Evo lude priče o brodu, baš za sezonu velikih ljetnih vrućina: splitska je i globalna, obiluje intrigama, velikim svotama novca, misteriozna i zavodljiva, uključuje države, industrijalce i obične radnike. Širi se do egzotičnih otoka duboko na Pacifiku, nadomak čudesne datumske granice, gdje se danas miješa sa sutra. Protkana je tananim nitima složenih obiteljskih odnosa, govori o čudesnim krstarenjima svjetskim morima i zagonetnim putovima kapitala koji ne voli da ga se slijedi…
Brod za Guinnessa! Tako ga naziva Tomislav Debeljak, vlasnik "Brodosplita" i DIV Grupe. Štoviše, najavio je da će taj najveći svjetski jedrenjak s križnim jedrima i pet jarbola uskoro uploviti u Guinnessovu knjigu rekorda.
Kada ga gledate, zbilja se poželite njime otisnuti na topla južna mora i sve loše iz života zaboraviti na pijesku; Tuvalu, Vanuatu, Kiribati, Maršalovi Otoci... Birajte.
Jedrenjak se trebao zvati "Flying Clipper", mi bismo rekli "Leteći kliper", i u "Brodosplitu" je građen za kompaniju "Star Clippers", registriranu na Bahamima, a u vlasništvu Mikaela Kraffta, Šveđanina s monegaškom adresom. Golemi izazov za splitske metalce: jedrenjak za kružna putovanja! A Debeljak, novi vlasnik brodogradilišta, majstor vijaka, pun vjere u sebe i željan dokazivanja.
Posao je ugovoren 2014. godine za 64 milijuna eura. Republika Hrvatska zajamčila je državnim garancijama – preko Erste banke – da će brodovlasniku vratiti 12 milijuna eura, koliko je Krafft avansno uplatio "Brodosplitu", ako se stvari s gradnjom okrenu naopako.
Baš se to dogodilo. Brod je kasnio, najprije malo, a kasnije puno. Naručitelj iz Monaka nije bio previše prisutan u hrvatskim medijima, ali je zato svuda bio prisutan škverski dio priče: brodovlasnik je trebao isporučiti jarbole s jedrima, to nije učinio na vrijeme i to je razlog kašnjenja klipera.
Na koncu, ugovor je raskinut 2019. i sve je završilo na međunarodnoj arbitraži u Nizozemskoj.
Ako nedavno u "Slobodnoj" niste pročitali razgovor s Ericom Krafftom, direktorom tvrtke "Star Clippers Cruises" i sinom brodovlasnika Mikaela, znajte: "Brodosplit" je izgubio arbitražu zimus, u veljači, i svi njegovi odštetni zahtjevi su odbijeni. Škver mora Krafftu isplatiti više od 13 milijuna eura odštete.
Jedrenjak je ostao u škveru, dovršen i preimenovan u "Golden Horizon". Izvorno je trebao nositi maltešku zastavu, ali na koncu je registriran u Hrvatskoj i nosi trobojnicu. Luka upisa je Split, a luksuzni brod nekidan se – koncem lipnja – otisnuo iz Uvale Supaval u svijet. Eno ga u Engleskoj, na prvim krstarenjima.
Sredstvima iz kojih je izvora Debeljak uspio dovršiti jedrenjak, nije nam poznato. Međutim, u "Listu C" izvatka iz Upisnika brodova stoje zabilježene četiri hipoteke, od kojih se dvije odnose na poznatu rusku VTB banku, odnosno na njezinu njemačku podružnicu, iz travnja 2019. godine. Jedna na 50 milijuna eura, druga na još 33 milijuna. Ukupno, 83 milijuna eura bančina založnog tereta. Moguće da je upravo VTB kreditirao završetak jedrenjaka.
"List C" navodi i hipoteku Krafftove tvtke "Star Clippers" za koju je brod trebao biti izgrađen, a iznosi šest milijuna eura od 2017. godine, uvećano za kamate od 6,5 posto.
Tu je i hipoteka Ministarstva financija, odnosno zadarskog područnog ureda Porezne uprave, iz 2016. godine, teška 12,6 milijuna eura. Upravo je toliko iznosilo državno jamstvo kojim je Hrvatska stala iza Debeljakova posla s monegaškim brodarom.
Naravno, pitat ćete: čiji je onda to brod?
"Slobodna Dalmacija" ima kupoprodajni ugovor iz 5. srpnja 2019. godine. U njemu piše da "Brodosplit" prodaje putnički jedrenjak (Novogradnja 483) tvrtki "XB Ahts Hero Shipping Inc" s Maršalovih Otoka, na Pacifiku. Na kraju ugovora potpisi su Tomislava Debeljaka, u ime škvera, i Vedrane Debeljak, direktorice "Hero Shippinga".
Tomislav i Vedrana su brat i sestra.
Hrvatski Upisnik brodova potvrđuje da je navedena tvrtka s Pacifika vlasnik jedrenjaka. A u škverskim poslovnim izvješćima navodi se da je "Brodosplitova" tvrtka "Brodosplit Plovidba" vlasnik niza poduzeća po svijetu, među ostalim i tvrtke "XB Ahts Hero Shipping".
Obrazlažući svojevremeno izdavanje državnih jamstava za gradnju jedrenjaka, Vlada Zorana Milanovića je još 2014. godine napisala: "Kalkulacijom je predviđena dobit u iznosu od 9,468 milijuna eura, odnosno 72,268 milijuna kuna, što je 15 posto prodajne cijene broda."
Pet godina kasnije, "Brodosplit" u izvještajima za 2019. izrijekom navodi: "Veliki utjecaj na rezultat imao je gubitak na novogradnji 483 u iznosu od 192 milijuna kuna."
