StoryEditorOCM

Pet godina agonijeTanker uništio terminal u Luci Ploče, ali brodar i osiguranje ne daju 23 milijuna eura!

Piše Damir Tolj/SD
17. travnja 2023. - 08:59
Dio pločanske operativne obale bio je zatvoren tri mjeseca, a u potpunosti je vraćen u rad tek 10 mjeseci kasnije Cropix

Prošlo je gotovo pet godina, možda će i još toliko, ali slučaj pomorske nesreće usred pločanske luke - kada je tanker pod zastavom Maršalovih Otoka udario u terminal tekućih tereta i izazvao višemjesečni zastoj rada - još nije okončan!

A nitko još nije vidio ni eura obeštećenja. I veliko je pitanje kada će.

Na Trgovačkom sudu u Splitu godinama se vodi 17 parnica protiv brodovlasnika! A kaznene odgovornosti u ovom slučaju, koji je prouzročio 174 milijuna kuna (23 milijuna eura) još nenaplaćene štete raznim subjektima - zasad nema.

Tanker “STI Poplar” u vlasništvu tvrtke “STI Poplar Shipping Company Limited”, registrirane daleko na Pacifiku, 5. kolovoza 2018. godine udario je u operativnu obalu pločanskog terminala tekućih tereta. Uništio oslonačku utvrdicu i rub glavne platforme.

Terminal je bio zatvoren tri mjeseca, a u potpunosti je vraćen u rad tek 10 mjeseci kasnije, koncem svibnja 2019. godine. Ne treba ni govoriti koliko je tvrtki pretrpjelo goleme štete nemogućnošću rada. Isti brod dolazio je i prije u Ploče, na isti terminal, bez ikakvih problema.

Rutinirano, reklo bi se. Tako je i bilo i tog ljetnog dana: dočekali su ga peljar i tegljači. Lučko tegljenje obavljali su “Altair” i “Jaki”, sve u skladu s pločanskim lučkim propisima. No zapovjednik broda “STI Poplar” je usred plovidbe pristupnim kanalom otpustio pramčani tegljač i samostalno, velikom brzinom, usmjerio tanker prema terminalu. Bez pramčanog tegljača, zabio se u obalu!

Općenito, treba znati da tegljenjem upravlja i zapovijeda zapovjednik tegljenog broda. U našem slučaju, Sergey Gorokhovich, ruski državljanin, kapetan tankera izgrađenog 2014. godine. Koji je - nakon udara - uredno potpisao izvješće o tegljenju, bez prigovora ili primjedbi.

Ni u prekršajnom postupku nije osporavao svoju krivnju za nesreću: prekršajnim nalogom od 6. kolovoza 2018. godine proglašen je krivim, odrekao se prava na žalbu i platio 15 tisuća kuna kazne.

Vlasnik je odgovoran

Sve se čini bjelodanim: za udar broda u terminal kriv je zapovjednik tankera. Kao što je i sam priznao. A brodovlasnik je odgovoran za štetu nastalu udarom. Oštećenici pred sudom zaustavljaju brod radi osiguranja svojih tražbina.

Vlasnik broda, tvrtka “STI Poplar Shipping Company Ltd” s egzotičnog dalekog otočja - iza koje stoji moćna tvrtka “Scorpio Tankers Inc.”, sa sjedištem u Monacu, izlistana na burzi u New Yorku, u čijoj floti plovi 113 tankera - žalio se na svako rješenje o zaustavljanju. Neuspješno!

Onda je počeo s manevrima: radi sve da ne plati ništa, rekli bi naši stari. Brod je pokušao pobjeći sa sidrišta, pa je vlasnik tražio hitan premještaj broda jer da mu je tanker u opasnosti. Da ga riva opet ne napadne, valjda!

Piše na sve strane, podnosi pravne lijekove i ulaže žalbe na sve sudske odluke. Tvrdio je, na primjer, da lučka riva “ne valja” i na Trgovačkom sudu u Splitu pokrenuo postupak osiguranja dokaza (R1-118/2018). Tražio ekspertizu Građevinskog fakulteta u Zagrebu.

image

Terminal za prekrcaj tekućih tereta nalazi se u jednom od starih rukavaca rijeke Neretve, na vanjskom dijelu lučkog područja 

Cropix

Ali u njihovu nalazu i mišljenju od 25. siječnja 2019. stoji da je kvaliteta betona na terminalu zadovoljavajuća, da “starenje” konstrukcije nije smanjilo njezinu nosivost, da konstrukcija pristaništa, s aspekta udara broda prilikom normalnog manevra pristajanja s adekvatnim odbojnicima zadovoljava građevinske standarde za prihvat brodova do 30 tisuća tona nosivosti, te da je rušenje jugozapadne oslonačke utvrdice te oštećenje pretakalačke platforme uzrokovano akcidentnim udarom broda na koji, prema propisima, konstrukcija nije trebala biti dimenzionirana.

