U feminističkoj teoriji muški pogled (male gaze) je čin prikazivanja žena i svijeta iz muške, heteroseksualne perspektive koja objektificira žene svodeći ih na predmet seksualne privlačnosti muškog promatrača. Definicija male gazea ujedno je bio najbolji opis estetike jednog od najvećih svjetskih proizvođača donjeg rublja koji je upravo prošao kroz temeljiti rebrending - Victoria's Secret.
Nerealni standardi kojima su žene morale odgovarati kako bi postale skupinom njihovih anđelica, odjeća koja nije funkcionalna ni nosiva već služi isključivo da bi ispunila muške fantazije - sve od seksi školarke do domine, manjak inkluzivnosti u svim sferama poslovanja - od modela ispred kamera do zaposlenika na svim drugim razinama. Konstantne optužbe za seksizam i rasizam... Ukratko, kompanija je i na van i iznutra ostala u nekom drugom vremenu, a takvi obično brzo propadaju.
Upravo to se zamalo dogodilo i Victoria's Secretu. Zadnja revija održana je 2018., znamo jer smo je gledali. Još uvijek patimo od PTSP-a iz 90-ih i ranih 2000-ih kad su modeli postojali samo da bismo mrzili sebe i onda kupovali odjeću brendova koji promoviraju takve standarde da bismo im se osjećali bliže. Na reviji ni jedna djevojka nije imala gram sala, sve su imale savršenu kožu, trbušnjake i vretenaste noge. Mnoge od njih, sve od reda profesionalni modeli, u mjesecima prije nastupa bi na Instagramu pokazivale kako naporno vježbaju i još se napornije izgladnjuju. Ovoga puta, malo smo zadovoljnije jele palačinke u stanu dok smo čitale komentare na show. Nova generacija djevojaka nije pisala zavidne komentare, divila im se kako im to uspijeva, jasno su i glasno poručile - ovo je bolesno!
Šef kompanije tada je još bio Les Waxner koji je rekao da je revija tu da prodaje fantaziju, da su na njoj zastupljeni modeli svih rasa, ali da ne namjeravaju mijenjati svoj stil, kao što oni drugima ne nameću što da rade sa svojim brendom. Njihovi kupci vole njihove estetiku i njihove revije... U tom trenutku, sjećamo se, nismo pomislili niti samo da je on ljigavi stari seksist, ne, prvo nam je na um palo - ovaj čovjek je nesposoban, u karijernom smislu je mrtav, a ako ga ne smijene s vrha kompanije bit će to uskoro i ona.
Glavni kupci Chanel odjeće nisu alternativke od 16 do 24 s piercingom i tetovažama, kad ono, na njihovim revijama danas viđamo upravo takve modele. Pradu ne kupuju trans djevojke ljubičaste kose, kad ono... Iako većinu klijenata svih velikih modnih kuća čine sredovječne Azijatkinje i stare Europljanke, njihovi kreativni direktori znaju da u kampanjama i na revijama moraju ugađati mladoj publici da bi ostali relevantni. Nikome u Victoria's Secretu to izgleda nije bilo jasno.
Najveći problem za brend bilo je pojavljivanje Fentyja, Rihannine modne kuće za donje rublje. Njena revija bila je sve ono što Victoria's Secret nikad nije bio, a sumnjamo da ikada i može biti. Pistom su prošetale žene svih dobi, konfekcijskih brojeva, neke od njih odjevene u seksi negližee, neke u udobne gače i topove. Ono što je najvažnije sve su izgledale kao da se istinski dobro zabavljaju bez obzira na to jesu li se smijale ili namrgođeno stupale u svojoj kul opravi. Modeli su mogli pokazati svoj pravi karakter i izaći iz uniformiranosti. Što jedan Victoria's Secret s modelima zaleđenih osmijeha koji šalju puse publici može učiniti da to dostigne?
Za početak odbacili su stari način prikazivanja svojih kolekcija, malo čak i s nostalgijom primamo vijest da više nikad nećemo vidjeti krila. Nestaje koncept anđelica i zamjenjuje ga VS Collective kojeg će činiti različite žene od kojih je svaka drugačija, ostvarena u nekom području svoga djelovanja i poznata po težnji da se izbori za ženska prava - nogometna zvijezda Megan Rapinoe, transrodna manekenka i glumica Valentina Sampaio, skijašica Eileen Gu i glumica Priyanka Chopra Jonas. Na čelu kompanije sad će biti Martin Waters koji sada otvoreno kritizira prijašnje vodstvo. Dok se svijet mijenjao, smatra, kompanija nije reagirala dovoljno brzo, a njegovo viđenje budućnosti VS-a nije na onome što žele muškarci već onome što ej potrebno svakoj ženi. Reče jedan muškarac. To je svakako prva kritika novom licu kompanije, na čelu joj je opet muškarac, ali nije jedina.
Mnogi smatraju da promjena nije iskrena i da se stvari mijenjaju samo na van dok je iznutra nemoguće promijeniti firmu kompletnu zasnovanu na svim seksističkim načelima. Pogotovo misle da im to neće poći za rukom jer su zakasnili dok su im novi, mladi brendovi ukrali nekadašnju publiku dok su oni godinama razmišljali kojim putem krenuti. Poznajemo veliki broj modnih kuća koje su se izvukle na tik do bankrota, pitanje je samo koliko kasno je prekasno i je li za Victoria's Secret to bilo prekjučer, jučer ili je tek danas?