StoryEditorOCM
Splitroboti i alkohol

Od ovog splitskog startupa će vam se zavrtjeti u glavi; ili neće? Upoznajte dozere kojima upravlja umjetna inteligencija

Piše Mia Uzinić
2. veljače 2024. - 20:38

Znate ono kada s društvom otiđete navečer na piće, sjednete u kafić i naručite svoj najdraži koktel pa se razočarate jer je ovaj put konobar "falija dozu"? Piće vam je jedan dan izvrsno, a drugi dan je prejako ili preslabo i više ne znate ni sami što naručiti, a da se ne razočarate. Rješenje za vas, ali i za sve ugostitelje, pronašao je splitski startup "Yellow Dot" čiji su osnivači "Yellow Apple" i "DotYourSpot" iza kojih stoji Denis Jušić

image

Karlo Đuderija i Zlatko Kovačić

Miro Martinić/

Osmislili su "RF Pulse", "Fluidic" i "Sophie" tehnološka rješenja za sve one koji se bave aktivnostima u prodajnome kanalu za ugostiteljstvo. Svoje proizvode nedavno su predstavili i na CES-u, najvećem svjetskom sajmu za potrošačku elektroniku koji se održava u Las Vegasu, a kažu da su reakcije investitora i posjetitelja bile i više nego pozitivne. Odlazak na sajam bio je moguć i zbog suradnji sa SPINIT inkubatorom te Sveučilištem u Splitu koji su im i financijski pomogli u tom pothvatu.

image

Zlatko Kovačić

Privatni Album/

Prije skoro pet godina krenuli su od vizije, a njihova vizija je bila omogućiti prikupljanje informacija i mjerenje tržišta u stvarnom vremenu, točnost inventara i sprječavanje gubitaka. Sve to je rezultiralo misijom kroz koju su omogućili sljedivost svih tekućih proizvoda u bilo kojem trenutku, od početka dostave do krajnjeg potrošača. 

- Naime, često smo se i sami, a vjerujem i svi koji čitaju ovaj tekst, susretali s nepravilnim ili nepoštenim istakanjem pića. Dogodi se da konobaru koji puta pobjegne više pića u čašu, čime oštećuje vlasnika, a drugi put ulije manje pa je onda gost na gubitku. Pronašli smo rješenje s kojim će svi biti zadovoljni, a gosti će dobiti točno ono što su platili na računu - govore. 

image

doc. dr. sc. Šime Jozipović i Zlatko Kovačić

Privatni Album/

Uspjeli su svojim proizvodom dobiti i sljedivost i preciznost u istakanju pića. Dozeri se stavljaju na otvore boca, a kada konobar u kasi izda račun, dozer na boci pića kojeg gost želi krene svijetliti, čime je i sama boca uočljivija pa je nije potrebno tražiti. Kada konobar uzme bocu, prilikom rotacije od 180 stupnjeva aktivira se sistem. U dozerima se nalaze, između ostalog, servo motor i ventil koji regulira protok tekućine, a u čaši na kraju bude točno onoliko koliko je gost platio.

A što ako više konobara u isto vrijeme izdaje račune? I na to su mislili, svaki konobar ima svoju boju pa sukladno tome svaka boca će svijetliti drugačije tako da nikako ne može doći do zabune. Ali, to niti blizu nije sve. Dozer "zna" na kojoj je boci, koliko je tekućine ostalo u boci, koliko je izliveno, podudara li se to sa stanjem u kasi, tko je konobar koji je posluživao piće, na kojoj temperaturi, a nećete vjerovati kada vam kažemo da ovaj dozer "zna" čak i koja je glazba svirala u trenutku istakanja pića. 

- Cilj nam je bio ubrzati i optimizirati proces posluživanja, a to smo postigli i činjenicom da naš dozer natoči za 1,6 sekundi, a klasičnom dozeru bi za tu radnju trebalo tri sekunde. Nakon što smo popratili količine tekućine u bocama, odlučili smo optimizirat i praćenje boca, a to nas je dovelo do još jednog patenta - objašnjavaju.

