StoryEditorOCM

podvodni vlakOtvoreno more na testiranju prototipa moćnog poljskog ronilačkog skutera: Sea Voyager SV7 težak je samo 16 kg, a s lakoćom može vući četiri ronioca

Piše Željko Simunić
24. listopada 2016. - 08:52

Vodeći ljudi tvrtke Sea Engineering iz poljskog Krakowa 2011. došli su na ideju stvaranja podvodnog skutera za ronioce. Dvije godine poslije počeli su s radom, a sada se nalaze na domak cilja – njihov profesionalni DPV (Diver Propulsion Vehicle) nazvan Sea Voyager SV7 nalazi se u završnoj fazi testiranja i usavršavanja, nakon čega bi trebala početi serijska proizvodnja.

Poljski inženjeri i ronioci uključeni u projekt jako su dobro znali da na tržištu već postoje podvodni skuteri koje rabe scuba ronioci za vojne, komercijalne i civilne svrhe. A da bi se mogli nositi s konkurencijom, odlučili su se za brojne patentirane inovacije i rješenja kako bi bili, barem u nekim segmentima, bolji od njih.

Konkurentna cijena

Vrijeme i odaziv kupaca pokazat će jesu li u tome uspjeli, a važan faktor vjerojatnog uspjeha u cijeloj priči je i niža cijena jer će ronilica iz Krakowa koštati oko 5000 eura, što je više nego prihvatljiva svota, osobito ako se imaju u vidu impresivne performanse modela SV7.

image
Piotr Piatek, ing. kemije i ronilac, idejni je pokretač stvaranja Sea Voyagera
Božidar Vukičević/Cropix

Iz Sea Engineeringa rado ističu adute svoje podvodne perjanice s kojom imaju velika očekivanja. Navode kako je Sea Voyager nastao uporabom znanja s područja zrakoplovstva i robotike, te bogatog iskustva profesionalnih ronilaca uključenih u projekt.

Osim toga, kod odabira materijala odlučili su se za dijelove s produkcijske linije zrakoplovne industrije, uz uporabu specijalnih aluminijskih legura i tehnopolimera. Zbog toga su ostvarili dvostruku korist - SV7 može izdržati na dubini od 200 m, a težina ronilice zajedno s baterijom i balastnim blokovima iznosi samo 16 kg. To je čini vrlo jednostavnom za transport od strane i jedne osobe. Osim toga, za lakši transport jednom rukom služi posebna ručka smještena po sredini uređaja.

image
Jednostavan je za korištenje
Božidar Vukičević/Cropix

Dodatna prednost u odnosu na konkurente trebao bi biti digitalni O-LED displej na kojem se prate svi parametri, od čega su najvažniji stanje baterije, te stupanj prijenosa i s njime povezana brzina. Na ručki upravljača nalazi se tipka za pokretanje, kao i ergonomska multi-stage kontrola preko koje se bira jedna od 9 rapoloživih brzina.

image
Displej s podacima
Božidar Vukičević/Cropix

Brzo punjenje

Značajna za sigurnost ronioca je činjenica da elektromotor skutera staje čim se ručka pusti. No, za svaki slučaj je ugrađen i odvojeni kill-off prekidač, kao i zaštita od nenamjernog paljenja. Svakako valja ukazati i da se zbog oblika ručke skuterom može upravljati s obje ruke ili samo s lijevom ili desnom rukom. Tako je, u slučaju potrebe, jedna ruka slobodna za druge aktivnosti.

Kod ovakvih uređaja vrlo je važan kapacitet baterije kako bi korisniku bio zajamčen duži zaron. Po tom pitanju Poljaci su odlučili za petu generaciju litijum-ionskih baterija kapaciteta 770 Wh. U 9. stupnju prijenosa skuter se kreće maksimalnom brzinom od 5,2 km/h, a ova baterija mu daje snagu za 70 minuta jurnjave.

image
Punom brzinom može voziti 70 minuta
Božidar Vukičević/Cropix

Naravno, baterija će trajati skoro dvostruko dulje (120 minuta) na nižoj brzini. Kada pričamo o punjenju baterije na strujnoj mreži, ono traje u prosjeku 3 i pol sata, s tim da baterija može izdržati čak 3000 ciklusa punjenja. Prilikom punjenja bateriju ne treba vaditi jer postoji vanjski strujni priključak.

Poljski skuter ima promjer kućišta 160 mm, dug je 912, širok 360 i visok 454 mm. Bez problema će raditi na temperaturi do maksimalno -20 stupnjeva Celzijevih, ali i u toplijem ambijentu od +45 stupnjeva.

