StoryEditorOCM

kronologija neuspjehaVelika analiza Debeljakovih godina u Brodosplitu: šaka brodova, vrića dugova, i puno neispunjenih obećanja na teret porezih obveznika

Piše Damir Tolj
6. lipnja 2022. - 12:33

Ukratko - šaka brodova, vrića dugova. Obilato začinjeno obećanjima. Na teret poreznih obveznika, vlastitih radnika i vjerovnika.

To bi bila jezgrovita ocjena brodograđevnih napora Tomislava Debeljaka kroz desetak vlasničkih godina u “Brodosplitu”. Vidjet ćete dalje u pregledu. Nismo se bavili drugim njegovim poslovima, poput raznih metalnih konstrukcija i slično. Samo brodovima. Premalo brodova za takvu talionicu novca...

Od ozbiljnijih novogradnji - ne morate se složiti s kriterijima, ali gađali smo one veće, složenije i skuplje brodove, dulje od sto metara, izgrađene od početka do kraja u Splitu - to su samo: nesuđeni riječni kruzer “Volga Dream II”, preinačen u dužobalni i nazvan “Picasso”; jedrenjak za kružna putovanja “Golden Horizon”, odnosno nesuđeni “Flying Clipper”; polarni kruzer “Hondius” i kruzer za polarne ekspedicije “Ultramarine”. Znači, ukupno četiri. U dekadi!

A i od ta četiri asa, samo jedan je predan kupcu na vrijeme i bez problema. “Hondius”. Ostali su donijeli samo nevolje: nedovršenog “Picassa”, eno ga u škveru, nitko neće, spreman je za rezalište. “Ultramarine”, završio na sudu. Jedinstven primjer u svijetu: dvaput mu “rezani limovi”, dvaput “položena kobilica”, dvaput “porinut”. Jednom za papire i uplate, drugi put stvarno. Čut ćete još kasnije... Na koncu, tužni kliper, s hipotekama od 120 milijuna eura, izvjesno na teret svih nas. Bilo je tu još dvanaest milijuna eura zaloga, ali to je već junački podnijela država.

image

Osuvremenjeni jedrenjak hrvatske proizvodnje, Golden Horizon

Teo Kamov/Cropix

I to je to od ozbiljnijih poslova. Četiri. Hajde, ubacimo i petog - sporovozni prototip ophodnog broda za Hrvatsku ratnu mornaricu, nazvanog “Omiš” (dug 43 metra, vrijedan desetak milijuna eura).

A sada kronološkim redom...

Prva polovina 2022. godine: NIJEDNA ISPORUKA

Debeljaku će već s prvim Putinovim raketama ispaljenim na Ukrajinu sinuti, a čim Zapad uvede protumjere i obznaniti da je postao prva žrtva međunarodnih sankcija nametnutih Rusiji.

Uz škversku opremnu obalu i danas stoji nedovršena novogradnja 485, polarni kruzer “Janssonius”, dug 107 metara, cijena 50 milijuna eura. Debeljak ga ugovorio s vlastitom off-shore tvrtkom na Maršalovim Otocima, uz dogovoren dugoročni najam, pa prodaju, s nizozemskom kompanijom “Oceanwide Expeditions”.

Brod kasni, trebao je biti gotov 2021. godine. Iako je financiranje bilo osigurano, nema novca za dovršetak broda. Država se tu izložila garancijom od 32 milijuna eura, a ministar financija Zdravko Marić nevoljko je priznao da je VTB Bank (Europe) protestirao to jamstvo. Dosad vjerojatno i naplatio.

image

Prazni navozi u škveru

Vojko Bašić/Cropix

U 2021. godini: JEDNA JEDINA

Spomenuli smo, radi se o novogradnji 487, kruzeru za polarne ekspedicije “Ultramarine”, dugom 128 metara, vrijednom više od sto milijuna eura. Građen je za američku kompaniju “Quark Expeditions”. Možda ćete se sjetiti, lanjskog proljeća, nezadovoljni vlasnik pobjegao je glavom bez obzira: novi brod je iz Splita otplovio ravno u tršćanski, pa u crnogorski škver. Danas je s Debeljakom na sudu, traži desetak milijuna eura odštete.

image

POLARNI KRUZER 'ULTRAMARINE'

Brodosplit

Tijekom 2020. godine: BAŠ NIJEDNA

U pandemijsku godinu Debeljak je ušao pobjednički: zaraza mu ne može ništa, svi u škveru rade, lockdownu unatoč. Iako su mnogi šefovi u pogonima još i prije koronavirusa popisivali koliko je radnika viška po halama i navozima, budući da je škverane već bio pogodio virus manjka prethodno ugovorenog posla, posijan mnogo prije.

