StoryEditorOCM

virus diktiraKakva će biti kruzing sezona? Niti jedan brodar neće riskirati zarazu, zato su im protokoli debeli poput romana

Piše Maja Rilović Koprivec/Dubrovački vjesnik
16. svibnja 2021. - 08:21

Ovogodišnji kalendar ticanja kruzera u Luci Dubrovnik pun je rezervacija još iz prosinca 2019. godine, kaže ravnatelj Lučke uprave Blaž Pezo, no pitanje je koliko će brodova ove sezone stvarno doći u našu luku jer sve diktira pandemija.

– Sve ovisi o bookingu brodova pa ako kompanija ne može napuniti brod jer se ljudi boje zaraze, u ovim okolnostima neće ni ploviti. To je nešto na što ne možemo utjecati, premda od svih jednako očekujemo i ne tražimo nikakva dodatna postupanja koja bi ih ograničavala, osim onoga što postoji u pravilniku Zavoda za javno zdravstvo i odluka Stožera. Kruzing kompanije su te koje donose zdravstvene protokole, mi ih u luci trebamo poštovati i oko toga nema dvojbe. I naše je Ministarstvo pisalo CLIA-i promovirajući činjenicu kako s naše strane ne postoje nikakve prepreke za dolazak kruzera i da smo spremni ispuniti sve njihove zahtjeve – kaže Pezo za Dubrovački vjesnik.

image
Dva broda blizanca, Viking Sea i Viking Star, simbolično su otvorila sezonu kruzera u Dubrovniku u ožujku 2017.
Tonći Plazibat/Cropix

Prihvaćanje protokola

Je li priča oko prihvaćanja zdravstvenih protokola zapela negdje na putu između Lučkih uprava i ministarstava koji su ih odavno trebali potvrditi pa se situacija sada ispravlja, teško je reći, a u okolnostima izborne kampanje još manje dobiti potvrdu.

Nakon nikad gore prošle godine, kruzing kompanije već su odgađale početak operacija u Europi, na početak lipnja, no ipak je sve više kruzera koji odvezuju cimu i najavljuju plovidbu, svjetska industrija se postepeno vraća na more.

Kompanije, poput MSC Cruisesa, Coste i AIDA Cruisesa počele su s klasičnim krstarenjima kao prije pandemije, doduše u nešto skraćenom obliku i uz pojačane epidemiološke mjere za putnike. Ti kruzeri već plove u Italiji i Malti, najavljuju plovidbe u Francuskoj, Španjolskoj i Portugalu. Talijanske i grčke kruzing kompanije organiziraju krstarenja među nacionalnim lukama, odnosno između grčkih otoka ili samo oko Italije. Krenuli su i prvi brodovi iz Grčke i Izraela, a svi oni donijeli su zdravstveno sigurnosne protokole, uz početak cijepljenja.

Dubrovačka luka još čeka prvo uplovljavanje, a bude li sve prema rasporedu, prva bi u Dubrovnik trebala stići MSC Orchestra, čiji je puni kapacitet 2550 putnika. Na putu iz Venecije odnosno Barija za grčke otoke koji kreću od 5. lipnja, trebala bi doći i do nas.

Odmah za njom i MSC Splendida, punog kapaciteta 3300 putnika, koja kreće iz Trsta na plovidbu istočnim Sredozemljem od 12. lipnja.

MSC Cruises je dodatno pojačao svoj zdravstveno sigurnosni protokol i 1. svibnja objavio početak cijepljenja protiv Covida-19 za sve članove posade.

MSC cijepi svu posadu

U početnoj fazi MSC Cruises će dati prednost članovima posade s 10 brodova koji su najavljeni u programu krstarenja za ljeto 2021. Plan je da se čitava posada na brodovima MSC Cruisesa koji trenutno plove, kao i na brodovima koji se pripremaju za početak plovidbe cijepi protiv COVID-a 19.

Cijepljenje će postati dodatni element opširnog zdravstveno-sigurnosnog protokola ove kompanije od kolovoza prošle godine kada je prvi brod započeo s redovnom plovidbom.

Sve su nade cruising kompanija i na njih naslonjene industrije u brodogradilištima i lukama sada u cjepivu, a strogi planovi zaštite još od lani vrijede na brodovima – prepolovljeni putnički kapaciteti brodova raspoloživi za booking, redovito testiranje posade i putnika, ograničeno kretanje na brodu, bez samostalnih izleta na kopnu i ograničavanje luka gdje se uopće može izaći, ovisno o incidenciji broja oboljelih u njima.

image
Blaž Pezo, ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik: Ako kompanija ne može napuniti brod jer se putnici boje zaraze, u ovim okolnostima neće ni ploviti
Tonći Plazibat/cropix

Neven Jerković, dugogodišnji turistički djelatnik i vrstan poznavatelj kruzing biznisa kaže kako brodari imaju sve protokole još od Nove godine, ali je netko iznad naše Lučke uprave trebao potvrditi te protokole kako bi Lučka uprava to mogla i primjenjivati.

