stdClass Object ( [id] => 1071047 [title] => Oblik trupa koji je vjekovima krasio spore trgovačke jedrenjake postao je najbolji za najveće brzine. Analiziramo u čemu je ‘kvaka‘ [alias] => oblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Prova i krma britke poput noža, elegantne linije protežu se s jednoga oštroga kraja trupa blago prema sredini, da bi se ponovno spojile na suprotnom kraju, opis je to klasičnog oblika koji se pojavljuje na modernim jedrilicama za razonodu i sport početkom 20. stoljeća.

Antika kao i srednji vijek obiluju tupastim oblicima, ali i elegantnim i uskim galijama, manjim brzim ribarskim brodicama, poput komiške Falkuše ili nešto korpulentnijim, ali ipak relativno uskim trupovima, na kasnijim linijskim jedrenjacima čija je namjena prilikom izgradnje bila pobjeda u oružanom sukobu, za što je bila nužna i sposobnost brze plovidbe.

Potvrđeni kredo

Što je brod uži i lakši, to će konačna brzina biti veća, bio je to kredo koji je kroz pomorsko iskustvo potvrdio svoju valjanost tijekom duge povijesti plovljenja. Jedrenjaci namijenjeni isključivo prijevozu tereta bili su oblih i širokih linija trupa. Velika širina značila je manju brzinu plovidbe, ali i puno veću nosivost, sposobnost ukrcaja velikih količina tereta koje se prenose sporo, ali u samo jednoj plovidbi.

Stoljeća su prolazila, a osnovno se znanje nije mijenjalo, uski brodovi oštrih linija, ako su pri tome još i lagani, plovili su znatno brže od teških, širokih i oblih brodova.

Oblik trupa koji je vjekovima krasio spore trgovačke jedrenjake kao da je nekim čudom, odnosno neuobičajenom promjenom zakona fizike, u novije vrijeme postao najpoželjniji oblik jedrilica koje iskazuju najbolje performanse i postižu najveće krajnje brzine.

Ako pogledate današnje najmodernije oblikovane trupove regatnih jedrilica, primijetit ćete da su pobjednici prekršili neka od temeljnih dosadašnjih znanja. Naime ne samo da je krma dobila svoje prostrano zrcalo umjesto dosadašnje statve, već je nedavno i prova postala nalik krmi. Nekadašnja elegancija linija koje su podsjećale na oblik kapljice ili krila zamijenjene su kutijastim oblikom.

---

image

Bracera Gospa od mora svojevrsna je preteča suvremenih trendova

---

Šokantno tupilo

Kako je to moguće? Zakoni fizike unutar promatranoga povijesnog konteksta i vremena se zasigurno nisu promijenili. U čemu je tajna pomalo šokantnog tupila kojim najmodernije prove pobjednika prekooceanskih regata propitkuju temeljna fizikalna znanja velikoga djela jedriličarske populacije?

Prvi i najvažniji cilj svakog dizajna trupa regatne jedrilice je stvaranje oblika koji pruža najmanji mogući otpor prilikom kretanja, pri tome će i brzina kretanja biti obrnuto proporcionalna otporu. Već smo spomenuli kako su kroz povijest najbrži brodovi bili malih širina i velikih dužina. Uronjeni dio trupa kod mnogih jedrilica osmišljenih prije više od pola stoljeća u najgrubljim crtama odgovara takvom obliku.

Prekid s ovom tradicijom bio je postupan, osobito što se tiče oblika krme. Krme široke kao i najširi dio broda pojavile su se prije desetak godina, a danas su već postale uobičajene. Iako su prove na regatnim jedrilicama u posljednja dva desetljeća počele dobivati na volumenu te su posljedično gubile oštrinu kojom započinje pramčana statva, David Rasion prekida trend postepenosti radikalnim odmakom prema potpuno obloj, naprosto potpuno tupoj provi, koja se gotovo ne razlikuje od krme.

Pobijedivši na Mini Transatu 2011. godine s inovativnim prototipom imena Magnum David je dokazao u praksi primjenu teorije za koju je osim znanja trebalo imati i smjelosti.

Teorija je predlagala formu koja se intuitivno činila ekstremnom i nepraktičnom. Od forme broda koja je u posljednje vrijeme podsjećala na izduženu kocku s trokutom sve tupljeg vrha na jednom kraju, ovaj francuski projektant napokon je stvorio paralelopiped s blago zaobljenim krajevima u onome djelu koji predstavlja provu. Gotovo potpuno tupastu formu pramca, formu koja još uvijek u podsvijesti priziva krmu i nikako ne može biti onaj dio trupa koji će se prvi susresti s valovima oceana.

---

image

Novo doba, novi pristup konstruktora

---

Zakoni glisiranja

Iako nas pojava najnovijih oblika može zbuniti, s teoretske strane sve je na svome mjestu. Zakoni fizike se nisu promijenili, promijenjen je način plovidbe, danas gotovo sve regatne jedrilice mogu glisirati. U razlici između trupa koji je optimiziran za deplasmanski modus plovidbe, naspram onoga koji je idealan za glisiranje, krije se razlog ovog neobičnoga dizajna.

