Devetog rujna iz zadarske je Gaženice isplovio posljednji ovosezonski trajekt za Anconu, a sljedeći bi trebao otploviti tek koncem lipnja sljedeće godine. Zadar je cjelogodišnju liniju prema Anconi zbog nerentabilnosti izgubio još 2011. godine i od tada ju nije uspio vratiti.
U izgradnju Gaženice utrošeno je milijardu i pol kuna, stvoreni su svi potrebni preduvjeti, ali unatoč tome Gaženica nema niti jednu jedinu stalnu međunarodnu liniju, što već godinama u Zadru izaziva tiho nezadovoljstvo jer se smatra da se time nanosi ekonomska šteta ne samo lokalnom nego i nacionalnom gospodarstvu.
Zašto je to tako? Je li moguće da je jedini uzrok svemu rat koji je prometne koridore prema Italiji i Europi preusmjerio prema Splitu i tamošnjoj luci koja je progutala većinu kamionskog prometa jer su se promijenile dotadašnje navike špediterskih tvrtki koje su do Italije išle preko Zadra.
- Stvari su jednostavne: nemoguće je planirati ozbiljan posao ako imate samo sezonsku liniju! U ovom je poslu stalnost ruta zaista jako važna, a mi smo se našli u situaciji da nam zbog produljenja kilometraže zbog odlaska u Split bitno rastu troškovi, pa su mnoge kolege jednostavno odustale i preorijentirale se na poslove samo na sjeveru Italije kako bi izbjegli trajekte preko Jadrana. Čak i da se sutra uvede stalna linija od Zadra do Ancone, nisam siguran koliko bi vremena prošlo dok bi se brojke makar približile nekadašnjima. Ovo je osjetljiv biznis, ljudi žele biti sigurni da mogu planirati vožnje i transport na duži rok, kaže nam jedan vlasnik zadarske špediterske tvrtke.
A kakvi se to brojevi bilježe sa sezonskom linijom do Ancone?
- Za Zadarsku županiju, Grad Zadar, zadarske privrednike, a i šire, iznimno je važno postojanje trajektne veze Zadar-Ancona-Zadar. Znamo da je ta trajektna veza najdugovječnija na Jadranu i potrebno je da i država prepozna taj značaj. Do sada se LUZ aktivno uključivala u lobiranje u svezi s idejom o cjelogodišnjoj liniji barem jednog brodara. Čisto za usporedbu kretanja prometa dobro je znati, kako je za vrijeme cjelogodišnjeg održavanja linije znalo biti preko 70.000 putnika i do 20.000 vozila. Tijekom 2017. - 2019. godine, kada je linija bila sezonska, registrirano je 38.000 putnika i 8.000 vozila, a ovog ljeta svega nekih 11.400 putnika i 3.200 vozila, uglavnom zbog višestruko smanjene frekvencije plovidbe, kaže Željko Knežević, nedavno izabrani ravnatelj Lučke uprave Zadar.
Iz tih je podataka jasno da brojevi i dalje padaju, pa se nametnulo pitanje što za vraćanje stalne linije do Italije poduzima lokalna politika.
- U tri navrata sam o tome razgovarao s direktorom Jadrolinije i tražio uvođenje stalne, a ne sezonske linije od Zadra do Ancone. S takvim našim zahtjevom upoznat je i ministar Oleg Butković, a za nedavnog boravka u Zadru s tim sam problemom upoznao i premijera Andreja Plenkovića koji nam je izrazio svoju maksimalnu podršku zbog važnosti uspostave što kvalitetnijih veza između RH i Italije. Za održavanje linije do Ancone, Zadar i luka Gaženica imaju najbolje preduvjete u cijeloj zemlji, izjavio nam je zadarski župan Božidar Longin.
Dakako, s potencijalima zadarske luke upoznat je i Josip Bilaver, Zadranin na dužnosti državnog tajnika u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
- Gaženica ima sve potrebne uvjete i riješenu svu infrastrukturu za cjelogodišnju liniju prema Anconi. U razgovorima s Upravom Jadrolinije inzistiramo da nacionalni brodar napravi i osmisli model po kojemu bi linija Zadar - Ancona funkcionirala bez ukidanja linije Split - Ancona. Ministarstvo im je dalo takav zadatak, ali je država suočena s porastom cijena energenata, što je bio argument na strani Jadrolinije. Mislim da bi bilo dobro uvesti liniju koja bi jednom tjedno za Anconu išla iz Zadra, a jednom iz Splita, pa da tržište pokaže za koju je liniju interes veći, kaže Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Tako ispada da su svi, od lokalne politike do premijera Plenkovića, „zainteresirani” i „upoznati”, jer se svi slažu oko toga da bi Gaženica trebala imati međunarodnu liniju prema Anconi, ali - sve „zapinje” u Jadroliniji!? Što kažu iz nacionalnog brodara?
- Međunarodne linije koje Jadrolinija održava još od 1968. godine, ulaskom u Europsku uniju 2013. godine baziraju se na komercijalnom principu. Linija Zadar – Ancona bila je prva međunarodna linija Jadrolinije, a od 2011. godine održava se kao sezonska linija. Na cjelokupni promet snažno je utjecala pandemija COVID-19 koja je 2020. godine u jednom trenutku potpuno obustavila, a kasnije značajno smanjila promet između Italije i Hrvatske te stoga rezultati i brojke iz 2019. godine još nisu dosegnute, podsjeća direktor Jadrolinije David Sopta.
Na pitanje koje preduvjete bi Zadar i Gaženica trebali ispuniti i kada bi stalna linija do Ancone mogla biti uvedena, kako bi Gaženica konačno dobila svoj puni smisao, Sopta kaže:
- Izgradnjom nove luke Gaženica stvoreni su uvjeti za kvalitetnije povezivanje Hrvatske i Italije iz Zadra. Za oživljavanje prometa u luci Gaženica, mora postojati sinergija svih subjekata regionalne i lokalne uprave te gospodarstva kako bi se cestovni promet preusmjerio na morski put iz Gaženice. Kada se stvore svi uvjeti, Jadrolinija će prilagoditi red plovidbe i nastaviti održavati liniju Zadar – Ancona, zaključuje David Sopta.
Dakle, Jadrolinija očekuje „sinergiju svih subjekata regionalne i lokalne uprave te gospodarstva”, što implicira da će lokalna politika, ma što mislila o svojim dosadašnjim pokušajima, morati bitno pojačati svoje „lobističke napore” ne bi li se izborila za povratak međunarodne linije u Gaženicu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....