Prije nekoliko mjeseci Srbija je konačno uspjela dogovoriti kupnju zrakoplova koji će činiti okosnicu njenih zračnih snaga u nadolazećim desetljećima. Kako je priopćeno 29. kolovoza, Srbija je potpisala ugovor o nabavci 12 francuskih borbenih aviona 4.5 generacije, Dassault Rafale, po cijeni od 2,7 milijardi eura. Prvi bi Srbiji trebao biti isporučen 2028., a svih 12 trebalo bi stići do kraja 2030. godine, piše Jutarnji list.
Prva rata za avione, u iznosu od 417 milijuna eura, već je isplaćena 20. listopada ove godine, pisao je tjednik Radar.
Tijekom proteklih dva mjeseca saznali smo još neke detalje o konkretnom poslu pa je tako krajem rujna predsjednik Srbije Aleksandar Vučić otkrio da se nabavlja verzija F4.1., dakle trenutno najnaprednija dostupna varijanta.
- Sve je najnovije i najmodernije. Ima najsuvremenije radarske sustave, najdalje se vidi. Zaštita je najbolja. Mi smo kupovali sve najbolje, mnogo smo para dali, rekao je tada Vučić na vojnoj vježbi "Zastava 2024" koja je održana na aerodromu Batajnica.
Novinar portala Tango Six tada je Vučiću postavio i pitanje pregovara li se s kompanijom MBDA o nabavci naoružanja za Rafale, a ovaj mu je odgovorio tek da se kupuju Mica rakete i neizravno dao naslutiti da se projektili dalekog dometa Meteor neće nabavljati.
- Grci mogu dobiti Meteor raketu kao što znate, a mi i Hrvati možemo dobiti Mica rakete. Koje, kao što znate idu do 300 kilometara, ako se ne varam, rekao je tada netočno Vučić (maksimalni domet te, inače izvrsne rakete je 80 km, a čak i najnovija NG varijanta neće imati domet veći od 160 km, u idealnim uvjetima).
O naoružanju se još pregovara
No, osim spominjanja Mice i inzistiranja da se kupuje "sve najbolje", nije se zapravo čula više detalja o paketu naoružanja koji Srbija nabavlja za svoje Rafale. Zašto je to tako otkrio je u emisiji Pravi ugao RTV Vojvodine pomoćnik ministra obrane za politiku obrane, ujedno i umirovljeni brigadni general, Predrag Bandić. Emisija je na YouTubeu kanalu RTV Vojvodine objavljena 17. listopada, a najzanimljiviji detalj otkrio je jučer Petar Vojinović, urednik portala Tango Six.
Kako ističe Vojnović, Bandić je zapravo prvi dužnosnik Ministarstva obrane Republike Srbije koji je javno potvrdio da ministarstvo tek ulazi u pregovore za paket naoružanja koji će koristiti borbeni avioni Rafale.
- Danas govorimo o borbenim platformama, veoma skupim, veoma složenim, koje nose izuzetne borbene sisteme. Zato je jako važno, ako ste primijetili tu senzitivnu finu crtu, da mi i dalje još uvijek pregovaramo o naoružanju koje će biti instalirano na tim zrakoplovima, pokušavajući da, kroz dijalog sa proizvođačem, osiguramo najbolje moguće uvjete Vojsci Srbije za dostizanje kapaciteta koji su traženi, rekao je Bandić.
Taj podatak sasvim sigurno mijenja ukupan trošak nabavke Rafalea za Srbiju - naime, ako paket naoružanja još nije ispregovaran to znači da vjerojatno nije ni uračunat u cifru od 2,7 milijardi eura koja se komunicirala prema javnosti kad se govorilo o cijeni novih borbenih aviona. S tim iznosom vjerojatno su plaćeni sami avioni, obuka pilota i tehničkog osoblja, simulator i možda još neki sustavi - ali što sve, zapravo nije jasno.
Budući da Rafale nosi oružane sustave koji nisu nimalo jeftini, čini se logičnim da će njihova nabavka, makar i u nekim konzervativnim brojkama, dosta koštati. Na primjer, samo projektil Mica u novoj NG varijanti košta oko 1,4 milijuna eura, a vjerojatno ni trenutno dostupne verzije nisu mnogo jeftinije. Još davne 2003. godine jedno izvješće Senata u Francuskoj navelo je da krstareći projektil Scalp, a koji danas koriste i Ukrajinci, košta 860.000 eura - danas je taj iznos sasvim sigurno veći. Iako je teško dati neku konkretnu brojku, nije nezamislivo da bi Srbiju naoružanje za Rafale ukupno moglo koštati dodatnih nekoliko stotina milijuna eura.
Katarski poučak
Tu svakako valja naglasiti da to i nije toliko neobično. Primjera radi, kad je Katar 2015. godine sklopio ugovor za kupnju svoja prva 24 Rafalea (2018. naručili su ih još 12), ukupan iznos koji su platili za njih bio je 6,3 milijarde eura - ako uračunate inflaciju, danas bi to iznosilo gotovo 8 milijardi eura. Istina, Katar je tada za taj iznos dobio i avione, sve potrebne sustave, obuku pilota i mehaničara te naoružanje, pisao je tada Defense News.
Naravno, teško je uspoređivati nabavke aviona koje su napravljene u razmaku od 9 godina u bogatoj i utjecajnoj arapskoj državi i državi Zapadnog Balkana koja je kandidat za EU, ali zapravo godinama nastoji balansirati između Istoka i Zapada. Radi se o drugim varijantama aviona, drugoj opremi, drugim količinama (samim tim možda i nekim popustima) i različitim uvjetima pod kojima su kupovani. Pa ipak, uz sve te ograde, ispada da su Katarci Rafale s obukom i naoružanjem platili 262,5 milijuna eura po komadu (ili oko 330 milijuna u "današnjim" eurima). Srbija pak svojih 12 modela, u novijoj varijanti, ali bez naoružanja plaća 225 milijuna eura. Dakle, osjetno manje nego Katar, naročito kad se uračuna inflacija.
Da zaključimo - da, novi borbeni avioni Srbiju će dosta koštati. Ali riječ je o modernim i naprednim sustavima koje ni druge zemlje nisu naročito manje platile (recimo, Indija je dala 7,87 milijardi eura za svojih 36 modela u velikom "dealu" iza kojeg se vuklo dosta repova).
Na kraju podsjetimo i da je Hrvatska kupila 12 polovnih Rafale F3 standarda po cijeni od 999 milijuna eura bez PDV-a. U tu cijenu, koliko je poznato, uračunati su i obuka pilota i tehničkog osoblja, simulator i naoružanje za avione. Prvih šest aviona stiglo je ove godine, a svi će biti u Hrvatskoj do travnja 2025., zaključuje Jutarnji list.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....