Odgovore prvo treba tražiti u smanjenoj težini, odnosno deplasmanu samih jedrilica. Pojava novih materijala i tehnologija omogućila je bez gubitka strukturalne čvrstoće trupa znatne uštede u težini. Jedrilice od plastike postale su lakše od drvenih, a uskoro su i drvene i plastične izvedbe bile sličnih težina, tehnologija je dodatno napredovala upotrebom više raznih slojeva (laminata) materijala, kao i sandwich izvedbe. Napredak je omogućio nekoliko puta lakše jedrilice od onoga što je tradicionalno bilo moguće.

Razmatranjem težine dolazimo do ključne razlike između tradicionalnoga načina plovidbe koji je nužnost za teška plovila, a radi se o deplasmanskom modusu, naspram glisiranja koje je moguće jedino kada se plovilo uzdiže na vlastiti pramčani val, a da bi došlo do toga uzdizanja potrebna je velika snaga poriva. Umjesto velike snage poriva, može se bitno smanjiti težina trupa, pa se početak glisiranja može ostvariti s bitno manje porivne snage.

Ako tome pridodamo i promijenjene linije trupa koje će olakšati glisiranje, dakle ravnije linije, osobito krmenog dijela trupa na kojima će se plovilo s manje otpora više odupirati od površine mora, dobit ćemo optimalan oblik trupa koji je potpuno drugačiji od onoga uobičajenog kod deplasmanskih jedrilica. Takav trup puno više skakuće po valovima nego što kroz njih prolazi, odnosno što veća podvodna površina na koju će se jedrilica nasloniti i što lakše glisirati postaje najbitnija.

Novi rekordi

Naravno, valjanost svih teorija i inovacija kao posljedicu njihove primjene najvažnije je provjeriti u jedriličarskoj praksi.
Na posljednjem Mini Transatu 2019. Florian Quenot, kormilareći serijskim Minijem Maxi 650, postavio je novi rekord u prevaljenim miljama unutar 24 sata jedrenja. Prosječna brzina bila je 12,1 čvor, a prevaljeni put 291.47 nautičkih milja.

---

image

Bačvasti trup donosi pobjede

---

Iako se u konkurenciji serijskih minija Pogo 3 za sada pokazao kao najuspješniji dizajn, Raisonov Maxi 650 novim rekordom nagovijestio je potencijal koji donosi još voluminoznija prova od one već poprilično velike zapremine kod Poga 3.

U kategoriji prototipova pobjeda je drugi put otišla istoj jedrilici serijskoga broja 865, Ian Lipinski pobijedio je 2017., dok je na posljednjem izdanju taj uspjeh ponovio François Jambou.

David Raison razvio je nedavno svoj dizajn i za Class40. Odmah nakon porinuća s novim dizajnom Ian Lipinski i Adrien Hardi pobijedili su na regati Transat Jacques Vabre. Tijekom regate pokazalo se da najnoviji Class40 jedri brže od starijih Imoca bez hidrokrila.

Naravno, postavljen je i novi rekord klase u prevaljenom putu, 415 milja u 24 sata. Posada je olako postizala konstantne brzine od 20 i više čvorova u periodima od pola sata, i to sve na autopilotu, što najbolje govori o kakvom se napretku jedrenja radi paralelno s puno većim Imoca 60.

Osim što je Class40 dugačak 12,18 metara naspram 18 metara dugačkih Imoca, radi se o klasičnom konceptu fiksne kobilice i trupa od plastike, dok se skuplje i veće Imoca 60 grade od kompozita s karbonskim nitima te imaju ljuljajuće kobilice. Lipinski i Hardi su naposljetku stigli u Brazil prije četiriju jedrilica Imoca 60.

Izazov hidrokrilaca

Karakteristike ovog dizajna koje direktno utječu na performanse, najvećim dijelom odnose se na povećanje momenta stabilnosti. Širi pramac prilikom naginjanja povećava udaljenost od centra uzgona do centra gravitacije. Performanse su poboljšane u svim smjerovima jedrenja, prova koja intuitivno ne bi trebala biti dobra za jedrenje u vjetar upravo povećanjem momenta stabilnosti daje veću brzinu, ali i nešto manji kut jedrenja prema vjetru.

Jedrenje s vjetrom u bok očekivano daje još veće brzine, dok jedrenje u krmu biva puno lakše, jer prova neće zaroniti, a jedrilicom je također puno lakše kormilariti. Dodatna prednost je manje mora na palubi i kokpitu tijekom glisiranja, što bitno doprinosi komforu posade.

