"Ako Bog ne postoji, tko je onda stvorio svijet i ljude", "Što će biti s nama ako upadnemo u crnu rupu", "Jesu li Adam i Eva doista postojali"….. Od kako je u školski sustav, na velika vrata, ušao vjeronauk, u dječjim se glavicama sudaraju servirane crkvene dogme, s jedne, i znanstvene činjenice, s druge strane. Situacija je za mnoge mališane krajnje zbunjujuća, jer na potpuno ista pitanja dobivaju potpuno različite odgovore.
Budući da cilj obrazovnog sustava, osim usvajanja znanja, treba biti i poticanje djece na logičko razmišljanje, kako bi jednog dana postali osobe koje propituju svijet, projekt splitskog znanstvenika, prof. Ivice Puljka, koji je osmislio seriju znanstvenih predavanja primjerenih najmlađima, za svaku je pohvalu, piše 100posto.hr.
Do sada je u školama i vrtićima širom Hrvatske održao tristotinjak predavanja na kojima djeci i mladima želi približiti svemir, život zvijezda, Higgsov bozon, u čijem je otkrivanju i sam sudjelovao, ali i razgovarati o pitanjima na koja znanost još uvijek traži odgovore.
"Znanost je najbriljantniji čovjekov izum i upravo stoga je moj motiv što više približiti znanost djeci, kroz zanimljive teme, kao što su 'Priča o svemiru', 'Tajni život zvijezda', 'Priča o svemiru i Higgsovom bozonu', 'Što (još) ne znamo?'. Na svojim sam dosadašnjim predavanjima zamijetio da su djeca dosta zbunjena, jer se ono što im ja, kao znanstvenik, govorim ne poklapa s onim što ih uče na vjeronauku. Kada im kažem "Bog nije stvorio niti zemlju, niti čovjeka", obično me najprije u nevjerici gledaju, no čim prođe prvi šok, doslovno me bombardiraju pitanjima. Na često postavljano pitanje - postoji li uopće Bog, odgovaram im da po mom mišljenju ne postoji, a to redovito pokreće pravu lavinu pitanja o postanku svijeta – kako je nastala Zemlja, kako su nastali ljudi, jesu li postojali Adam i Eva…. Vrlo često pitanje je i kako je nastao svemir i u što se to svemir širi, a među zanimljivim dječjim pitanjima su i - što će biti sa Zemljom i ljudima kada se Sunce ugasi, što se događa u crnoj rupi te što bi se dogodilo s nama kada bismo upali u crnu rupu", kaže ugledni fizičar, ističući kako je djeci, na sreću, potrebno vrlo malo kako bi ih se potaklo da razmišljaju i propituju, umjesto da slijepo prihvaćaju ono što im se servira.
Ni Crkva ne tvrdi da je Bog stvorio nebo, zemlju i ljude, ali to još nije 'spustila na teren'
Od početka ove godine profesor Puljak je održao više od 50 predavanja, od vrtića, preko svih razreda osnovnih i srednjih škola, a na njegovom je prepunom rasporedu još 100-tinjak predavanja, koja ova godine planira održati po cijeloj Hrvatskoj.
"Činjenica je da je u dječjim glavama često košmar zbog toga što se, ono što im govore vjeroučitelji i svećenici, kosi s onim što je dokazala znanost, no u neku ruku nije loše da se djeca suočavaju s kontradikcijama. Ipak, bilo bi dobro da im učitelji, ali i vjeroučitelji, direktnije objasne što znanost kaže o svim tim pitanjima, jer djeci smo dužni govoriti istinu. Treba napomenuti da niti Crkva ne tvrdi da je Bog stvorio nebo, zemlju i ljude, samo što to još uvijek nije spustila na teren. Svijet mora ostati na mladima koji promišljaju i propituju, a nadu da će tako i biti daje mi to što vidim da i djeca koja su vjernici, a njih je gotovo 90 posto, prihvaćaju i vole znanost. Izuzetno je važno, stoga, od što ranije dobi učiti djecu znanosti, jer samo to će im povećati šanse za uspješan život u 21. stoljeću", poručuje ugledni hrvatski fizičar koji je sa znanstvenicima u CERN-u sudjelovao u istraživanju i otkrivanju Higgsovog bozona.