U 2019. godini: JEDNA ISPORUKA (I DVIJE SEBI)

Predana novogradnja 484, polarni kruzer “Hondius”, 107 metara, 50 milijuna eura (stariji blizanac još nedovršenog “Janssoniusa”), dugoročni unajmitelj isti je onaj nizozemski “Oceanwide Expeditions”. Rijedak primjer broda izgrađenog u Splitu u roku, prema riječima Nizozemaca. Pa su naručili i drugi. To je onaj “Janssonius” koji tko zna kada će biti gotov. Nedostaje desetak milijuna eura.

image

Porinuće Novogradnje 484 za nizozemsku tvrtku Oceanwide Expeditions 

Duje Klarić/Cropix

Te godine završena je i novogradnja 483, nesuđeni “Flying Clipper”, najveći jedrenjak s križnim jedrima na svijetu. Donio gomilu nevolja. Dugo kasnio, izvorni kupac, monegaški “Star Clippers” raskinuo ugovor.

Na međunarodnoj arbitraži Debeljaku ostao brod, on ga prodao svojoj tvrtki na Maršalovim Otocima, čija direktorica je njegova sestra Vedrana. Ne zna se je li ikada naplaćen. Škverani priznali svoj gubitak od 190 milijuna kuna. A računali na dobit od 70 milijuna kuna. Ugovorili ga bili za 63 milijuna eura. Nesuđenom brodovlasniku pripalo pravo na obeštećenje od 13 milijuna eura, nastradala državna jamstva, već smo rekli.

Iako je brod registriran i lani je plovio britanskih obalama, Debeljak ga još vodi kao nedovršenog i traži novac za “preinake”.

Treći brod te godine je novogradnja 525, trojarbolna škuna “Klara”, duga 60 metara, građena za Debeljakovu vlastitu škversku flotu. Ugovorio ih je bio Debeljak s Debeljakom čak pet komada, ali četiri ostadoše samo nada.

image
Vojko Bašić/Cropix

Tijekom 2018. godine: JEDINAC

Nakon pustih godina porođajnih muka – škver je uspio predati novogradnju 540, nazvanu “Omiš”, prototip ophodnog broda za HRM. Ugovoren 2014., kobilica položena 2015. godine. Naručena još četiri jednaka - nov. 541. 542, 543 i 544. Sve skupa, za pet brodova 430 milijuna kuna. I tko zna kada ćemo ih vidjeti. Sto problema...

image
Tom Dubravec/Cropix

U 2017. NIJEDNA (OZBILJNIJA) ISPORUKA

”Brodosplit” navodi četiri isporuke, ali nemojte da vas zavara toliki broj. Radi se tek o tri trupa i nadgrađa jahti za nautički turizam, dugih 50 metara, isporučenih Kriljanima, uglavnom bez opreme (novogradnje 538, 545 i 546). Rohbau! Realno, to je za veliki škver sitan posao. Na škverskim popisima uspjeha navedeno je ukupno i 12 “kriljana” kroz više godina.

Četvrta tzv. isporuka (novogradnja 486) također je trup i nadgrađe modernističke, dizajnerske jahte “Olivia O.”, opremljene kasnije u norveškom škveru “Ulstein Verft”, duge 88 metara. Jahta je spektakularna, ali ne zaslugom Splićana.

Godine 2016.: JEDNA (SKROMNA) ISPORUKA

Stvarnom kupcu isporučen samo jedan brod - novogradnja 482, specijalizirani brod-betonara “Plovput”, dug 50 metara, težak 50 milijuna kuna. Ni to nije neko realno postignuće za veliko brodogradilište, ali eto...

Drugi brod te godine - spomenuli smo ga već - problematični je i nesuđeni riječni kruzer “Volga Dream II” (izvorno novogradnja 475), građen za ruskog vlasnika po cijeni od 20 milijuna eura. Naravno, problemi, arbitraža, prosuti milijuni i slično. Brod je i danas u škveru, dio tzv. vlastite “Brodosplitove”, odnosno Debeljakove flote. Dali su mu novu oznaku (novogradnja 780) i preimenovali ga u “Picasso” - dužobalni kruzer. Ništa od njega.

image

U splitskom brodogradilistu porinut je i riječni cruiser "Volga Dream II"

Duje Klarić/Cropix

Nižući nekidan na “Brodosplitovim” internetskim stranicama svoje uspjehe, Debeljak u 2016. godini navodi i isporuku osam čamaca za vatrogasce. Svaki dug po šest metara. Što će vam više, vodu daj!

Tijekom 2015. godine: JEDNA ISPORUKICA  (UZ JEDNU STARU)

Splitski brodograditelji, tada ih je možda bilo dvije tisuće, predali su te godine - Debeljaku u vlastitu škversku flotu - novogradnju 524, luksuznu jahtu “Katinu”, dugu 60 metara.