---

image

Tupi pramac - oštra brzina

---

Ali budućnost ove inovacije baš i nije sigurna. U klasi Mini u kategoriji serijski proizvedenih brodova postoji mogućnost da će se pokazati kao dominantan dizajn. Ali kod prototipova, stvari bi mogle ići drugim tijekom zbog sve češćih eksperimentiranja s hidrokrilima. Stabilno fojlanje, odnosno let na hidrokrilu, za sada nije postignuto na zadovoljavajući način.

Ali većina projektanata, uključujući i Davida Rasona, slaže se da bi do 2023. mogao biti razvijen stabilan let na hidrokrilima na otvorenom moru oceana. Ako to bude slučaj, sasvim je moguće da će prove ponovno dobiti svoju izgubljenu oštrinu.

Klasa Imoca 60 već je u fazi druge ili treće generacije brodova čiji se način plovidbe može opisati kao poluglisirajuća poluhidrokrilna plovidba. Povećanje momenta stabilnosti dolazi prvenstveno iz hidrokrila, a ne iz oblika trupa. Najnovijim Imocama jedan od većih problema je nagli gubitak uzgona na hidrokrilu, pri tome dolazi do nagloga pada prove u more pri velikim brzinama.

Optimalan oblik trupa, osobito prove, kod ovakvog načina jedrenja vrlo vjerojatno mora zadržati veliki obujam, ali i određenu sposobnost forme da prolazi kroz vodenu prepreku koja se iznenada pojavi.

Projektantska nadmudrivanja

Trenutno su serijski Mini i Class40 optimalan poligon za eksperimente i istraživanja najefikasnijeg oblika trupa, koji će u sveukupnosti uvjeta tijekom prekooceanskog jedrenja davati jedriličarima najviše izgleda za pobjedu. Pravila su takva da ne dozvoljavaju nikakve skupe inovacije, nove materijale ili hidrokrilne dodatke.

To jamči da će trupovi ostati u moru, a njihova forma bit će presudan faktor. Klasična projektantska nadmudrivanja u optimizaciji forme za ciljane uvjete na regatnom polju kroz principe najbolje hidrodinamike, nastavlja se u ove dvije klase. A za sve ostale klase koje sve više lete, aerodinamika vjerojatno ima bolje odgovore na pitanja o mogućim budućim inovacijama.

Jedan ekstrem je upravo dostignut na polju klasičnog jedrenja, odnosno glisiranja po moru – brodovi izgledaju poput bačve. Hoćemo li uskoro dobiti i drugi ekstrem, pa će prekooceanske jedrilice koje upotrebljavaju hidrokrila uskoro izgledati poput aviona, mogli bi uskoro saznati.

---

image

Ovako danas izgledaju jurilice

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => optimalni dizajn [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => optimalni dizajn 2 0 10347 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-01-27 10:13:53 [created_by] => 3262 [created_by_alias] => Krešimir Đakulović [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-04-18 16:38:31 [modified_by] => 3262 [publish_up] => 2021-01-15 13:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 73 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931380.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931378.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931386.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931414.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931416.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12931422.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12932186.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/12932190.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/13085306.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/13085308.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/13085544.jpg","\/images\/slike\/2020\/01\/27\/13085546.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiv Cropix","","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","

Bracera Gospa od mora svojevrsna je prete\u010da suvremenih trendova<\/p>","

Novo doba, novi pristup konstruktora<\/p>","","","

Ba\u010dvasti trup donosi pobjede<\/p>","

Ba\u010dvasti trup<\/p>","

Ba\u010dvasti trup<\/p>","

Florian Quenot u Maxi 650<\/p>","

Simon Koster na svome bolidu<\/p>","

Ovako danas izgledaju jurilice<\/p>","

