Svakako trebamo očuvati najvrjedniji resurs Splitsko-dalmatinske županije, a to je obala. Osim uvođenja reda planskim gospodarenjem i na području luka otvorenih za javni promet, te marina, kao i sportskih lučica, ali i plaža, važan čimbenik održivog upravljanja pomorskim dobrom je i - ulaganje. Izgradnja, naravno kontrolirana, infrastrukture koja nam treba za napredak, razvoj i poboljšanje života najprije domicilnog stanovništva, te sutra i bolje uvjete za goste.
Kako je sam ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo da provodi "renesansu na hrvatskoj obali" gdje se nije znatnije ulagalo još od doba Austro-Ugarske, pomaci u izgradnji su sada itekako vidljivi. Milijuni i milijuni kuna su već "sasuti" u lukobrane, dokove, mulove, vezove, trajektna i kruzerska pristaništa, a još mnogo novca bit će uloženo u dodatne investicije.
Prolistali smo katalog projekata koje provode Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije i (državna) Lučka uprava Split. Sve kako bi naše luke sutra zasjale novim sjajem, pružile bolje usluge putnicima, ali i sačuvale okoliš. Budući da nije cilj samo graditi, već i pametno upravljati!
– Puno je projekata koje provodimo, svaki je u nekoj svojoj fazi, pa ću istaknuti ovogodišnje. Najveća investicija je gradska luka u Omišu, i to druga faza dogradnje, vrijednosti 75 milijuna kuna, gdje smo upravo izabrali izvođača radova, a planirano okončanje radova je 2024. godine. Izgradit ćemo na istočnom ulazu u grad novi glavni lukobran s platoom i manjim "perom" u funkciji zaštite akvatorija, rekonstruirat ćemo i dograditi postojeći gat, izgraditi obale i gatove unutar nove luke za prihvat plovila. Radovi su predviđeni u tri faze.
U drugoj fazi izgradnje predviđa se izvedba dužobalnog uređenja obalnog pojasa proširenjem postojeće obale proširenjem postojeće prometnice, šetnicom i obalnim zidom za sezonski prihvat plovila, ukupne dužine 267 metara – s popisom projekata počeo je Domagoj Maroević, ravnatelj županijske Lučke uprave.
Niže nam dalje da bi sljedeće ulaganje trebalo biti okončano ove godine, a radi se o uređenju i rekonstrukciji luke u Kaštel Starom, što je investicija "teška” 48,6 milijuna kuna. Područje obuhvata projekta je na prostoru današnje luke u Starom.
– Rekonstrukcijom se planira proširenje i dogradnja postojeće operativne obale s gatovima te izgradnja novoga glavnog lukobrana, dužine 200 metara, kao i sekundarnog lukobrana od 40 metara. Površina obuhvata je 24.470 četvornih metara, od čega je na kopnenom dijelu 9270 kvadrata. Završni dio površine operativne obale se komunalno uređuje sa šetnicom, parkiralištem i ostalim pratećim sadržajima.
Slijedi i "otočni" projekt u Sućurju na Hvaru, gdje će biti uloženo 29 milijuna kuna za dogradnju vanjskog veza postojeće luke. Uređuje se i sanira vanjska strana lukobrana, uz izvedbu nove trajektne rampe. Projektom će se omogućiti alternativni sezonski prihvat trajekta, čime bi se podigla razina sigurnosti odvijanja maritimnog prometa u luci. Ujedno će se urediti i prometni pristup zoni trajektnom pristaništu za tranzit vozila i ljudi, uz parkiralište.
Na otoku Braču uređuje se istočna obala luke Postira. Iznos je 7,2 milijuna kuna, a proširuje se postojeća obalna trasa od istezališta južno od gata Mali most, pa sve do korijena lukobrana sjeverno od Malog mosta – zbori naš sugovornik, brojeći i druge zahvate na obali koja je pod ingerencijom Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije:
– U Visu, predio Kut, imat ćemo sanaciju obale, vrijednu 3,5 milijuna kuna, a isti iznos planiran je i za sanaciju obale u Hvaru, u gradskoj luci. "Šminkamo" i obalni pojas na najzapadnijem dijelu županije, u Marini, sve u vrijednosti od 13,7 milijuna kuna, dok ćemo u lučici u splitskoj Zenti renovirati gatove, srediti operativnu obalu, šetnicu i parking, a za to smo osigurali 20 milijuna kuna. Sanaciju dijela luke obavit ćemo i u Makarskoj, investicija je to od 2,5 milijuna kuna – naglašava Maroević i dodaje da će tijekom ove godine po pola milijuna kuna uložiti u sanaciju lukobrana u Slatinama na Čiovu, te u Trogiru na uređenju obalnog zida u kanalu Foša, smještenom između gradske jezgre i kopna.
