Konzum, Kaufland i Sana delikatese hrvatske su tvrtke koje su donirale najviše hrane u 2022. godini. Za svoje društveno odgovorno poslovanje u utorak su u Bruxellesu primili priznanje “Najdonator” koje šestu godinu zaredom dodjeljuje europarlamentarka Biljana Borzan.
- U Hrvatskoj se baci 286.300 tona hrane, odnosno 71 kilogram hrane po stanovniku godišnje. Zvuči puno, no mi smo unatoč tome jedna od najboljih zemalja u EU, iako je Slovenija nešto bolja od nas. Ono što je međutim poražavajuće je da se u kućanstvima u EU u prosijeku baci oko 53 posto hrane, a u Hrvatskoj je to čak 76 posto. To znači da postoji velika potreba za edukacijom građana i akcijama kojima će građanima koji imaju želju i volju omogućiti doniranje hrane na siguran način, kazala je Borzan dodajući da donirana hrana mora biti hrana kakvu bi svatko od nas pojeo, a ne nešto što mi ne bismo više jeli pa dajemo nekome tko je u potrebi. - Dokle godi ima gladnih ljudi, dokle god su socijalne samoposluge poluprazne potrebe za ovakvim akcijama svakako ima i moramo učiniti sve što je moguće sa svoje strane kako bi ove brojke učinile boljima, naglasila je potpredsjednica europskih Socijalista i demokrata.
Prema podacima državnih tijela, ukupna prodajna vrijednost donirane hrane u 2022. je bez PDV iznosila 4,9 milijuna eura, odnosno preko 37 milijuna kuna. Radi se o rekordnom iznosu koji se svake godine povećava. Iako je inflacija donekle podigla iznos donacija, količina hrane je svako veća. U odnosu na 2018. kad je pokrenuta akcija Najdonator ukupna količina donirane hrane je veća za 25 posto.
Konzum je šestu godinu za redom najveći donatori među velikim tvrtkama, dok je Kaufland po prvi put dobio nagradu u kategoriji velikih tvrtki koje su imale najveći udio donacija u godišnjem prihodu. U kategoriji mikro, malih i srednjih tvrtki Sana delikatese je po četvrti put za redom primila priznanje.
Predstavnici nagrađenih tvrtki su na godinu dana dobili pravo korištenja titule "Najdonator“ i službenog logotipa kojeg je, kao i dizajn statue, izradio mladi vukovarski dizajner Mirko Tivanovac.
Najviše donacija hrane u 2022. među velikim tvrtkama, u vrijednosti od 1.217.938,80 eura bez PDV-a, prijavio je Konzum
- Kao vodeći trgovački lanac u doniranju hrane Konzum je tijekom u 2022. donirao 360 tona hrane ukupne vrijednosti više od 1,2 milijuna eura. Doniranu hranu gotovo svakodnevno prikuplja 17 registriranih posrednika iz 53 prodavaonice, humanitarne udruge i partneri s kojima na ovome surađuju, kazala je Mira Kraljić, voditeljica Odjela zaštite okoliša i prirode u Konzumu, ističući činjenicu da četvrtina svih donacija u Hrvatskoj dolazi iz Konzuma.
Doniravši hranu prodajne vrijednosti 721.703,32 eura bez PDV-a, što čini 0,11 posto udjela u godišnjem prihodu tvrtke, Kaufland je zaslužio titulu Najdonatora među velikim tvrtkama. Priznanje Mariji Franić, voditeljici korporativnih komunikacija Kauflanda, uručio je Nikola Turčinov, bivši asistent Borzan, a sada službenik u EU parlamentu.
- Mi Kauflandu već godinama svakodnevno doprinosimo ovoj temi. Svakodnevno u 46 od 48 naših poslovnica doniraju hranu, konkretno to znači da smo u 2022. donirali preko 220.000 komada pekarskih proizvoda te preko 320 tona voća i povrća, na što smo ponosni. U Hrvatskoj nažalost još uvijek živi puno siromašnih ljudi, drago nam je da na ovaj način možemo pomoći i sigurno ćemo nastaviti s ovom praksom, kazala je Franić.
Obiteljska tvrtka Sana delikatese iz Koprivnice četvrtu je godinu za redom pobijedila u kategoriji mikro, malih i srednjih tvrtki. Oni su prošle godine donirali hranu prodajne vrijednosti 16.964 eura bez PDV-a, što za taj "mali tim, velikih ljudi” čini velikih 1,37 posto godišnjih prihoda. Sana, naime, zapošljava svega 12 ljudi.
- Sana ove godine slavi deset godina osnutka, no od prvog dana krenuli smo s doniranjem hrane jer nam je to bilo logično i normalno. Mi bi to svakako radili i bez ovog priznanja, ali je je ono važno da se pokaže da i mi koji malo doprinosimo kroz financijski dio, ali veliki postotak prihoda za našu tvrtku, možemo donirati i pokazati da je svaki komad hrane bitan zato što postoji toliko ljudi u potrebi. Naši zaposlenici svakodnevno kroz obilazak terena i prodajnih mjesta prikupljaju i doniraju hranu. To nije jeftino, ali je jednostavnije nego što se čini, uz malo fokusa može se puno toga napraviti, kazala je direktorica Silvija Repić.
Biljana Borzan je na kraju izrazila želju da će se akcija Najdonator nastaviti ako se bude kandidirala na izborima za EU parlament iduće godine i ako bude izabrana u svoj treći mandat.