Tupi pramac - o\u0161tra brzina<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_12931380_1920.jpg":"1920x1080","k_12931380_1280.jpg":"1280x1280","k_12931380_1024.jpg":"1024x1024","k_12931380_640.jpg":"640x640","k_12931380_480.jpg":"480x480","k_12931380_340.jpg":"340x340","k_12931380_220.jpg":"220x220","o_12931380_1280.jpg":"1280x853","o_12931380_1024.jpg":"1024x682","o_12931380_640.jpg":"640x426","o_12931380_480.jpg":"480x320","o_12931380_340.jpg":"340x226","o_12931380_220.jpg":"220x146","h_12931380_1280.jpg":"1280x854","h_12931380_1024.jpg":"1024x683","h_12931380_640.jpg":"640x427","h_12931380_480.jpg":"480x320","h_12931380_340.jpg":"340x227","h_12931380_220.jpg":"220x147","pp_12931380_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931380_1024.jpg":"805x1024","pp_12931380_640.jpg":"503x640","pp_12931380_480.jpg":"377x480","pp_12931380_340.jpg":"267x340","pp_12931380_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1211","hd_12931378_1920.jpg":"1920x1080","k_12931378_1280.jpg":"1280x1280","k_12931378_1024.jpg":"1024x1024","k_12931378_640.jpg":"640x640","k_12931378_480.jpg":"480x480","k_12931378_340.jpg":"340x340","k_12931378_220.jpg":"220x220","o_12931378_1280.jpg":"1280x807","o_12931378_1024.jpg":"1024x645","o_12931378_640.jpg":"640x403","o_12931378_480.jpg":"480x302","o_12931378_340.jpg":"340x214","o_12931378_220.jpg":"220x138","h_12931378_1280.jpg":"1280x854","h_12931378_1024.jpg":"1024x683","h_12931378_640.jpg":"640x427","h_12931378_480.jpg":"480x320","h_12931378_340.jpg":"340x227","h_12931378_220.jpg":"220x147","pp_12931378_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931378_1024.jpg":"805x1024","pp_12931378_640.jpg":"503x640","pp_12931378_480.jpg":"377x480","pp_12931378_340.jpg":"267x340","pp_12931378_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1600x1067","hd_12931386_1920.jpg":"1920x1080","k_12931386_1280.jpg":"1280x1280","k_12931386_1024.jpg":"1024x1024","k_12931386_640.jpg":"640x640","k_12931386_480.jpg":"480x480","k_12931386_340.jpg":"340x340","k_12931386_220.jpg":"220x220","o_12931386_1280.jpg":"1280x853","o_12931386_1024.jpg":"1024x682","o_12931386_640.jpg":"640x426","o_12931386_480.jpg":"480x320","o_12931386_340.jpg":"340x226","o_12931386_220.jpg":"220x146","h_12931386_1280.jpg":"1280x854","h_12931386_1024.jpg":"1024x683","h_12931386_640.jpg":"640x427","h_12931386_480.jpg":"480x320","h_12931386_340.jpg":"340x227","h_12931386_220.jpg":"220x147","pp_12931386_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931386_1024.jpg":"805x1024","pp_12931386_640.jpg":"503x640","pp_12931386_480.jpg":"377x480","pp_12931386_340.jpg":"267x340","pp_12931386_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_12931414_1920.jpg":"1920x1080","k_12931414_1280.jpg":"1280x1280","k_12931414_1024.jpg":"1024x1024","k_12931414_640.jpg":"640x640","k_12931414_480.jpg":"480x480","k_12931414_340.jpg":"340x340","k_12931414_220.jpg":"220x220","o_12931414_1280.jpg":"1280x853","o_12931414_1024.jpg":"1024x682","o_12931414_640.jpg":"640x426","o_12931414_480.jpg":"480x320","o_12931414_340.jpg":"340x226","o_12931414_220.jpg":"220x146","h_12931414_1280.jpg":"1280x854","h_12931414_1024.jpg":"1024x683","h_12931414_640.jpg":"640x427","h_12931414_480.jpg":"480x320","h_12931414_340.jpg":"340x227","h_12931414_220.jpg":"220x147","pp_12931414_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931414_1024.jpg":"805x1024","pp_12931414_640.jpg":"503x640","pp_12931414_480.jpg":"377x480","pp_12931414_340.jpg":"267x340","pp_12931414_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1043","hd_12931416_1920.jpg":"1920x1080","k_12931416_1280.jpg":"1280x1280","k_12931416_1024.jpg":"1024x1024","k_12931416_640.jpg":"640x640","k_12931416_480.jpg":"480x480","k_12931416_340.jpg":"340x340","k_12931416_220.jpg":"220x220","o_12931416_1280.jpg":"1280x695","o_12931416_1024.jpg":"1024x556","o_12931416_640.jpg":"640x347","o_12931416_480.jpg":"480x260","o_12931416_340.jpg":"340x184","o_12931416_220.jpg":"220x119","h_12931416_1280.jpg":"1280x854","h_12931416_1024.jpg":"1024x683","h_12931416_640.jpg":"640x427","h_12931416_480.jpg":"480x320","h_12931416_340.jpg":"340x227","h_12931416_220.jpg":"220x147","pp_12931416_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931416_1024.jpg":"805x1024","pp_12931416_640.jpg":"503x640","pp_12931416_480.jpg":"377x480","pp_12931416_340.jpg":"267x340","pp_12931416_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1125x750","hd_12931422_1920.jpg":"1920x1080","k_12931422_1280.jpg":"1280x1280","k_12931422_1024.jpg":"1024x1024","k_12931422_640.jpg":"640x640","k_12931422_480.jpg":"480x480","k_12931422_340.jpg":"340x340","k_12931422_220.jpg":"220x220","o_12931422_1280.jpg":"1280x853","o_12931422_1024.jpg":"1024x682","o_12931422_640.jpg":"640x426","o_12931422_480.jpg":"480x320","o_12931422_340.jpg":"340x226","o_12931422_220.jpg":"220x146","h_12931422_1280.jpg":"1280x854","h_12931422_1024.jpg":"1024x683","h_12931422_640.jpg":"640x427","h_12931422_480.jpg":"480x320","h_12931422_340.jpg":"340x227","h_12931422_220.jpg":"220x147","pp_12931422_1280.jpg":"1006x1280","pp_12931422_1024.jpg":"805x1024","pp_12931422_640.jpg":"503x640","pp_12931422_480.jpg":"377x480","pp_12931422_340.jpg":"267x340","pp_12931422_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1260x712","hd_12932186_1920.jpg":"1920x1080","k_12932186_1280.jpg":"1280x1280","k_12932186_1024.jpg":"1024x1024","k_12932186_640.jpg":"640x640","k_12932186_480.jpg":"480x480","k_12932186_340.jpg":"340x340","k_12932186_220.jpg":"220x220","o_12932186_1280.jpg":"1280x723","o_12932186_1024.jpg":"1024x578","o_12932186_640.jpg":"640x361","o_12932186_480.jpg":"480x271","o_12932186_340.jpg":"340x192","o_12932186_220.jpg":"220x124","h_12932186_1280.jpg":"1280x854","h_12932186_1024.jpg":"1024x683","h_12932186_640.jpg":"640x427","h_12932186_480.jpg":"480x320","h_12932186_340.jpg":"340x227","h_12932186_220.jpg":"220x147","pp_12932186_1280.jpg":"1006x1280","pp_12932186_1024.jpg":"805x1024","pp_12932186_640.jpg":"503x640","pp_12932186_480.jpg":"377x480","pp_12932186_340.jpg":"267x340","pp_12932186_