StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Ricochet‘: Akcijska igra mačke i miša

5. listopada 2021. - 23:03

Zlatna era akcijske kinematografije sjaji poput nekog starog blaga u filmu "Ricochet" (1991.), nastalom pod producentskom palicom majstora Joela Silvera, čovjeka koji je prije toga financirao jednog "Komandosa", "Smrtonosno oružje", "Predatora" i "Umri muški".

Stiješnjen između "Die Hard 2" i "The Last Boy Scout", "Ricochet" je bio podcijenjen u doba premijere i u međuvremenu pomalo zaboravljen u kolektivnoj svijesti, za razliku od spomenutih Silverovih klasika s naglaskom na "Umri muški". "Ricochet" spada među manje zamijećene Silverove produkcije s kraja osamdesetih/početka devedesetih u oku najšire pulike, kao i "Road House" i "Action Jackson".

FILM: Ricochet; akcijski triler;SAD, 1991. REŽIJA: Russell Mulcahy ULOGE: Denzel Washington, John Lithgow OCJENA: ****

Naravno, stariji (pravi) filmofili dobro pamte "Ricochet" koji su gledali na VHS-u i u kinu "Tesla", ako ga je već širi auditorij smetnuo s uma, a novim generacijama može biti otkriće, (ne)skriveni draguljčić. Trideset godina nakon kinopremijere, "Ricochet" je mini-riznica jednog plodnog doba, počevši od ekipe filma. Redatelj je Russell Mulcahy koji je zasjekao akcijsku vječnost u "Highlanderu".

Scenarij je napisao česti Silverov suradnik, najoštrije pero akcijske kinematografije osamdesetih Steven E. De Souza ("Commando", "Predator", "Die Hard 1&2"), ujedno scenarist "48 sati" i "Trkača", a film je atraktivno snimio Peter Levy ("Predator 2", "Slomljena strijela"). Intenzivnu, dinamičnu glazbu je, pak, skladao Alan Silvestri, kompozitor "Predatora" čije melodične, gotovo identične tenzije tutnjaju i u "Ricochetu".

Kadrom defiliraju i prepoznatljivi žanrovski epizodisti iz tog razoblja, Jesse Ventura ("Predator", "The Running Man"), Thomas Rosales Jr. (pojavio se i u većini navedenih naslova, kao i u "Sirovom ugovoru", "Teksaškom graničaru", "Univerzalnom vojniku"...), George Cheung ("Rambo II", "Velika gužva u Kineskoj četvrti", "Obračun u Malom Tokiju", "Na teži način", "Pod opsadom") i Miguel Sandoval ("Neposredna opasnost").

Napokon, u maloj ulozi nastupa i Mary Ellen Trainor ("Lov na zeleni dijamant", "Družba Goonies"), nezaboravna psihologinja iz serijala "Lethal Weapon", zamijećena i u "Dinamitu Jacksonu", igrajući isti lik kao i u "Umri muški" – TV novinarku Gail Wallens.
Lik Gail potvrđuje jedan širi međusobno povezani akcijski svemir koji je nastajao pod Silverovom producenturom, davno prije Marvelovog i DC-jevog superherojskog. Dakle, "Ricochet" je dio "Die Hard" svemira?

Upravo tako, jednako kao što se "Umri muški 2" odvijao u istom svemiru "Komandosa" i "Predatora", tamo gdje postoji i fiktivna država Val Verde. Poveznice među ovim žanrovcima su neupitne, ali ipak "Ricochet" je bio malo drukčiji komad akcije, iako je uvodna špica sugerirala da će nastaviti tamo kamo je stao "Kobra", s metkom kako izlijeće iz cijevi pištolja i pogađa naslov filma, a prva scena navodila da nas čeka "buddy" akcić, svojevrsno "Smrtonosno oružje 2.5". Ništa od toga.

Denzel Washington u prvoj pravoj akcijskoj ulozi nije još "armija od jednog čovjeka" kao Stallone, premda će se nadmudrivati i boriti s njegovim budućim neprijateljem Johnom Lithgowom ("Cliffhanger"). Nije on ni Danny Glover, s obzirom da je glavnija uloga od "bijelog" partnera Kevina Pollacka.

Washington je prije Mel Gibson ovog filma i on će se razodijenuti kao njegov australski kolega u "Lethal Weapon 2", ali ne zato da izvede "unmotivated butt in-the-moonbeam walk" ("Besmrtno oružje"). Ne, Denzelovo razodijevanje je nešto motiviranije. U ulozi policajca Nicka Stylesa, on počinje raditi striptiz i skida uniformu kako bi Earlu Talbotu Blakeu (Lithgow), psihopatskom kriminalcu koji drži taokinju na nišanu sačmarice, pokazao da više nema nijedan pištolj osim onog u ruci.