Velika ulaganja ima i Lučka uprava Split, pa nam njezin ravnatelj Vice Mihanović pojašnjava ključne projekte. Uz kuriozitet – najviše novca su osigurali iz europskih fondova.
– Već se gradi u Gradskoj luci! Početak je to uređenja istočne obale Splita. Radovi su na dogradnji i proširenju Obale kneza Domagoja, vrijedni 42,6 milijuna kuna. Zatim nas čeka izgradnja međunarodnog pomorsko-putničkog terminala u vrijednosti od 69 milijuna kuna.
Dokumentacija za ovaj obuhvat je u izradi, ponovno će 85 posto sredstava biti iz europskih fondova, a cilj je izmještanje međunarodnog prometa s Gata svetog Duje na vanjski lukobran. Time bismo na istoj operativnoj površini imali sav međunarodni promet, prenamijenili bismo zgradu bivšeg "Jadran-ribolova" i dobili nove sadržaje – iznosi detalje prvi čovjek krovne lučke institucije, pa nastavlja:
– Po ostvarenom prometu smo 22. u Europskoj uniji, te smo u 2019. godini imali 5,6 milijuna putnika i 850 tisuća vozila. Stoga moramo povećavati naše kapacitete kako bismo nastavili s rastom.
Svakako, tu je i projekt uređenja prostora bivšeg "Dalmacijavina", nekadašnje upravne zgrade poznate tvrtke i skladišta ispod Katalinića briga. Papirologija za natječaj, ali i koncesija za upravljanje tim dijelom splitskog porta u punom su zamahu, te bi sutra na tom mjestu bili izgrađeni hotel, dvorane, ugostiteljski sadržaji, trgovine, parkiralište...
No, neće djelatnici Lučke uprave Split stati samo na Gradskoj luci, već imaju veliki plan i za Sjevernu luku, kojom također upravljaju.
– U rekonstrukciju Sjeverne luke, odnosno za ulaganje u Vranjičko-solinski bazen, izdvojit ćemo 340 milijuna kuna. Za uređenje Stinica je pokrenuta procedura za neophodnu dokumentaciju, kao i zahtjev da se ta investicija proglasi strateškim projektom za Republiku Hrvatsku – prisnažuje svemu Mihanović, te ističe:
– Financiranje je iz EU-ovih fondova, operativni program 2021.-2027., a cilj je prebaciti kamionski prijevoz iz Gradske luke na područje Stinica. Naime, do 200 tisuća kamiona godišnje prođe kroz Split, a ovim potezom ćemo rasteretiti gradske ulice od velikog prometa.
Uz prometovanje lukama, nisu iz Lučke uprave Split zaboravili ni na ribare. Nova ribarska luka u Kaštel Sućurcu na predjelu Brižine je izgrađena, utrošeno je 44 milijuna kuna kako bi i ribari imali svoj prostor za rad. Od priveza za brodove, skladištenja ribe te ambalaže, opskrbe ledom, servisiranje alata,...
– I sada krećemo s izgradnjom ribarske luke u Komiži, gdje ćemo u prvoj, najzahtjevnijoj fazi, južno od bivše tvornice ribljih konzervi "Neptun", izgraditi primarni lukobran dužine 78 metara, pa plato i operativne obale, duge 54 metara i 89 metara, uz potrebne instalacije. Lukobran i operativne površine bit će dovoljne da ribarski brodovi imaju svoj vez, a zatim u ostalim fazama, još njih šest, ćemo sve oplemeniti dodatnim sadržajima – iznosi brojke i za ovaj projekt čelnik Mihanović.
Radi se o više od 37 milijuna kuna, od čega je 75 posto novca iz europskih fondova, uz 25 posto sufinanciranja iz državnog proračuna. Raspisivanje natječaja za izvođača radova očekuje se do kraja godine.