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1440","hd_12932190_1920.jpg":"1920x1080","k_12932190_1280.jpg":"1280x1280","k_12932190_1024.jpg":"1024x1024","k_12932190_640.jpg":"640x640","k_12932190_480.jpg":"480x480","k_12932190_340.jpg":"340x340","k_12932190_220.jpg":"220x220","o_12932190_1280.jpg":"1280x960","o_12932190_1024.jpg":"1024x768","o_12932190_640.jpg":"640x480","o_12932190_480.jpg":"480x360","o_12932190_340.jpg":"340x255","o_12932190_220.jpg":"220x165","h_12932190_1280.jpg":"1280x854","h_12932190_1024.jpg":"1024x683","h_12932190_640.jpg":"640x427","h_12932190_480.jpg":"480x320","h_12932190_340.jpg":"340x227","h_12932190_220.jpg":"220x147","pp_12932190_1280.jpg":"1006x1280","pp_12932190_1024.jpg":"805x1024","pp_12932190_640.jpg":"503x640","pp_12932190_480.jpg":"377x480","pp_12932190_340.jpg":"267x340","pp_12932190_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_13085306_1920.jpg":"1920x1080","k_13085306_1280.jpg":"1280x1280","k_13085306_1024.jpg":"1024x1024","k_13085306_640.jpg":"640x640","k_13085306_480.jpg":"480x480","k_13085306_340.jpg":"340x340","k_13085306_220.jpg":"220x220","o_13085306_1280.jpg":"1280x853","o_13085306_1024.jpg":"1024x682","o_13085306_640.jpg":"640x426","o_13085306_480.jpg":"480x320","o_13085306_340.jpg":"340x226","o_13085306_220.jpg":"220x146","h_13085306_1280.jpg":"1280x854","h_13085306_1024.jpg":"1024x683","h_13085306_640.jpg":"640x427","h_13085306_480.jpg":"480x320","h_13085306_340.jpg":"340x227","h_13085306_220.jpg":"220x147","pp_13085306_1280.jpg":"1006x1280","pp_13085306_1024.jpg":"805x1024","pp_13085306_640.jpg":"503x640","pp_13085306_480.jpg":"377x480","pp_13085306_340.jpg":"267x340","pp_13085306_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_13085308_1920.jpg":"1920x1080","k_13085308_1280.jpg":"1280x1280","k_13085308_1024.jpg":"1024x1024","k_13085308_640.jpg":"640x640","k_13085308_480.jpg":"480x480","k_13085308_340.jpg":"340x340","k_13085308_220.jpg":"220x220","o_13085308_1280.jpg":"1280x853","o_13085308_1024.jpg":"1024x682","o_13085308_640.jpg":"640x426","o_13085308_480.jpg":"480x320","o_13085308_340.jpg":"340x226","o_13085308_220.jpg":"220x146","h_13085308_1280.jpg":"1280x854","h_13085308_1024.jpg":"1024x683","h_13085308_640.jpg":"640x427","h_13085308_480.jpg":"480x320","h_13085308_340.jpg":"340x227","h_13085308_220.jpg":"220x147","pp_13085308_1280.jpg":"1006x1280","pp_13085308_1024.jpg":"805x1024","pp_13085308_640.jpg":"503x640","pp_13085308_480.jpg":"377x480","pp_13085308_340.jpg":"267x340","pp_13085308_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1600x1199","hd_13085544_1920.jpg":"1920x1080","k_13085544_1280.jpg":"1280x1280","k_13085544_1024.jpg":"1024x1024","k_13085544_640.jpg":"640x640","k_13085544_480.jpg":"480x480","k_13085544_340.jpg":"340x340","k_13085544_220.jpg":"220x220","o_13085544_1280.jpg":"1280x959","o_13085544_1024.jpg":"1024x767","o_13085544_640.jpg":"640x479","o_13085544_480.jpg":"480x359","o_13085544_340.jpg":"340x254","o_13085544_220.jpg":"220x164","h_13085544_1280.jpg":"1280x854","h_13085544_1024.jpg":"1024x683","h_13085544_640.jpg":"640x427","h_13085544_480.jpg":"480x320","h_13085544_340.jpg":"340x227","h_13085544_220.jpg":"220x147","pp_13085544_1280.jpg":"1006x1280","pp_13085544_1024.jpg":"805x1024","pp_13085544_640.jpg":"503x640","pp_13085544_480.jpg":"377x480","pp_13085544_340.jpg":"267x340","pp_13085544_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_13085546_1920.jpg":"1920x1080","k_13085546_1280.jpg":"1280x1280","k_13085546_1024.jpg":"1024x1024","k_13085546_640.jpg":"640x640","k_13085546_480.jpg":"480x480","k_13085546_340.jpg":"340x340","k_13085546_220.jpg":"220x220","o_13085546_1280.jpg":"1280x853","o_13085546_1024.jpg":"1024x682","o_13085546_640.jpg":"640x426","o_13085546_480.jpg":"480x320","o_13085546_340.jpg":"340x226","o_13085546_220.jpg":"220x146","h_13085546_1280.jpg":"1280x854","h_13085546_1024.jpg":"1024x683","h_13085546_640.jpg":"640x427","h_13085546_480.jpg":"480x320","h_13085546_340.jpg":"340x227","h_13085546_220.jpg":"220x147","pp_13085546_1280.jpg":"1006x1280","pp_13085546_1024.jpg":"805x1024","pp_13085546_640.jpg":"503x640","pp_13085546_480.jpg":"377x480","pp_13085546_340.jpg":"267x340","pp_13085546_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7744648 Threads: 1 Questions: 1631596805 Slow queries: 4848659 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111283629 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/oblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka-1071047 [printLink] => /om/nautika/oblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka-1071047?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 674604 [name] => bačvasti trup [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-04-18 18:39:07 [main_article_id] => 0 [alias] => bacvasti-trup [link] => /tag/bacvasti-trup ) [1] => stdClass Object ( [id] => 648561 [name] => trup broda [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-06 11:19:12 [main_article_id] => 0 [alias] => trup-broda [link] => /tag/trup-broda ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => optimalni dizajn [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Oblik trupa koji je vjekovima krasio spore trgovačke jedrenjake postao je najbolji za najveće brzine. Analiziramo u čemu je ‘kvaka‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3262 [name] => Gordan Jelavić [username] => gordan.jelavic [email] => gordan.jelavic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$pjw9/C5Oziy8qZrqHobR7OT3fv5kb/rIGrGqNLgCe25ow8rbnNDcy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/gordan-jelavic-3262 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1776 [gender] => m [description] => [image] => 1776.jpeg [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1776.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931380.jpg [galleryCount] => 12 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiv Cropix [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931380.jpg [title] => Arhiv Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931378.jpg [title] =>