Jasno, Washington se razgolitio i da pokaže kako je spreman da postane akcijski junak nakon što je osvojio Oscara ("Rat za slavu), ali to će, zbog slabije prođe "Ricocheta", postati tek u novom mileniju, od "Tjelesne straže" do "Pravednika", nakon što je s ovim filmom prokrčio put za Wesleyja Snipesa ("Putnik 57", "Razbijač").

"Ne skrivam ništa", uvjerava Styles, premda zapravo taji skriveni pištolj s kojim će raniti Blakea u koljeno, a njegovo junaštvo snimiti slučajni prolaznik i snimka će završiti na TV-u. Mediji su uzdigli junaka Stylesa i karijera mu ide uzlaznom putanjom: najprije postaje zvijezda policijskog TV showa a la "Cops" ("Busted"), zatim i pomoćnik državnog tužitelja koji drži strastven govor pred porotom i priprema Denzela za "Philadelphiju".

Nasuprot njemu, Blakea su mediji pokopali: on trune iza rešetaka i pridružuje se arijevskom bratstvu da pobjegne iz zatvora, ali ne prije nego što omjeri snage s ogromnim arijevcem (Ventura) u samurajskom okršaju s kvazi-mačevima koji Mulcahy režira kao snima "Highlandera 3".

Ipak, Blake ima za nešto živjeti – da smisli i sprovede osvetu Stylesu, rastavi njegov savršen poslovni i privatni život na proste faktore. Koliko je Blake opsjednut Stylesom, jasno je kad isprinta jednu njegovu fotografiju u više primjeraka, povećavajući lice neprijatelja do krupnog plana.

"Bili smo na počecima karijera, jedan od nas je poletio i zapalio nebo poput meteora jer je sreo drugog", govori Blake. Riječ rikoše opisuje se kao "odbijanje metka od tvrde podloge", no odbijanac se odnosi na "tko bi gore, sad je dolje" poetiku Blakeove osvete.

Naime, Styles je ispalio metak i taj metak mu se sada vraća poput bumeranga, kad prođe put od uglednog građanina do beskućnika, također (ironično) pomoću TV medija gladnih snimki diskriminirajućeg sadržaja kakve će režirati Blake. Ova poetika razlikuje "Ricochet" od akcijskih filmova epohe.

Jer, Blake neće poslati desetak razbijača ili omanju vojsku na Stylesa, njegova osveta je psihofizička, čak i više emotivne nego tjelesne naravi, čime "Ricochet" vjerojatno i najviše od svih akcića iz tog doba (uz "Na vatrenoj liniji") odlazi u smjeru trilera devedesetih na temu igre mačke i miša između psihopata i protagonista (npr. "Potez lovca", "Oglas donosi smrt", pa i "Sirove strasti"). Klasični akcijski film se pretvara u uznemirujući triler, triler opet u akcijski film.

Iz Blakeove "mastermind" kalkulacije, s povremenom suspenzijom nevjerice, proizlazi tenzija, a iz tenzije akcija. S tako postavljenom pričom, nije čudno da Styles citira Jamesa Cagneyja iz "White Heat" ("Made it ma! Top of the world!"), a ne Schwarzeneggera u "Crvenom usijanju", no "Ricochetu" ne nedostaje zgodnih akcijskih citata ili parafraza i originalnih dvoznačnih crnohumornih "one-linera".

Umjesto da se baci s krova zgrade prije raskošne eksplozije kao John McClane u "Die Hard", Styles propada kroz unutrašnjost, ali će "umirati muški" u bijeloj potkošulji i skakati na visokom tornju boreći se s Blakeom u klimaksu koji je parodirao "The Cable Guy".

Kad Styles (oprez: "spoiler" tko nije gledao) gurne Blakea s tornja i ovaj padne i nabije se na šiljak pred TV kamerama, njegovo stradavanje će cinično komentirati riječima "You got the 'point' now, don't you?", referirajući se na začarani krug medijske potrage za novim junacima i negativcima. Blake je "ušao u srž" – "in 'medias' res", s njim i "Ricochet".

Denzela za predsjednika Amerike

Jedna od zanimljivosti jest da je scenarij "Ricocheta" izvorno zamišljen za peti dio serijala "Prljavi Harry", ali je odbačen. Kad se scenarij odmaknuo od Harryja i postao zaseban, glavnu ulogu je trebao igrati Kurt Russell koji će sa Silverom raditi 1996. na "Konačnoj odluci". Zanimljivo je i da Nick Styles u filmu govori budućoj ženi (Victoria Dillard) da bi mogla postati prva dama ako ga Jesse Jackson ne pretekne do ulaska u Bijelu kuću, čime kao da je najavio predsjednikovanje Obame.

item - id = 1132735
related id = 0 -> 1146862
related id = 1 -> 1146559
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2021 17:23