Ima još

RFID oznake susrećete svakodnevno u trgovinama, to su zapravo "zuje" koje sviraju ako netko nešto pokuša ukrasti. "Yellow Dot" utvrdio je da kada se ove "etikete" stave na bocu ili neki drugi spremnik koji sadržava tekućine, mogućnost njihovog praćenja iznosi tek 55 posto. Razlog tome je što tekućina dispenzira signal i otežava čitanje podataka. Tako maleni postotak je komercijalno neodrživ, pa su se odlučili malo pozabaviti i kemijom.

image

Predstavljanje proizvoda na CES-u

Miro Martinić/

- RF Pulse koristi RFID tehnologiju, postavljenu ispod etikete, za praćenje i sljedivost proizvoda s tekućinama, kao i za poboljšanje učinkovitosti radne snage, sigurnosti, točnosti inventara, transparentnosti i održivosti. Ovaj sustav je trenutno u procesu patentnog zahtjeva - objašnjavaju. 

Uspjeli su poboljšati mogućnost praćenja s 55 posto na 99,99 posto, a to je jednako važno i za proizvođače i za dobavljače. Uz pomoć njihovog proizvoda, određenu bocu moguće je pratiti od proizvodnje do povratka ambalaže, kada je ta boca već popijena.

- U kamionima za transport postavit će se antene koje očitavaju te oznake pa onaj koji ukrcava teret ne mora ručno brojati robu nego će mu sustav sam javiti kada zadovolji normu. Kada roba stigne u distribucijski centar, moći će se provjeriti i je li istovarena količina koja je bila naručena. Moguće je i kasnije pratiti put od distributera do objekata koji robu dostavljaju - kažu. 

image

Toni Konsa, Zlatko Kovačić, Karlo Đuderija i Josip Wolf na CES-u u Las Vegasu

Privatni Album/

Osim informacija koje su već zapisane na oznakama, oni su dodali i onu o isteku roka valjanosti kako bi prvo odlazile pošiljke s kraćim rokom. Osim svega ovoga, postoji i sustav "SOPHIE" koji koristi tehnologiju strojnog učenja, analizira podatke o potrošnji, vremenskim uvjetima, dobu dana, godišnjem dobu, događajima pa na temelju prikupljenih podataka mjeri tržište u stvarnom vremenu.

 - Ako je uskoro neka utakmica, obavijestit će voditelja objekta da upotpuni narudžbu pića jer se očekuje veća potrošnja nego inače. To je klasičan "machine learning" i umjetna inteligencija koji kontinuirano prate postojeće stanje, ljudsko ponašanje, popunjenost i onda na temelju tih podataka radi sugestije što bi se trebalo promijeniti da bi se potaknula potrošnja - objašnjavaju.

image

Josip Wolf, Toni Konsa, Karlo Đuderija, doc. dr. sc. Šime Jozipović i Zlatko Kovačić na CES-u u Las Vegasu.

Miro Martinić/

Trenutno se njihova proizvodnja nalazi u Hrvatskoj, ali preselit će je u Njemačku. Doznajemo i da su zainteresirani neki klijenti koji imaju i do deset tisuća objekata. Trenutno su u paralelnim procesima pripreme proizvodnje, istraživanja i razvoja, a predviđaju da će sustav "Sophie" biti dostupan na tržištu najkasnije u prvoj polovici 2025. godine. U drugoj polovici tekuće godine počet će s komercijalizacijom sustava "Fluidic" kako bi mogli isporučiti i do 50.000 komada dozera mjesečno. 

- Povratne informacije predstavnika kompanija i investitora potvrdile su vrijednost našeg rada i ukazale na to da predstavljamo nešto što svijet do sada nije imao prilike vidjeti - zaključuju. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 09:17