StoryEditorOCM
LifestyleEvo kada počinje najveći val popusta

Znamo da se nije lako zaustaviti kad šoping krene, ali poslušajte ovaj savjet: krupne stvari kupujte nakon Božića

19. prosinca 2018. - 20:38

Svake godine pred Božić Hrvati se "raspamete" i kupuju kao da sutra ne postoji.

Ove će godine, prema aktualnim projekcijama, potrošiti čak 13,5 milijardi kuna za blagdane, što je za oko milijardu kuna više nego lani. S druge strane, u starim članicama EU-a bilježi se trend stagnacije predblagdanske potrošnje, pa čak i njezina smanjenja...

Kako kupiti sve što treba, pritom se, naravno, i počastiti, ali ne izgubiti zdrav razum i ne dati se izvarati od trgovca, savjetuju nas iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

Vraćanje kupljenoga

- Potrošači osobito trebaju obratiti pozornost na cijene istaknute na proizvodima. Trgovac je dužan prodati proizvod po cijeni koja je istaknuta na proizvodu ili na prodajnom mjestu. Ako je proizvod na akciji ili na nekom drugom posebnom obliku prodaje, trgovac, uz redovnu cijenu, mora istaknuti i cijenu koja vrijedi tijekom posebne prodaje. U predblagdansko vrijeme trgovci često nude i mogućnost zamatanja poklona.

Obratite pozornost je li trgovac istaknuo u svojoj ponudi spomenutu uslugu kao besplatnu, te naplaćuje li dodatno papir za zamatanje i ukrase - poručuju iz Ministarstva, navodeći još jednu važnu preporuku potrošačima, a to je da se prije kupnje u određenoj trgovini informiraju, te provjere ima li trgovac dobru poslovnu praksu povrata ili zamjene ispravne i neupotrebljavane robe.

O mogućnostima povrata robe kupljene na sniženju, koju pojedini trgovci ne odobravaju, informira nas Dunja Mak, pravnica u osječkom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.

- Hoće li trgovac omogućiti zamjenu robe koja nema nedostatak, pa čak i povrat novca, ovisi o njegovoj dobroj poslovnoj praksi. To pravilo vrijedi, međutim, u poslovnici, ali ne i u online trgovini.
Kad se, naime, kupuje preko interneta, potrošač ima pravo predomisliti se u roku od 14 dana i od trgovca tražiti povrat novca. Kupac koji utvrdi da proizvod koji je kupio ima materijalni nedostatak, bilo da je kupljen na sniženju ili u redovnoj prodaji, ima rok od dvije godine za povrat, prema Zakonu o zaštiti potrošača. Važno je spomenuti da se ova stavka ne odnosi na one koji kupuju preko tvrtke ili obrta, tražeći R1 račun.
Primjerice, ako su kupili neispravan mobitel, oni se pri zamjeni ili popravku mogu pozivati isključivo na jamstvo proizvođača koje je u pravilu kraće od ove zakonske zaštite - informira nas Dunja Mak.

Iako će ogroman broj građana uoči samih blagdana pohrliti da potroši svoju božićnicu ili plaću, naša sugovornica savjetuje da se koja kuna ostavi i za poslije Božića.

- Naime, najveći val popusta počinje 27. prosinca, kad službeno startaju zimska sezonska sniženja. Tada bi se trebale kupovati "kapitalne" stvari. Sukladno zakonu, sniženje traje 60 dana, no i nakon toga trgovac smije prodavati robu po sniženoj cijeni, ali više ne smije oglašavati sniženje na izlogu.
Često se zna događati da trgovac namami kupca cijenom koja je navedena na polici, a potom mu na blagajni proizvod naplaćuje po drugoj cijeni, u pravilu višoj. U ovakvim slučajevima, čak i ako je u pitanju greška, kupac ima pravo zahtijevati da mu se određeni artikl naplati po cijeni koju je vidio na polici. U protivnom, trgovca može prijaviti tržnoj inspekciji - napominje Dunja Mak.

I na koncu, naša sugovornica čitateljima sugerira da u predblagdanskoj potrošačkoj groznici ne zaborave sačuvati sve račune jer će im bez njih, u pravilu, biti nemoguće napraviti reklamaciju. Ako im se, ipak, dogodi da koji račun i zagube, trgovcu kao dokaz mogu podastrijeti bankovni izvod, u slučaju, naravno, kartičnog plaćanja.


Ako kupujete preko interneta
Pravna savjetnica Dunja Mak svima koji predblagdansku kupnju, ili barem dio nje planiraju obaviti preko interneta, savjetuje da u općim uvjetima poslovanja trgovca najprije provjere gdje mu je sjedište.
- Ne vjerujte slijepo ako u domeni piše ".hr" ili ".eu", to ne mora značiti ništa. U slučaju, naime, bilo kakvih problema pri kupnji, potrošač će puno lakše ostvariti svoja prava ako je trgovcu sjedište na području Europske unije, a ne izvan EU-a - tvrdi naša sugovornica.

05. studeni 2024 12:43