Bracera Gospa od mora svojevrsna je preteča suvremenih trendova

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931386.jpg [title] =>

Novo doba, novi pristup konstruktora

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931414.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931416.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12931422.jpg [title] =>

Bačvasti trup donosi pobjede

) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12932186.jpg [title] =>

Bačvasti trup

) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/12932190.jpg [title] =>

Bačvasti trup

) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/13085306.jpg [title] =>

Florian Quenot u Maxi 650

) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/13085308.jpg [title] =>

Simon Koster na svome bolidu

) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/13085544.jpg [title] =>

Ovako danas izgledaju jurilice

) [11] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/27/13085546.jpg [title] =>

Tupi pramac - oštra brzina

) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Prova i krma britke poput noža, elegantne linije protežu se s jednoga oštroga kraja trupa blago prema sredini, da bi se ponovno spojile na suprotnom kraju, opis je to klasičnog oblika koji se pojavljuje na modernim jedrilicama za razonodu i sport početkom 20. stoljeća.

Antika kao i srednji vijek obiluju tupastim oblicima, ali i elegantnim i uskim galijama, manjim brzim ribarskim brodicama, poput komiške Falkuše ili nešto korpulentnijim, ali ipak relativno uskim trupovima, na kasnijim linijskim jedrenjacima čija je namjena prilikom izgradnje bila pobjeda u oružanom sukobu, za što je bila nužna i sposobnost brze plovidbe.