- Brodari kakav je MSC su prevezli već 100.000 putnika po svojim protokolima od Genove do Malte i nitko se nije zarazio, što znači da su njihovi zdravstveni protokoli dobri i potvrđeni i u praksi. Nije istina da kruzeri umjesto u nas idu u Grčku i Tursku, jer ni tamo nije situacija dobra, a ne idu ni u Francusku. Imaju samo najave. – kaže Neven Jerković.

Brodari neće riskirati zarazu

- Naša situacija sa zaraženima nije dobra jer protokoli iziskuju najviše osam novozaraženih dnevno što naša županija nema i stoga ne ispunjavamo niti taj osnovni kriterij. Situacija se svaki dan mijenja, a mi puno toga u lukama moramo napraviti kako bi ispunili njihove protokole. Na primjer, vozači autobusa moraju biti cijepljeni, a koliko je takvih u nas? Putnike netko treba pregledati, a mi nemamo dovoljno ljudi za cijepljenje, a kamoli za dodatan posao u luci. Lučka uprava ne može samostalno 'amenovati' da uđe u takve dodatne troškove, to treba netko iznad njih. Protokoli MSC-a pravi su roman i netko ga je trebao pročitati, a nama je problem očito i pročitati protokole. Brodovi nas zaobilaze zato što mi kao destinacija, a ne Lučka uprava, ne ispunjavamo uvjete. Mi predstavljamo epidemiološku opasnost za kruzere, a ne obratno – kaže Jerković i podvlači kako nijedan brodar neće riskirati zarazu.

Već smo pisali kako su u strahu od zaraze osim zahtjeva za cijepljenjem posade, neke kompanije oglasile krstarenja samo za cijepljene putnike. Koliko daleko su kompanije spremne ići u prihvaćanju epidemioloških mjera na brodovima, pokazuje ovotjedni podatak američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) koji je i službeno zatražio da ploveći hoteli eliminiraju mogućnost samoposluživanja hrane i pića.

Krstarenja za nigdje


Pritisnute ogromnim minusima i brodovima na vezu, neke kompanije prilagođavaju poslovanje u pandemiji neobičnom ponudom.

Tako su neke kompanije pokrenule “Cruises to nowhere” – Krstarenja za nigdje - u kojima putnici samo nekoliko dana plove brodom koji pritom nigdje ne pristaje, već je brod sam po sebi turistička, odnosno shopping destinacija i kockarnica u međunarodnim vodama, pa se vraća u istu luku. Takva su krstarenja pokrenuta u Aziji i Americi, a u Europi se na 'krstarenje za nigdje' može isploviti zasad samo iz britanskih luka.

I brodovi koji plove za nigdje moraju ploviti s 50 posto popunjenosti kapaciteta i poštovati stroge higijenske i sanitarne protokole.Putnici moraju imati negativan test na covid-19 prije ukrcavanja.

Bez bifea i salatnih barova


Američki Centar za kontrolu i prevenciju bolesti zahtijeva od kompanija koje plove u američke luke socijalno distanciranje na cijelom brodu. Nema više bifea, salatnih barova i pića.

Preporučuju se alternativne usluge obroka, poput unaprijed upakiranih obroka za uzimanje i odlazak, te konzumaciju na otvorenim palubama ili u pojedinačnim kabinama kako bi se smanjili rizici povezani sa zajedničkim blagovaonicama u zatvorenom.

Vanjski dnevni boravak oko bazena predviđa da ležaljke i stolice budu udaljene šest metara, mada se mogu grupirati za obitelji i pratitelje, no to ozbiljno ograničava prostor za sjedenje na otvorenom.

CDC je također naložio da kompanije moraju "zabraniti samostalno ili neovisno istraživanje putnika tijekom zaustavljanja u ograničenom broju luka. Osigurajte da sve tvrtke za izletničke ture na kopnu olakšaju socijalno distanciranje kako bi se omogućilo najmanje 2 metra između pojedinaca koji nisu suputnici ili dio iste obitelji, nošenje maski, čišćenje i dezinfekcija i druge mjere javnog zdravlja covid-19 tijekom obilaska," nalažu.

22. prosinac 2024 14:51