Ukratko, obala nije kriva! A šteta je uzrokovana udarom broda “STI Poplar”. Gle čuda?!

Brodovlasnik na koncu pokreće postupak ograničenja odgovornosti. Pokušao je sve - zajedno sa svojim osiguravateljem, globalno poznatim “Standard P&I Clubom” - ne bi li svoju odgovornost smanjio na 90 milijuna kuna i otežao oštećenicima, odnosno vjerovnicima fonda ograničene odgovornosti, ostvarenje naknade štete.

Oštećeni veliki ‘igrači’

To je spriječio splitski Trgovački sud, ispravnom primjenom međunarodnih propisa. Na kraju, fond ograničene odgovornosti osnovan je sudskim Rješenjem R1-103/2018 u rujnu 2019. godine, na temelju bankarske garancije Erste banke od 6. rujna 2018. godine na iznos od 134 milijuna kuna. Poslije toga, brodu je dopušten odlazak iz Ploča.

Oštećenici koji posluju u luci (Lučka uprava, te tvrtke “Luka Ploče”, ATT, Ina, slovenski “Petrol”, “Naftni terminali Federacije BiH” i drugi), kao vjerovnici fonda, prijavili su tražbine od 174,26 milijuna kuna (23 milijuna eura). Drugim riječima - 40 milijuna kuna više od bankarske garancije, odnosno vrijednosti fonda.

Zar brodovlasnik time nije oštetio vjerovnike za tu razliku?!

Za to vrijeme pločanska Lučka uprava popravlja rivu i troši svoj novac - više od 13 milijuna kuna - da taj dio luke proradi, da šteta bude što manja, da tvrtke mogu raditi, da gorivo može teći u gospodarstvo.

Prošle su još tri godine, pandemija, inflacija i trista drugih čuda smanjile su vrijednost novca: 134 milijuna kuna danas vrijedi mnogo manje nego tada! Na primjer, u Federaciji BiH je i gorivo bilo poskupjelo radi havarije u Pločama, objavili su svi tamošnji mediji.

A brodovlasnik s Maršalovih Otoka nosi širok i osunčan osmijeh… Budući da vrijednost fonda zaostaje 40 milijuna kuna za proglašenim tražbinama, sud upućuje vjerovnike u parnice. Kao što smo spomenuli u početku - u Splitu ih se vodi čak 17!

Na prvi pogled, u parnicama je sve jasno. Člankom 811. Pomorskog zakonika propisano je da brod odgovara za štetu koju nanese operativnim obalama, lukobranima… te drugim objektima u luci ili na moru.

Brod ne odgovara za štetu samo u mjeri u kojoj je ona prouzročena krivnjom tvrtke ili tijela koje upravlja lukom ili stanjem obale, lukobrana, uređaja i postrojenja.

Povratak u ljeto 2019.

Podsjetimo, zapovjednik je priznao krivnju za nesreću, a u postupku osiguranja dokaza utvrđeno je da obala nije kriva. Lak pravni posao, rekli biste!

Međutim, vlasnik opet pokreće manevre u parnicama. Prigovara, osporava, tvrdi da je kapetan priznao krivnju, ali da ipak nije kriv?! Iako je platio kaznu i potpisao priznanje. Kaže da luka nije sigurna.

A koncem srpnja 2019. godine isti je brod ponovno došao u istu luku! Na obnovljeni terminal! “Slobodna” ga je tada snimila i objavila vijest. Krivi peljara, lučke i pomorske vlasti...

Pojedini suci Trgovačkog suda u Splitu odlučuju provesti vještačenja u nekim parnicama: utvrđuje se da je isključivo kriv zapovjednik broda. Ne, vlasnik tankera opet prigovara, sud to trpi i izlazi mu u susret. Pa odlučuje vještačenje u devet predmeta povjeriti Pomorskom fakultetu u Rijeci.

Fakultet utvrđuje da je nastanak štetnog događaja isključivo posljedica nepoštovanja pravila struke od strane zapovjednika broda “STI Poplar”. Iako za štetu i gubitke neće nikada u potpunosti odgovarati, budući da ga štiti onaj fond, vlasnik broda sada osporava da je oštećenicima nastala šteta.

Valjda se i riva popravila sama! Saga ide dalje, traže se nova vještačenja. A prošlo je tek pet godina...

Svi pravni stručnjaci s kojima smo razgovarali ne mogu se načuditi ovakvom razvoju događaja. Nije im jasno čemu sva ta vještačenja kada je sve jasno od početka.