Potvrđeni kredo

Što je brod uži i lakši, to će konačna brzina biti veća, bio je to kredo koji je kroz pomorsko iskustvo potvrdio svoju valjanost tijekom duge povijesti plovljenja. Jedrenjaci namijenjeni isključivo prijevozu tereta bili su oblih i širokih linija trupa. Velika širina značila je manju brzinu plovidbe, ali i puno veću nosivost, sposobnost ukrcaja velikih količina tereta koje se prenose sporo, ali u samo jednoj plovidbi.

Stoljeća su prolazila, a osnovno se znanje nije mijenjalo, uski brodovi oštrih linija, ako su pri tome još i lagani, plovili su znatno brže od teških, širokih i oblih brodova.

Oblik trupa koji je vjekovima krasio spore trgovačke jedrenjake kao da je nekim čudom, odnosno neuobičajenom promjenom zakona fizike, u novije vrijeme postao najpoželjniji oblik jedrilica koje iskazuju najbolje performanse i postižu najveće krajnje brzine.

Ako pogledate današnje najmodernije oblikovane trupove regatnih jedrilica, primijetit ćete da su pobjednici prekršili neka od temeljnih dosadašnjih znanja. Naime ne samo da je krma dobila svoje prostrano zrcalo umjesto dosadašnje statve, već je nedavno i prova postala nalik krmi. Nekadašnja elegancija linija koje su podsjećale na oblik kapljice ili krila zamijenjene su kutijastim oblikom.

---

image

Bracera Gospa od mora svojevrsna je preteča suvremenih trendova

---

Šokantno tupilo

Kako je to moguće? Zakoni fizike unutar promatranoga povijesnog konteksta i vremena se zasigurno nisu promijenili. U čemu je tajna pomalo šokantnog tupila kojim najmodernije prove pobjednika prekooceanskih regata propitkuju temeljna fizikalna znanja velikoga djela jedriličarske populacije?

Prvi i najvažniji cilj svakog dizajna trupa regatne jedrilice je stvaranje oblika koji pruža najmanji mogući otpor prilikom kretanja, pri tome će i brzina kretanja biti obrnuto proporcionalna otporu. Već smo spomenuli kako su kroz povijest najbrži brodovi bili malih širina i velikih dužina. Uronjeni dio trupa kod mnogih jedrilica osmišljenih prije više od pola stoljeća u najgrubljim crtama odgovara takvom obliku.

Prekid s ovom tradicijom bio je postupan, osobito što se tiče oblika krme. Krme široke kao i najširi dio broda pojavile su se prije desetak godina, a danas su već postale uobičajene. Iako su prove na regatnim jedrilicama u posljednja dva desetljeća počele dobivati na volumenu te su posljedično gubile oštrinu kojom započinje pramčana statva, David Rasion prekida trend postepenosti radikalnim odmakom prema potpuno obloj, naprosto potpuno tupoj provi, koja se gotovo ne razlikuje od krme.

Pobijedivši na Mini Transatu 2011. godine s inovativnim prototipom imena Magnum David je dokazao u praksi primjenu teorije za koju je osim znanja trebalo imati i smjelosti.

Teorija je predlagala formu koja se intuitivno činila ekstremnom i nepraktičnom. Od forme broda koja je u posljednje vrijeme podsjećala na izduženu kocku s trokutom sve tupljeg vrha na jednom kraju, ovaj francuski projektant napokon je stvorio paralelopiped s blago zaobljenim krajevima u onome djelu koji predstavlja provu. Gotovo potpuno tupastu formu pramca, formu koja još uvijek u podsvijesti priziva krmu i nikako ne može biti onaj dio trupa koji će se prvi susresti s valovima oceana.

---

image

Novo doba, novi pristup konstruktora

---

Zakoni glisiranja

Iako nas pojava najnovijih oblika može zbuniti, s teoretske strane sve je na svome mjestu. Zakoni fizike se nisu promijenili, promijenjen je način plovidbe, danas gotovo sve regatne jedrilice mogu glisirati. U razlici između trupa koji je optimiziran za deplasmanski modus plovidbe, naspram onoga koji je idealan za glisiranje, krije se razlog ovog neobičnoga dizajna.

Odgovore prvo treba tražiti u smanjenoj težini, odnosno deplasmanu samih jedrilica. Pojava novih materijala i tehnologija omogućila je bez gubitka strukturalne čvrstoće trupa znatne uštede u težini. Jedrilice od plastike postale su lakše od drvenih, a uskoro su i drvene i plastične izvedbe bile sličnih težina, tehnologija je dodatno napredovala upotrebom više raznih slojeva (laminata) materijala, kao i sandwich izvedbe. Napredak je omogućio nekoliko puta lakše jedrilice od onoga što je tradicionalno bilo moguće.

