Od prvog dana rujna na snagu stupa Kolektivni ugovor za pomorce na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu.
Što će se promijeniti u životima naših pomoraca pitali smo Nediljka Bulića, predsjednika Glavnog odbora Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske i predstavnika radnika u Nadzornom odboru “Jadrolinije”.
- Prošlo je 25 godina od potpisivanja prošlog Ugovora, a intenzivni su pregovori oko potpisivanja novog trajali 15 godina, sada će se dodatno urediti i poboljšati radni i socijalni standardi pomoraca, ali će im se i povećati materijalna prava - kazao nam je sindikalist.
Uvijek u dobroj vjeri
Da, četvrt stoljeća, dobro ste pročitali, jer posljednji kolektivni ugovor za pomorce u kabotaži potpisan je 1998. godine.
Kolektivni ugovor se zaključuje uvijek u dobroj vjeri, radi promicanja i održavanja socijalnog dijaloga i skladnih odnosa, ovoga puta između Hrvatske udruge brodara “Mare Nostrum” i Sindikata, koji se temelje na obostranom uvažavanju interesa i prava članica Udruge i pomoraca.
Potpisnici novog ugovora su Hrvatska udruga brodara “Mare Nostrum”, Sindikat pomoraca Hrvatske i Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske. Svečanosti potpisivanja prisustvovali su potpredsjednik Vlade RH i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave “Jadrolinije” David Sopta, predstavnici Hrvatske udruge brodara “Mare Nostrum” i predstavnici sindikalnih partnera.
- Kolektivni se ugovor potpisuje u vrijeme kada je zaštita prava hrvatskih pomoraca u posebnom fokusu i nužno potrebna. Ugovor je prije svega rezultat timskog rada i napora svih strana uključenih u pregovore, na tome im hvala - kazao nam je predsjednik Uprave “Jadrolinije” David Sopta.
Kao što smo već kazali, novim Kolektivnim ugovorom uređuju se radni i socijalni standardi temeljem kojih se sklapaju ugovori o radu pomoraca s brodarima, kako je propisano Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu.
Konkretno, povećava se iznos pomorskog dodatka, hranarine, kao i same plaće pomoraca.
Veći dodatak, hranarina...
Cilj je ovaj kolektivni ugovor proširiti na cjelokupnu djelatnost linijskog prijevoza kako bi se primjenjivao na sve hrvatske pomorce i pomorce drugih država članica Europskog gospodarskog pojasa koji plove na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu u Republici Hrvatskoj, u cilju osiguranja istih polazišta i iste razine radnih i socijalnih prava.
- Šest i pol milijuna eura će “Jadrolinija” izdvajati više za plaće pomoraca, što je najviše povećanje plaće ikada - kazao nam je sindikalist Bulić, ponosan što će to obradovati 1380 njegovih kolega pomoraca u “Jadroliniji”, najvećem hrvatskom brodaru.
- Borit ćemo se pregovorima i dalje kako bismo osigurali ista prava i za pet stotina naših kolegica i kolega koji rade na kopnu, kao šalterski djelatnici ili kao radnici u podršci - otkrio nam je. Zahvalio se i svim sudionicima u pregovorima, posebno ministru, predsjedniku Uprave i stručnim službama “Jadrolinije”.
Detalji iz ugovora kazuju da će se ubuduće više i bolje osiguravati radnici od težih ozljeda na radu ili smrti. U znamenkama izraženo sve je jasno: plaće veće u osnovici 30 posto, pomorski dodatak 20 posto, a “hranarina” u odnosu na najnižu dosadašnju uvećana za sto posto, da, donedavnih pet eura postalo je deset.