budućnosti kompanije.
Kakva je aktualna tržišna pozicija i perspektiva "Jadrolinije"?
– S ponosom dočekujemo današnji rođendan. Čak 75 godina plovidbe i tradicije čine "Jadroliniju" jednom od najstarijih i najdugovječnijih pomorskih kompanija na Jadranu. Pod nazivom "Jadranska linijska plovidba" 1947. je osnovano brodarsko poduzeće nastalo udruživanjem više manjih brodara.
"Jadrolinija" je od svojih početaka bila lider na hrvatskoj strani Jadrana. Tijekom cijelog tog dugog razdoblja pratimo rast prometa, modernizaciju poslovanja, zahtjeve tržišta i neprestano ulažemo u flotu, što je rezultiralo dugotrajnim zadržavanjem liderske pozicije.
Isti smjer i težnju prema napretku zadržavamo i u 2022. godini, ulaganjima u razvoj flote, digitalizaciju poslovanja, razvoj usluga i sklapanje strateških partnerstava. Vjerujemo da je ovakvo planiranje budućnosti nužno ne samo zbog uloge koju "Jadrolinija" ima u životima otočnog stanovništva, nego i zbog pozicije koju ima u kreiranju hrvatske turističke ponude.
Tu poziciju shvaćamo ozbiljno te, osim praćenja potreba lokalnih zajednica tijekom cijele godine, nastojimo i iz sezone u sezonu povećati kvalitetu i modernizirati svoje usluge.
S kolikom flotom trenutačno raspolaže nacionalni brodar? Kolika je prosječna starost brodovlja?
– U 2022. godinu "Jadrolinijina" flota uplovila je s 54 broda, od čega 10 katamarana, četiri klasična putnička broda, tri trajekta za međunarodne plovidbe te 37 trajekata za lokalnu plovidbu. Ovi brodovi plove na 37 lokalnih linija te na dvjema međunarodnim linijama koje povezuju hrvatsku i talijansku obalu. Prosječna starost flote je 28 godina.
Koliko je danas zaposlenih u "Jadroliniji" i koliki dio djelatnika čine pomorci i ostalo brodsko osoblje?
– "Jadrolinija" trenutačno zapošljava 1807 djelatnika, od čega je 70 posto pomoraca i ostalog brodskog osoblja. Ističemo da je, unatoč teškoćama koje je donijela pandemija, tvrtka zadržala istu razinu prihoda radnika te se socijalna prava nisu smanjivala niti su se radnici otpuštali.
Štoviše, u 2021. materijalna prava radnika dodatno su poboljšana uvećanjem plaća pomorcima u iznosu od osam posto, što je drugo povećanje plaća u prethodne četiri godine. Osim toga, lani je odobrena naknada za prehranu radnicima te su se tijekom obiju pandemijskih godina isplaćivale prigodne nagrade te darovi za djecu u povodu blagdana svetog Nikole.
Iznimno nam je stalo do naših djelatnika jer na njihovu predanom radu počiva 75 godina "Jadrolinije". Zbog toga nam je i ulaganje u njihov napredak i zadovoljstvo od velike važnosti.
Kakve daljnje iskorake planirate kad su u pitanju linije? Ima li prostora da se u suradnji s državom otvore još neki smjerovi ili preustroje postojeće pruge?
– Vlada Republike Hrvatske, u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture i Agencijom za obalni linijski pomorski promet, određuje broj i vrstu linija, kao i minimalni kapacitet broda, relaciju te minimalnu učestalost povratnih putovanja.
Naravno, u slučaju da dođe do određenih promjena u novom koncesijskom ciklusu, "Jadrolinija" će biti spremna zahvaljujući sustavnom strateškom ulaganju u flotu i razvoj poslovanja.
Planira li "Jadrolinija" novi investicijski ciklus u flotu, eventualnu gradnju novih trajekata, dvotrupaca i klasičnih brodova?
– Razvoj flote strateški je cilj "Jadrolinije" posljednjih pet godina, u kojima su floti pridružena četiri trajekta – "Faros", "Ugljan", "Lošinj" i "Otok Pašman", te moderni katamaran "Jelena". Flota je osnovno sredstvo poslovanja "Jadrolinije" te je ulaganje u nju ključ rasta tvrtke ovih 75 godina.
