Prigovor sam predala Prekršajnom sudu i sad čekam da me pozovu. Možda dođem na red za mjesec, dva i dobijem priliku iznijeti svoju obranu. Mislim kako ipak nisam najveći kriminalac u državi iako se trenutačno tako osjećam – pomalo u šali, ali ne bez gorčine, govori nam Sabina Samardžija iz Zagreba, u ovom trenutku vjerojatno najpoznatija frizerka u zemlji.
Na naslovnice medija, podsjetimo ukratko, nije, nažalost, dospjela zbog svojih vještina o kojima na društvenim mrežama svjedoče klijenti koji su listom stali na njezinu stranu, nego iz bizarnog razloga. Jedna je od malih poduzetnica koju je Državni inspektorat brutalno kaznio zbog podizanja "čak" dviju cijena usluga nakon Nove godine: za ravno devet centi podignula je, naime, cijenu ženskog "farbanja", a za 36 centi ženskog šišanja.
Prigovor na kaznu
Konkretno, dotad je žensko bojenje naplaćivala 150 kuna, što je potom konvertirala i zaokružila na 20, umjesto 19,91 euro. Pedeset kuna za žensko šišanje zaokružila je na sedam eura, a trebala je biti preciznija – i preračunati u 6,64 eura. Inspektorica nije kao "olakotnu okolnost" uzela u obzir da je istodobno snizila euro-cijenu muškog šišanja i ženske fen-frizure. "Opalili" su joj nevjerojatnu kaznu – ukupno 3318 eura, ili gotovo 25 tisuća kuna! I kao okrivljenoj pravnoj osobi i okrivljenoj odgovornoj osobi, jer ima tvrtku. Gospođa Sabina članica je Udruge Glas poduzetnika, o svemu je izvijestila javnost, stala je iza svake svoje riječi imenom i prezimenom, a u subotu je u Zagrebu održala i konferenciju za novinare na kojoj je otkrila kako se žalila Prekršajnom sudu. Kaznu dosad nije platila i ne namjerava dok ne dobije sudski pravorijek, ali dvije je sporne cijene u međuvremenu vratila na staro.
– Prvi korak bio je prigovor sudu, a drugi ispravljanje prekršaja i korigiranje cijena jer bi me u suprotnom Državni inspektorat mogao kazniti što ih nisam poslušala. Sve je to iživljavanje nad malim poduzetnicima. Pišu mi pekari i ugostitelji koji su isto tako kažnjeni zbog poskupljenja od nekoliko centi – govori žena kojoj u 11 godina rada, otkad ima salon u zagrebačkom Sigetu, nije ispisana ni jedna jedina kazna. I u ponedjeljak, kada smo je nazvali, jedva se stigla javiti od gužve na poslu.
– Znate, najviše me boli kada pročitam na prekršajnom nalogu da sam oštetila potrošače koristeći uvođenje eura kao službenu valutu od Nove godine i da sam se koristila "nepoštenom, odnosno agresivnom praksom". Već sam više puta potkrijepila što je sve u međuvremenu poskupjelo, od nabavnih cijena sirovina do struje, komunalija, goriva, telekoma, banaka. Meni je struja u posljednjih nekoliko mjeseci poskupjela sto posto, prije pet mjeseci plaćala sam smeće 95 kuna, a prošli mjesec 210 kuna – kaže Sabina, ilustrirajući samo djelić udara koje su posljednjih mjeseci podnijeli mali poduzetnici poput nje. Što ako zbog doslovno dviju stavki sud odluči da ipak mora platiti kaznu?
Ključ u bravu
– Ključ u bravu. Sto posto! Definitivno razmišljam o odlasku iz Hrvatske. Što mi drugo preostaje – ogorčeno i kratko zaključuje Sabina Samardžija, koju boli i to što se hajka inspektora, čini se, svela na "male" poput nje.
Iako se Državni inspektorat ovih dana pohvalio revnim poslom u otkrivanju, sankcioniranju i "provedbi načela zabrane neopravdanog povećanja cijena u cilju zaštite potrošača", nekako su u javnosti najzvučnije odjeknuli upravo slučajevi kažnjavanja frizera, pekara, ugostitelja, pedikera, kozmetičara... No, kako se može čuti u njihovim redovima, neće ni oni "pasti" bez borbe!
Ljiljana Subašić, predsjednica Ceha frizera, kozmetičara i pedikera pri Udruženju obrtnika Split, dugogodišnja frizerka i obrtnica, kazala nam je kako su kazne "odrezane" i brojnim obrtnicima na području Splita i Splitsko-dalmatinske županije.
– Split i Splitsko-dalmatinska županija najviše su stradali u naletu prvih 15 dana nakon Nove godine. Prema našim saznanjima, obrtnici su dobivali kazne u visini između pet i sedam tisuća kuna u prosjeku (ili, preračunato, između 663,65 i 929,12 eura). I svi će pisati prigovore! Nitko dosad nije platio kaznu. Namjeravamo ustrajati do kraja. Neki su odmah angažirali odvjetnike, a i Hrvatska obrtnička komora (HOK) stala je iza nas – govori Ljiljana Subašić, aludirajući na dopis HOK-a koji je prije nekoliko dana izvijestio sve svoje članice i članove kako će organizirati odvjetničku pravnu pomoć obrtnicima u sastavljanju prigovora na izrečene kazne. Subašić dodaje i kako je dosad bila praksa da inspektori, u slučaju uočavanja određenih propusta, obrtnicima najprije izriču upozorenja. Ovaj put se događa da se odmah ide, kao u slučaju frizerke iz Zagreba, na rigorozne kazne.
– U 24 godine rada nisam nikad dobila kaznu, eventualno bi inspektor znao reći "ispravite te cijene". Sada ljudi ne dobiju ni priliku obrazložiti što je opravdano, a što ne. Za većinu rasta cijena nije bio razlog uvođenje eura, nego činjenica da većina kozmetičara, frizera i pedikera uobičajeno nakon Nove godine ažurira cijene. Kada zaključujemo godinu s knjigovodstvenim servisima prođemo što je sve najavljeno i kakva su se povećanja dogodila ili se planiraju, od doprinosa, materijala, sirovina do najava dobavljača, usluga knjigovodstva – objašnjava Ljiljana Subašić. Podsjeća i kako su još u srpnju prošle godine, kako ne bi ugrozili etički kodeks o uvođenju eura, tražili od Ministarstva gospodarstva odgovor na pitanje mogu li od 1. siječnja ove godine podizati cijene. Dobili su odgovor da će to iz opravdanih razloga biti moguće. A inflacija, snažan porast sirovina, povećanje doprinosa, rast minimalne plaće i svega ostaloga, kaže ona, svakako jesu opravdani razlozi.
Opravdani razlozi
– Frizeri, kozmetičari, pedikeri, svi smo mi osobne usluge. Nevjerojatno je da se za dizanje cijena za deset ili 30 centi izriču tolike kazne, kao da smo lopovi, lihvari, uhljebi, tako se osjećamo. Država je stala iza nas u koroni, ne poričemo to. Nadam se da će se i sad pronaći prihvatljivija rješenja – razmišlja Ljiljana Subašić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....