Čim ugrije, na našoj obali kreću građevinski radovi. Tako izgradnja trajektnog pristaništa u Trpnju nije jedini takav slučaj u srcu sezone. Gužve na trajektu Ploče – Trpanj i obrnuto su ogromne. Traži se mjesto više, a problem je što se zbog građevinskih radova u Trpnju ne može kupiti rezervacija mjesta na trajektu. "Jadrolinija" je nedavno ukinula rezervacije za vozila, što je izazvalo negodovanje vozača.
– U tijeku su radovi na rekonstrukciji i dogradnji luke u Trpnju. S obzirom na ograničenu površinu, nije moguće organizirati čekanje na ukrcaj na trajekt na način da se osiguraju odvojene kolone za vozila koja imaju rezervaciju mjesta i ona koja to nemaju. Za osiguravanje ukrcaja vozila s rezervacijom bilo je potrebno iz kolone izdvojiti putnike čija vozila nisu imala zajamčeno mjesto na palubi i zadržati ih na vrlo ograničenom prostoru, jer su se oni tek na kraju ukrcavali – pojašnjeno je iz županijske Lučke uprave.
Radovi koji koštaju više od 165 milijuna kuna trebali bi biti gotovi do 15. rujna, baš do kraja sezone. To i nije neka velika utjeha vozačima i putnicima koji putuju na relaciji Ploče – Trpanj i obrnuto, s kojima je novinarska ekipa provela dan. Svi s kojima smo razgovarali, i stari i mladi, jedva čekaju da se završi pelješki most pa da preko njega putuju na Pelješac.
Manji stres
– To će ubrzati put, ali i smanjiti stres jer nikada ne znate hoćete li se ukrcati na ovaj trajekt – kaže nam Ivica, jedan od nekoliko desetaka vozača kamiona koji su sat vremena prije isplovljavanja trajekta bili u redu u Pločama.
– Ma ovo je još i dobro, a da vidite što je na Trpnju. Jučer nisam uspio na trajekt u 14.40 pa sam morao čekati onaj u 17.15 – govori nam Ivica, koji vozi dostavno vozilo na Korčulu i gotovo svakodnevno je na trajektu, za koji je ukrcaj postao prava lutrija.
– Most će biti spas za sve nas. Ne mogu dočekati da se pusti u promet. Na svu sreću, moje vozilo je do 7,5 tona težine i moći ću prelaziti preko Brijeste na pelješku cestu i dalje na Korčulu – kazuje nam.
Mnogi se za trajekt Ploče – Trpanj odlučuju kako bi izbjegli granične kontrole u Neumu, a i na Kleku i Bistrini se čeka po sat vremena, pa računaju da će se trajektom lakše dokopati Pelješca i Korčule.
Tomislav Princivali je pogrebnik iz Trogira. Ide po pokojnika u Orebić i putovanje preko Neuma, zbog komplicirane papirologije, ne dolazi u obzir. Došao je ranije pa je sebi osigurao sigurno prolazno mjesto za ukrcaj na trajekt.
Ali gužve su u špici sezone prevelike. Izbezumljeni putnici strepe hoće li se ukrcati.
– Ne znam hoće li mi se ukrcati kćerka. Ona je u autu, a ja sam s djecom, da se ne prže na suncu, ušla na trajekt. Ne znam što ću ako ona ostane u Pločama – prestrašena je jedna postarija gospođa.
Kaže nam da je iz Sarajeva i da ide na ljetovanje u Velu Luku.
Skupa s njom brojimo vozila na "čekanju" i tješimo je da će kći doći na red za ukrcaj. Držimo palčeve da se ukrca i, stvarno, njezino vozilo među zadnjima pristaje na trajekt, koji lagano diže rampu i isplovljava za Trpanj. Jedva se ukrcala i ekipa iz Petrinje. Najmlađi članovi Hrvačkog kluba iz Petrinje, hrvači i hrvačice, idu ljetovati na Korčulu. Pozvali su ih tamošnji vatrogasci koji su pomagali zimus kad je Petrinja stradala u potresu. Ostali su u dobrim odnosima i sada idu na more.
– Evo vidite, uspjeli smo stići na trajekt i mališani sada uživaju. Njima je ovo nezaboravan doživljaj. Preko mosta bi putovanje bilo brže i jednostavnije, ali dobro je i ovako. Dogodine sigurno idemo preko pelješkog mosta – kaže nam Vinko Kadečka, voditelj malih petrinjskih hrvača.
– Jutros smo krenuli u četiri sata iz Petrinje i evo nas oko deset u Pločama. "Jadrolinija" nam je osigurala besplatne karte i to nam puno znači – govori nam.
A gužvama na trajektu, poglavito radovima u trajektnom pristaništu, nisu zadovoljni ni stanovnici Trpnja. Kažu da će novo pristanište biti uže od staroga te da to ništa nema smisla.
– Svugdi se porti šire, a ovdje u Trpnju se sužavaju. Ovaj su smanjili za deset metara – kažu nam stari Trpanjci, koji ne mogu dočekati pelješki most pa da kamioni odu iz njihova mjesta, jer turizam i stotine kamiona nikako ne idu zajedno.
Smatraju da je trajektno pristanište moglo ostati onako kakvo je do sada bilo jer će vozila u budućnosti, umjesto trajekta, koristiti most, a novac je trebalo preusmjeriti u neke druge svrhe, primjerice uređenje mjesta koje je jako zapušteno.
– Ovo je posljednja godina trajekta prije dovršetka mosta i nije trebalo ništa raditi u pristaništu. Ne znam čija je to ideja bila. Ali što ćete, tako vam je sve kod nas – rezolutan je Josip Raguž.
– Ma ovdje su vam napravili kanalizaciju s 25 milijuna kuna iz Europe i već deset godina nitko se nije priključio – dodaje Josip, koji je četrdeset godina živio u Americi, a u Trpnju je obnovio staru kuću.
Zato ga ovo sve skupa zbunjuje.
– Teški nered je to – govori.
– Evo pogledajte. Što ću vam reći? Trpanj užasno izgleda – dodaje Lenka Raguž, koja nije zadovoljna ni turističkom sezonom.
– Prazni smo. Amerikanci ne dolaze, a ovi što dolaze traže noćenje za 20 eura. Ove radove sada nije trebalo izvoditi. Što nisu radili dok je bila korona. Ovako se razbježalo i ovo malo gostiju – rezolutna je Lenka.
Rijetki, a među njima je Bepo Radetić, podržavaju izgradnju novog pristaništa. Kaže da treba raditi i graditi.
– Super sam zadovoljan radovima u pristaništu – dodaje Bepo.
U koloni automobila i ljudi koji čekaju ukrcaj u pristaništu u Trpnju zatječemo i Tonija Matijaša iz Trstenika na Pelješcu, koji često koristi trajekt na liniji Ploče – Trpanj.
– Bliže nam je ovako putovati negoli se voziti okolo preko Neuma i čitavog Pelješca. Kad se dovrši pelješki most, na Pelješac će biti puno lakše doći – govori nam Matijaš, koji se s dovršetkom mosta i pristupnih cesta nada turističkom procvatu ovog dijela Pelješca.
A do tada domaćim stanovnicima i stranim turistima ne preostaje ništa drugo nego nadati se da će uspjeti "uhvatiti" trajekt "Mljet" koji će ih prevesti na drugu obalu.