Naime, tijekom tog razdoblja pratimo rast prometa i promjene tehnoloških zahtjeva koje su uvijek pratili sve veći i moderniji brodovi. Taj proces ostaje prioritet i kada govorimo o budućnosti "Jadrolinije". U našoj je industriji zelena energija postala nužnost za ostvarivanje konkurentnosti na tržištu pa stoga vjerujemo da i za "Jadroliniju" budućnost razvoja flote leži u okretanju tehnologijama s niskom emisijom stakleničkih plinova.
Razmatraju se projektna rješenja raznih tehnologija koja omogućuju povećanje energetske učinkovitosti i smanjenje emisije ugljikova dioksida te njihove implementacije na postojećim brodovima i brodovima koji se planiraju graditi.
U tom kontekstu, mogu li putnici računati na novogradnje koje bi koristile suvremene, ekološke izvore pogona?
– Intenzivno radimo na istraživanju i pripremi projekata novih brodova koji bi uključivali zelene tehnologije. Stoga smo pristupili Maritimnom inovacijskom klasteru, čija su prioritetna područja nove i čiste tehnologije, plovila budućnosti te digitalna transformacija. Također smo potpisali ugovor o suradnji s "Lürssen Design Centrom Kvarner" na području zelenih i hibridnih tehnologija koje bi se primijenile na novogradnjama.
Isto tako razmatramo i apliciramo na pojedine EU projekte kako bismo pronašli financijska sredstva za razvoj plovila koja bi bila pogonjena alternativnim gorivima, odnosno hibridnim pogonima.
Posljednje dvije godine, u suradnji s resornim Ministarstvom, tražimo način pripreme i razvoja projekata gradnje brodova koje EU podržava, a to su isključivo brodovi pogonjeni alternativnim gorivima. Primjena raznih zelenih tehnologija umnogome ovisi i o zelenim tehnologijama dostupnima na tržištu, kao i o razvoju lučke infrastruktura u smislu opskrbe brodova novim oblicima goriva.
Kakva je suradnja "Jadrolinije" s Ministarstvom mora i lučkim upravama (državnim i županijskim), ponajprije što se tiče izgradnje, dogradnje i prilagodbe luka?
– Svjesni smo nužnosti uvođenja zelenih tehnologija u pomorski putnički promet i na tom tragu intenzivno radimo posljednje tri godine. Aktivno pratimo razvoj zelenih tehnologija na tržištu te ih planiramo implementirati u sve naše nove projekte koji se budu gradili.
Međutim, ovaj cilj ne možemo ostvariti bez suradnje s lučkim upravama, koje će trebati za realizaciju projekata osigurati novu infrastrukturu kako bi se omogućila opskrba novim ekološki prihvatljivim gorivima. Zbog toga nam je sinergija s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture te lučkim upravama iznimno važno.
Je li "Jadrolinija" spremna za eventualnu dodatnu liberalizaciju putničkog prometa na Jadranu i koje adute priprema za borbu s konkurencijom?
– "Jadrolinija" posluje na liberaliziranom tržištu od 2017. godine te je sve linije koje trenutačno održava osvojila na koncesijskim natječajima otvorenima na takvom tržištu. Upravo 75 godina iskustva plovidbe jadranskom obalom idu u prilog našoj tvrtki u borbi s konkurencijom. Također, naša je raznolika i respektabilna flota prilagođena zahtjevima brojnih linija duž obale, a upravo je zato ulaganje u nju nužnost kako bismo održali razinu kvalitete usluge i svoju poziciju pred konkurencijom.
Biti ukorak s vremenom nužnost je koju ni u jednom trenutku ne gubimo iz vida. Strateška ulaganja u flotu, digitalizacija i razvoj usluga osiguravaju kvalitetu i izvrsnost, koje "Jadroliniju" čine modernom tvrtkom te ju već tolike godine pozicioniraju kao lidera u pomorskom putničkom prijevozu na Jadranu. Osim toga, budućnost, kao i povijest "Jadrolinije", leže u rukama naših pomoraca i djelatnika.
Zbog toga nam je iznimno važno ulagati u najbolje kadrove, koji će nastaviti prenositi znanja i vještine akumulirane u 75 godina plovidbe. Iz 2021. godine izišli smo i sa suradnjama za koje vjerujemo da će u idućim godinama posebno utjecati na poziciju "Jadrolinije". Baš kao što smo proteklih 75 godina ostali otporni zahvaljujući konstantnoj prilagodbi i transformaciji, tako nas i sva ova ulaganja i razvoj poslovanja čine spremnima na nove izazove koje donosi vrijeme.