Sa stola u kantunu salona Saša Jurat promatra odškrinuta vrata brodske kuhinjice iz koje je prije 36 godina, kao konobar, započeo sa svojom navigacijom Jadranom i svjetskim morima, prije nego što je završio školovanje za pomorca.
Salon i kužinica su na Tijatu, "najvoljeniji brod" je na navozu Brodogradilišta "Iskra", na tzv. malome remontu uoči generalne obnove u prvi hrvatski ploveći brod muzej, a Jurat mu je zapovjednik.
Osim dugogodišnjih uspješnih nastojanja da se Tijat sačuva, ispunit će mu se životni san da u završnici karijere pomorca bude treći naraštaj Juratovih - porijeklom sa Žirja - na komandnom mostu i na palubi broda koji je 70 godina živio zajedno s jadranskim otocima i najveći je dio radnoga vijeka brazdao more na liniji 505 za šibenske školje; uporno i nezaustavljivo, poput magarčića obavljajući svoju svetu misiju javnog prijevoza. Osamdesetih godina prošlog stoljeća zapovjednik Tijata bio je Sašin otac, a djed je 60-tih bio noštromo.
U međuvremenu, sve se posložilo da Saša Jurat, uz Ivanu Beban i Roberta Udiljaka iz grupe "Tijat u srcu" na Facebooku postane najzaslužnijim da se u javnosti stvori kritična masa kako bi Tijat ostao u javnom vlasništvu i namjeni, izbavljen vjerojatno i od tužne sudbine da u Lamjani bude izrezan kao krama, u staro željezo.
- Dakako, ništa od toga ne bi bilo da se za ideju plovećega muzeja nije zagrijao župan Marko Jelić, te je Šibensko-kninska županija odlučila kupiti "Tijata" za 35 tisuća eura i uložiti još oko 1,2 milijuna kuna iz EU fondova – preko Fonda za razvoj otoka - da bi bio generalno obnovljen u izvornom izgledu. Županija je učinila veliku stvar i na tome smo zahvalni! - podsjeća Tijatov kapetan.
Nakon toga Jurat, inače i tajnik Udruge pomorskih kapetana i dočasnika Šibenik odlučio je napustiti mjesto dugogodišnjeg zapovjednika SAR broda Lučke kapetanije Šibenik i prijaviti se na natječaj Županije za zapovjednika Tijata, budući da prema zakonu, brod, makar i ne plovio, treba imati barem jednoga člana posade.
Zavirio je Saša u svaki detalj i kantun broda od kojeg mu raste srce i koji će mu u narednim godinama postati drugim domom.
I eto ga, zasad prvog i jedinog na pragu Tijatova novog života, u salonu rashlađenom klimom, s brodskim dnevnikom pred sobom u koji bilježi dnevne aktivnosti na Tijatu i nadzire radove. Tijat je sav u "tapecima" od temeljne boje na cijelom trupu koji će na kraju radova prekriti dvostruki sloj bijele boje. Nakon maloga remonta, koji će sanirati goruća oštećenja, za što će Županija platiti 40 tisuća eura s PDV-om uslijedit će generalna obnova i prema očekivanjima, biti završena najdalje krajem naredne godine.
Sav u bijelom
Tijat, opet "sav u bijelom", uglancan i pouzdan kao uvijek, trubit će na pozdrav portima u drugoj ulozi. Kao turistički brod pod upravom županijske JU "Priroda", te školsko plovilo za obuku mladih pomoraca, polaznika Prometne škole u Šibeniku i Pomorskog fakulteta Split. Brod s takvom pričom iza sebe, nastao prema domaćem projektu u splitskom škveru, oko kojega se zadnjih godina slilo toliko toplih emocija, ne može koncepcijski faliti u novome životu. Niti kao kulturno povijesna atrakcija za posjetitelje-putnike plovećega muzeja, a ni kao učilište pomorskih kadeta - uvjeren je Saša Jurat.
- Ugodno smo iznenađeni s onim što smo ugledali kada je s broda skinuta stara boja! Očekivali smo da će Tijat biti kao vrša, rekli bismo mi otočani, a fala Bogu, nije. Naprotiv, u razmjerno je pristojnom stanju s obzirom na svojih sedam desetljeća otkako plovi. Ipak ga je "Jadrolinija" redovito održavala osim zadnje tri-četiri godine prije nego što ga je državni brodar poslao u raspremu. Za to vrijeme Tijat nije išao na remont, a tada čelični brod propadne više nego za 20 godina - govori Jurat dodajući da je na cijelom trupu 37-metarskog broda trebalo zavariti jedino tri manje zakrpe od novoga brodskoga lamarina.
Nagrižena mjesta izbrušena su do sjaja, premazana zaštitnom bojom i sanirana da izdrže do početka opsežne restauracije.
Ovih dana bit će pregledani tankovi balastne i pitke vode, suhi prostori, lančanici, te spremnici goriva. Strojarnica je u neredu, budući da su očišćene santine u koje se skuplja kaljuža iz motora, no doći će nove pajole. Brod je sada u voznom stanju i sigurno bi zadovoljio kriterije za uvjetnu plovidbenu knjižicu - napominje Jurat.