Lampe za dubinu

Kada se pojavi na tržištu, SV7 će biti ponuđen u dvije verzije – osnovnoj i naprednoj. Sve razlike između njih se još ne navode, osim detalja da će na bazičnoj verziji biti moguće očitavati stupanj prijenosa i stanje napunjenosti baterije, dok će se u sofisticiranoj inačici moći još puno toga, što uključuje voltažu baterije, potrošnju struje, internu temperaturu...

Iz Sea Engineeringa su poveli računa i o svjetlu korisnom kod uporabe na većim dubinama i mjestima s manje sunčevog svjetla. Tako se na Sea Voyagera sprijeda mogu postaviti dvije Synergy Technologies SLX-32 Dive lampe. One daju roniocu svjetlo sprijeda poput farova na automobilu, ali isto tako drugi ronioci u tami dubine mogu vidjeti da se približava netko s DPV-om.

image
Dvije lampe daju svjetlo poput farova automobila
Božidar Vukičević/Cropix

Robusne lampe dimenzija 70x220 mm otporne su na udarce i izrađene od aluminija. Opremljene su sa 3 Cree LED XP-L diode i zajedno s LiFePO4 baterijom od 10 Ah (2000 ciklusa punjenja), teže 700 grama.

NEVEN KATIĆ, INSTRUKTOR RONJENJA NAKON TESTIRANJA: Sea Voyager ima puno aduta


Na testiranju Sea Voyagera u Jezerima na Murteru sudjelovao je Neven Katić (49), instruktor ronjenja i časnik HRM-a. S obzirom na dugogodišnje iskustvo, njegove su procjene zlata vrijedne za proizvođača, a iznio ih je i za Otvoreno more.

- Moram priznati da sam ugodno iznenađen snagom baterije, jer nudi 2-3 sata uporabe, kao i vrlo jednostavnim upravljanjem. Podaci na ekranu se lako očitavaju, a snaga elektromotora skutera je dosta velika. Uvjerili smo se da s lakoćom vuče četiri scuba ronioca u raznim režimima rada – kazao nam je Katić.

- Kako ocjenjujete manevriranje u dubini?
- Izuzetno je dobar u toj disciplini. Kada se lijevom ili desnom šakom povučete ulijevo ili udesno, odmah sluša i skreće u tom pravcu.

- Postoji li problem upravljanja u 8. i 9. brzini?
- Upravljanje jest malo teže na maksimalnoj brzini i tada treba uložiti veći napor. Poljaci će pokušati otkloniti taj problem, iako otpor mora ne trga masku i drugu ronilačku opremu.

- Kad se upravljačka ručka pusti, izranja li SV7 sam?
- Ne, čim se ručka pusti on staje i pluta ispred ronioca. Možda mrvu tone, ali je balans lako postići, jer ima utege i listiće od 100 grama preko kojih se obavlja fino balansiranje u dubini.

- Jeste li uočili neke nedostatke?
- Dali smo im neke primjedbe, a jedna se odnosi na to da skuter ne pamti režime rada. Kada se primjerice isključi u 5. brzini, kod ponovnog uključivanja kreće od prve brzine.

- Koliko je komforan za scuba ronioca tijekom duže vožnje?
- Ruke su ispružene, a mlaz ide ispod tijela pa je otpor mora manji. Dužu vožnju olakšava konop sličan alpinističkim halterima. On se veže za skuter i služi kako bi roniocu prenio pritisak na kukove, a ne na leđa koja bi mogla zaboljeti.

- Vaš zaključak na kraju ove faze testiranja?
- Projekt i ideja su vrlo perspektivni i smatram da bi SV7 našao mjesto na tržištu. Glavni aduti su mu velika autonomija, mala težina i mogućnost montaže dodatne opreme za profesionalnu uporabu kao što su kamere ili lampe.

image
Božidar Vukičević/Cropix
PROIZVODNJA U HRVATSKOJ?


Sea Engineering u budućnosti planira pokrenuti proizvodnju i konstrukciju lakih zrakoplova u – Hrvatskoj. Oni uveliko rade na tome i očekuju financijsku podršku iz fonda za EU projekte. U tu svrhu traže prikladno mjesto za pogon na području Šibenika i Splita, a cijeli projekt bi vodio poljsko-hrvatski klaster. Ako do realizacije dođe, stvorit će se određeni broj novih radnih mjesta u Dalmaciji. Naravno, kod nas bi se proizvodio i Sea Voyager SV7.

23. studeni 2024 08:52