Dodali su i da pokriće očekuju namaknuti arbitražnim zahtjevom od 37 milijuna eura. Tada još nisu znali da će arbitražu izgubiti. I da će još morati platiti odštetu Krafttu.
Tomislav i Vedrana ugovorili su da će tvrtka koju vodi sestra platiti bratovoj tvrtki 69,2 milijuna eura za jedrenjak. Navedene su i sve hipoteke kojima je brod opterećen. A jedan od članaka ugovora, članak III, stavak 2. "Uvjeti plaćanja ugovorne cijene" kaže:
"Kupac će isplatiti Prodavatelju Ugovornu cijenu u roku od 15 dana..., pod uvjetom da Prodavatelj kao uvjet za plaćanje pribavi potvrde o brisanju svih založnih prava navedenih u uvodu pod točkom (D)." A pod točkom (D) pojedinačno su navedene sve četiri hipoteke.
Istovremeno, u Upisniku brodova, na dan 28. lipnja 2021., u "Listu C" jedrenjaka "Golden Horizon" i dalje su zabilježene sve hipoteke kao i prije. Drugim riječima, nisu izbrisane. Kao vlasnik broda navodi se spomenuta tvrtka čija je direktorica Debeljakova sestra Vedrana.
Nameće se logično pitanje: je li onda Vedrana išta uplatila bratu Tomislavu? Odnosno, društvo "XB Ahts Hero Shipping" društvu "Brodosplit"?
Pitali smo i škver i Ministarstvo financija još prošlog tjedna, jasno im kazavši čime sve raspolažemo. Još ništa nisu odgovorili. Javit ćemo vam čim oni jave nama.
Ako nisu platili, a brod je – kao što kažu dokumenti – postao vlasništvo pacifičke tvrtke, nameće se i drugo pitanje: bi li na taj način bio oštećen Debeljakov "Brodosplit" u korist Debeljakova poduzeća u Tihom oceanu? Ne želeći prejudicirati, i to smo pitali škverane i Ministarstvo financija. I to ćemo vam javiti kada se oglase.
U trenutku prodaje jedrenjak je bio u splitskom škveru, još u gradnji. Tu je proveo pune dvije godine: za poslom po europskim morima isplovio je tek nekidan.
Zato se rađa i treće pitanje: ako je brod prodan dok je bio u Hrvatskoj i ako je u Hrvatskoj proveo još 24 mjeseca, tko je onda platio PDV, porez koji se zaračunava kada neka roba mijenja vlasnika kupoprodajnim ugovorom između dviju tvrtki? Jedna od njih je inozemna, ali brod nije bio izvezen, što je uvjet da fiskalna obveza nestane. Brod je, rekosmo, bio u Splitu.
Naravno, i to smo pitali škverane i Ministarstvo financija. Čak smo poslali zajednički e-mail s pitanjima jednima i drugima. Nisu se još javili. Budući da su nam iz Ministarstva još prije mjesec ili dva – na pitanja o fiskalnom statusu jedrenjaka – bili rekli kako ne smiju otkrivati fiskalne tajne, ovaj put smo ih pitali i načelno: tko je u takvim slučajevima porezni obveznik i jesu li podmirene sve obveze prema RH?
Ako nam ikada jave, znat ćete...
Bilo je još jedno bitno pitanje financijskim vlastima naše zemlje.
Budući da je – kao što već sada i sami znate – izvorni ugovor o gradnji broda između škvera i Kraffta bio raskinut, monegaški brodovlasnik htio je natrag svojih 12 milijuna eura, plaćenih avansno "Brodosplitu", da ima čime početi gradnju. Kako je sve propalo, Krafftov "Star Clipper" naplatio je jamstva od Erste banke.
Tko bi znao hoće li ta bankarska kuća prije ili kasnije pokucati na vrata ministra Zdravka Marića i naplatiti iz državne blagajne ono što je vratila Krafftu na temelju državnih garancija?!
Banku smo pitali je li to već učinila, rekli su da je to stvar povjerenja između klijenata i da nam ne mogu odgovoriti. Ministarstvo financija reklo nam je prije mjesec-dva da jamstva još nisu bila protestirana. Jesu li u međuvremenu, još nam nisu javili.
Doduše, država bi gubitak više od 12 milijuna eura mogla pokušati nadoknaditi aktiviranjem hipoteke na brodu. Ali ukupan iznos svih četiriju hipoteka na kliperu iznosi 101 milijun eura. Znatno više od tržišne vrijednosti broda.
U međuvremenu, kako rekosmo, "Golden Horizon" počeo je konačno raditi.
Za promociju i prodaju aranžmana zadužena je agencija "Tradewind Voyages". Prema engleskom i velškom registru poduzeća, osnivač "Tradewinda" je – DIV Grupa, Tomislava Debeljaka.
Ako želite obići britanske obale "Golden Horizonom", priliku imate već od 19. do 24. srpnja: pet noći inauguracijskog putovanja stajat će vas već od 1049 funti ili oko 9000 kuna.
Prihodi bi dobro došli Debeljaku, budući da je teško vraćati kredite za izgradnju broda ako jedrenjak nije radio otkad je izgrađen.
Javljali su nam se posljednjih mjeseci i brojni splitski obrtnici, ljudi koji su obavljali različite radove na jedrenjaku: kovali ukrasne ograde, razapinjali jedra i postavljali jarbole, na primjer. Ljudi kojima je "Brodosplit" bio ostao dužan za dio tih majstorski obavljenih poslova. Tko zna koliko duboku brazdu za sobom kopa "Zlatni horizont", nesuđeni "Leteći kliper", brod za Guinnessovu knjigu rekorda.
Luda priča...