Svi vitalni dijelovi pogona i upravljanja su dobri i do kraja maloga remonta ćemo zadovoljiti propisane sigurnosne uvjete što od nas traži Hrvatski registar prije nego što ga privežemo za kraj gdje će dočekati početak generalne obnove. Ostat će jedino ime broda, a veliki natpis "Jadrolinija" trebat će prebojiti te će umjesto luke upisa Rijeka, stajati Šibenik.
Naravno, državni brodar bit će dostojno zastupljen u muzejskome, izložbenome dijelu opreme broda. To je druga faza generalne obnove, a prva je detaljno uređenje trupa, paluba i prostora - brifirao nas je kapetan Jurat.
Kulturno dobro RH
U "Iskrinu" škveru Tijat je u dobrom društvu. Desno od njega na platou je aluminijski katamaran Dora, a naprijed su Postira, također "Jadrolinijin" klasik na redovitom remontu. Bila je to Juratu dobra prilika za usporedbu laganog dvotrupca i Tijata, poznatog po tome da je probijao i najteže more da bi stigao na vrijeme. Kada bi namrgođeni Vakula pred tv auditorijem najavio loše vrijeme, svi bi, osim Tijata, ostajali privezani za kraj.
- Težak, s dubokim gazom i pouzdanim motorom. Nasuprot ovakvim brzim, novim plovilima, također dobrim, ali laganim - što je smetnja za jače more - Tijat je izvorno dizajniran za malene porte ovih naših otoka. I to u vrijeme kada su dnevno bile najviše dvije pruge, pa su trebale biti pouzdane. Vodili smo se mišlju da upravo Tijata treba sačuvati, kao pravi "narodni" brod, osmišljen za školjare po narudžbi državnoga brodara. Kada nas, uključenih u njegovo spašavanje i obnovu više ne bude, Tijat će ostati kao kulturno-povijesna znamenitost i kulturno dobro RH. To je srećom, gotova činjenica i više nema natrag - razmišlja kapetan.
Nas Hrvata ima na svim morima svijeta, u brodogradnji smo bili u samome vrhu, a nemamo sačuvanih povijesnih brodova! Tko smo i što smo bez poštovanja pomorske tradicije i povijesnog nasljeđa ne samo mi, nego bilo koji narod!? - pita se Jurat. I dodaje da se tek sada, kada smo ostali bez Tijata u namjeni javnog prijevoza, vidi koliko nedostaje. Tamo gdje je on obavljao posao, danas ne mogu dva broda - podsjeća Jurat misleći na peripetije Prvićana iz Luke s Premudom i drugim brodovima na njihovoj liniji, što je prouzročilo veliko nezadovoljstvo i kulminiralo prosvjedom otočana.
- I sam sam dite "Jadrolinije" i ne bih se detaljnije izjašnjavao o tome. Mislim da bi naši lokalni političari trebali biti glasniji ako želimo da se neke stvari bolje urede, kao što su s državnim brodarem postigle druge sredine - kazao je kratko i na kraju ponudio za novinarski notes pravu "cvebu" o akciji "na kraj svita" koju je poduzeo samo da sačuva originalni, stari sulzerov motor u Tijatovoj strojarnici.
- Već je bilo izvjesno da će Županija kupiti Tijata, a "Jadrolinija" nas je odjednom upoznala s mogućnošću da bi brod prodala bez originalnog motora! Imali su namjeru toga Sulzera oznake TV 6-24 premjestiti na Premudu, koja ima dva jednaka motora, a jednome je otkazala kopča - uvodi nas Jurat u napeticu koja je ipak dobro završila za Tijatovu makinu. Tu se pokazalo od koje su koristi društvene mreže kada ih se upotrebljava za pravu stvar.
Spašavanje Sulzera
- Jer, preko grupe riječkih kapetana na Facebooku, nastavlja Jurat - došao sam do čovjeka koji je zapovjednik riječnog šlepera, na kojima se ti motori najviše koriste. Zove se Rolf Gertsch, dao nam je adresu gdje je jedan takav kompletni Sulzer na raspolaganju za mali novac. Pa sam to proslijedio "Jadroliniji" koja ga je na kraju kupila za svega nekoliko tisuća eura, skuplji je bio prijevoz. I tako smo spasili ovoga Tijatovog sulzera, da i dalje radi u istoj strojarnici i prevaljuje milje! - ispričao je Jurat.
Treba li posebno napominjati da je kapetan Rolf Gertsch pozvan na krštenje obnovljenog Tijata kao uvaženi gost.
- On samo treba doći. Spavanje i spiza su mu osigurani! - zaključio je Saša Jurat kao nešto što se podrazumijeva bez dodatnih zašto. Napomenuo je da Gertsch nije jedini stranac koji je pomogao Tijatovoj preobrazbi u ploveći brod muzej: i međunarodna udruga pomorskih kapetana CESMA izdala je priopćenje i bilten o Tijatu s argumentacijom da brod treba sačuvati.
- Nema onog tko je zatvorio vrata pred ovom našom pričom o Tijatu! I zato će uspjeti!