Udruženje luka i brodara HGK i Zajednica lučkih uprava odlučili su reći dosta. Kao prvi korak, od Ministarstva mora zatražili su da se isprave o obveznim osiguranjima koje je izdao “Standard P&I Club” proglase neprihvatljivim u Hrvatskoj u 2023. godini, budući da ne predstavljaju valjano i prihvatljivo osiguranje.

Kao i da dolazak brodova osiguranih kod njih bude uvjetovan prethodnim pružanjem drugog, primjerenog i prihvatljivog osiguranja u Hrvatskoj. Postavili su logično pitanje: čemu osiguranje koje izigrava propise i ne plaća štetu?!

Čeka se Ministarstvo mora, da napokon pokaže zube i zaštiti državu i njezine interese. 

TAKO SE TO RADI

Iz Sueskog kanala pustili brod tek nakon uplate 200 milijuna dolara

Japanski kontejnerski brod "Ever Given", jedan od najvećih takvih u svijetu, nasukao se 23. ožujka 2021. godine, prekinuvši pomorski promet Sueskim kanalom. Uprava Kanala (SCA) zatražila je više od 900 milijuna dolara naknade za akciju spašavanja i pretrpljenu štetu.

Postignuta je nagodba: brodovlasnik se obvezao platiti naknadu od 550 milijuna dolara (od čega 200 milijuna unaprijed), te povrh toga dati garanciju za eventualne dodatne tražbine. Brod je napustio Suez 7. srpnja 2021. godine, tek nakon uplate 200 milijuna dolara. Eto kako se to radi...

‘Materija je složena, pomažu nam vanjski stručnjaci‘

Evo što su nam rekli na Trgovačkom sudu u Splitu:

"Od udara broda ‘STI Poplar‘ u operativnu obalu terminala tekućih tereta u Luci Ploče, na Trgovačkom sudu u Splitu zaprimljena su ukupno 32 podneska po kojima su se formirali spisi. Među njima, 15 je bilo hitnih (uglavnom privremene mjere) koji su ‘odmah‘ riješeni, a čak 12 takvih spisa je i arhivirano.

Ostali su neriješeni parnični spisi (ukupno 17), kojima je zajedničko da su proizišli iz štetnog događaja te da je tuženik ‘STI Poplar Shipping Company Limited‘, kao brodar. Do danas nisu riješeni u prvom stupnju zbog složenosti materije. Naime, za donošenje odluka u navedenim parnicama potrebna su stručna znanja kojima sud ne raspolaže, radi čega je neophodno provoditi vrlo složena kombinirana vještačenja (uglavnom po pomorskim fakultetima).

Oštećeni će ostvariti pravo na naknadu štete nakon pravomoćnosti sudskih odluka. Za činjenicu da oštećenima do danas nije naknađena šteta na ovom sudu nema krivih ni odgovornih, jer da ih ima sigurno bi protiv njih bili pokrenuti (barem) stegovni postupci."

HALO, PRISAVLJE? TU-TU...

Od Butkovićeva kabineta ni pisma ni razglednice

Ministarstvo mora pitali smo što su sve poduzeli u slučaju u kojemu gotovo pet godina od nesreće nije naplaćena nikakva odšteta. I hoće li prihvatiti inicijativu HGK-ova Udruženja luka i brodara te Zajednica lučkih uprava da se isprave o obveznim osiguranjima koje je izdao "Standard P&I Club" proglase neprihvatljivim u Hrvatskoj u 2023. godini, te da dolazak brodova osiguranih kod tog kluba bude uvjetovan prethodnim pružanjem drugog, primjerenog i prihvatljivog osiguranja u Hrvatskoj. Čekamo odgovore.

PRAVO I (NE)PRAVDA

PRAVO I (NE)PRAVDA

Državno odvjetništvo pitali smo zašto Općinsko državno odvjetništvo Metković nije pokrenulo kazneni postupak u ovom slučaju, iako mu je Lučka kapetanija Ploče podnijela kaznenu prijavu protiv zapovjednika tankera?

Evo primjera: u slučaju šteta na trajektu "Vladimir Nazor", u vlasništvu nacionalnog putničkog brodara "Jadrolinija", zapovjednik broda svojevremeno je kazneno gonjen jer je kod pristajanja u luku Premuda došlo do nasukavanja, pri čemu je prouzročena imovinska šteta velikih razmjera. Ta šteta bila je na brodu, iznosila je 500 tisuća kuna i namirena je iz osiguranja broda. Nije bilo štete ni luci, ni obali, ni državi, ni ikomu drugomu.

A zapovjednik stranog broda "STI Poplar" nije kazneno gonjen za štetu od 174 milijuna kuna. I to za štetu koju je nanio obali, pomorskom dobru od posebnog interesa za RH, i brojnim oštećenicima koji posluju u luci, a šteta im do danas nije namirena. Čekamo odgovore.

15. studeni 2024 05:05