Isporučili su i novogradnju 474, “Fairmaster”, drugi brod za posebno teške terete (tzv. heavy lift) dug 150 metara, građen za nizozemsku kompaniju “Jumbo Shipping”.

Ovdje svakako treba istaknuti da je spomenuti heavy lifter “Fairmaster”, kao i njegov godinu dana stariji blizanac “Jumbo Kinetic” (nov. 473) ugovoren i dijelom građen prije Debeljakove ere, još u vrijeme dok je država bila vlasnica posrnulog škvera i nije više znala što bi s njim. Na koncu ga je prodala Samoborcu. (Da uđemo u Europu.) Koji je “Jumbo” ugovore i novogradnje dobio u nasljeđe.

U 2014. godini: JEDNA (STARA) ISPORUKA

Konačno isporučen prvi “heavy lifter” - “Jumbo Kinetic”.

Ugovorena cijena svakog od dvaju brodova za “Jumbo” bila je 42,5 milijuna eura, pisale su novine. A neki govorili i o 60 milijuna. Sa sto problema u gradnji i odnosima s kupcem, iskakanjem iz ugovora i slično. Na koncu, brodovi su isporučeni s debelim zakašnjenjem. U Debeljakovo vrijeme.

image

Porinuće novogradnje 485

Duje Klarić/Cropix

Na koncu: da je “Brodosplit” izgradio triput više brodova, uspješno i u ugovorenom roku, da ih je predao kupcima na vrijeme i obuzdavao vlastite troškove, svodeći ih ispod ugovorene prodajne cijene, govorili bismo o dobrom brodogradilištu.

Ovako, porezni obveznici kreditiraju Debeljaka. Kreditiraju ga i škverski radnici bez plaće. Kojima, umjesto bušte, nudi pozajmice uz dva posto kamate. 

U vlastitoj floti četiri broda

Sve skupa, Debeljak u vlastitoj škverskoj floti ima četiri broda:

• nedovršeni dužobalni kruzer “Picasso” (nesuđeni ruski riječni kruzer)

• jedrenjak “Golden Horizon” (nesuđeni “Flying Clipper”; još ga vodi kao nedovršena i dao mu novu oznaku - novogradnja 814, iako je registriran i plovi)

• luksuzna jahta “Katina”

• trojarbolna škuna “Klara”

Evo ključnog pitanja za razmišljanje: tko je na koncu platio te brodove?!

Još su u gradnji...

• trojarbolni “zeleni” jedrenjak (na bazi postojeće škune “Klara”) s nultom emisijom
plinova, u suradnji s osječkim FERIT-om i splitskim FESB-om, koji financira Europska unija

• nedovršeni ruski tanker, dotegljen iz “Brodotrogira”, koji ga godinama nije uspio dovršiti

• četiri ophodna broda za HRM (nov. 541, 542, 543 i 544)

• polarni kruzer “Janssonius” (nov. 485)

Neizgrađena obećanja

Teško se i prisjetiti svih Debeljakovih obećanja, sve jedno luđe od drugog. Jedna imaginarna i začuđujuća, druga obična, svakodnevna, dječja obećanja, a treća jako skupa. Evo nekih:

• četiri plaćena ophodna broda za Hrvatsku ratnu mornaricu

• četiri kontejnerska broda za vlastitu flotu, zavedena kao novogradnje 476, 477, 478 i 479. Kobilice položene davne 2015. godine, formalni kupci Debeljakove off-shore tvrtke na Maršalovim Otocima: “Green4sea Shipping 1”, “Green4sea Shipping 2”, “Green4sea Shipping 3” i “Green4sea Shipping 4”. Nigdje ih. Mislimo, kontejnerskih brodova...

• četiri od pet ugovorenih trojarbolnih škuna za nautički turizam i vlastitu flotu. Izgrađena samo jedna - novogradnja 525, “Klara”, po Debeljakovoj kćeri

• veliki kruzer za njemačke naručitelje, vrijedan 340 milijuna eura, dug 260 metara, 12 paluba

• tzv. novogradnja 495, budući “FDV Chronos”, višenamjenski specijalizirani off-shore brod, dug 200 metara, za kompaniju “Triumph Subsea Services”. Plus još tri ista, opcionalno

• čudesni rezidencijski kruzer “Narrative”, dug 220 metara, 17 paluba, za američki “Storylines”, po cijeni višoj od pola milijarde eura

• četiri teglenice (nov. 478, 479, 480 i 481) plus još četiri u opciji, uz izdana državna jamstva teška 23 milijuna eura

• nosač aviona za Rusiju, ledena prekojadranska autocesta Split - Ancona, vjetroelektrane na santama leda razbacane Jadranskim morem

• farma svizaca za motanje čokolade, s nultom emisijom stakleničkih plinova...

image
Duje Klarić/Cropix
04. studeni 2024 13:02