Razmatranjem težine dolazimo do ključne razlike između tradicionalnoga načina plovidbe koji je nužnost za teška plovila, a radi se o deplasmanskom modusu, naspram glisiranja koje je moguće jedino kada se plovilo uzdiže na vlastiti pramčani val, a da bi došlo do toga uzdizanja potrebna je velika snaga poriva. Umjesto velike snage poriva, može se bitno smanjiti težina trupa, pa se početak glisiranja može ostvariti s bitno manje porivne snage.

Ako tome pridodamo i promijenjene linije trupa koje će olakšati glisiranje, dakle ravnije linije, osobito krmenog dijela trupa na kojima će se plovilo s manje otpora više odupirati od površine mora, dobit ćemo optimalan oblik trupa koji je potpuno drugačiji od onoga uobičajenog kod deplasmanskih jedrilica. Takav trup puno više skakuće po valovima nego što kroz njih prolazi, odnosno što veća podvodna površina na koju će se jedrilica nasloniti i što lakše glisirati postaje najbitnija.

Novi rekordi

Naravno, valjanost svih teorija i inovacija kao posljedicu njihove primjene najvažnije je provjeriti u jedriličarskoj praksi.
Na posljednjem Mini Transatu 2019. Florian Quenot, kormilareći serijskim Minijem Maxi 650, postavio je novi rekord u prevaljenim miljama unutar 24 sata jedrenja. Prosječna brzina bila je 12,1 čvor, a prevaljeni put 291.47 nautičkih milja.

---

image

Bačvasti trup donosi pobjede

---

Iako se u konkurenciji serijskih minija Pogo 3 za sada pokazao kao najuspješniji dizajn, Raisonov Maxi 650 novim rekordom nagovijestio je potencijal koji donosi još voluminoznija prova od one već poprilično velike zapremine kod Poga 3.

U kategoriji prototipova pobjeda je drugi put otišla istoj jedrilici serijskoga broja 865, Ian Lipinski pobijedio je 2017., dok je na posljednjem izdanju taj uspjeh ponovio François Jambou.

David Raison razvio je nedavno svoj dizajn i za Class40. Odmah nakon porinuća s novim dizajnom Ian Lipinski i Adrien Hardi pobijedili su na regati Transat Jacques Vabre. Tijekom regate pokazalo se da najnoviji Class40 jedri brže od starijih Imoca bez hidrokrila.

Naravno, postavljen je i novi rekord klase u prevaljenom putu, 415 milja u 24 sata. Posada je olako postizala konstantne brzine od 20 i više čvorova u periodima od pola sata, i to sve na autopilotu, što najbolje govori o kakvom se napretku jedrenja radi paralelno s puno većim Imoca 60.

Osim što je Class40 dugačak 12,18 metara naspram 18 metara dugačkih Imoca, radi se o klasičnom konceptu fiksne kobilice i trupa od plastike, dok se skuplje i veće Imoca 60 grade od kompozita s karbonskim nitima te imaju ljuljajuće kobilice. Lipinski i Hardi su naposljetku stigli u Brazil prije četiriju jedrilica Imoca 60.

Izazov hidrokrilaca

Karakteristike ovog dizajna koje direktno utječu na performanse, najvećim dijelom odnose se na povećanje momenta stabilnosti. Širi pramac prilikom naginjanja povećava udaljenost od centra uzgona do centra gravitacije. Performanse su poboljšane u svim smjerovima jedrenja, prova koja intuitivno ne bi trebala biti dobra za jedrenje u vjetar upravo povećanjem momenta stabilnosti daje veću brzinu, ali i nešto manji kut jedrenja prema vjetru.

Jedrenje s vjetrom u bok očekivano daje još veće brzine, dok jedrenje u krmu biva puno lakše, jer prova neće zaroniti, a jedrilicom je također puno lakše kormilariti. Dodatna prednost je manje mora na palubi i kokpitu tijekom glisiranja, što bitno doprinosi komforu posade.

---

image

Tupi pramac - oštra brzina

---

Ali budućnost ove inovacije baš i nije sigurna. U klasi Mini u kategoriji serijski proizvedenih brodova postoji mogućnost da će se pokazati kao dominantan dizajn. Ali kod prototipova, stvari bi mogle ići drugim tijekom zbog sve češćih eksperimentiranja s hidrokrilima. Stabilno fojlanje, odnosno let na hidrokrilu, za sada nije postignuto na zadovoljavajući način.

Ali većina projektanata, uključujući i Davida Rasona, slaže se da bi do 2023. mogao biti razvijen stabilan let na hidrokrilima na otvorenom moru oceana. Ako to bude slučaj, sasvim je moguće da će prove ponovno dobiti svoju izgubljenu oštrinu.

Klasa Imoca 60 već je u fazi druge ili treće generacije brodova čiji se način plovidbe može opisati kao poluglisirajuća poluhidrokrilna plovidba. Povećanje momenta stabilnosti dolazi prvenstveno iz hidrokrila, a ne iz oblika trupa. Najnovijim Imocama jedan od većih problema je nagli gubitak uzgona na hidrokrilu, pri tome dolazi do nagloga pada prove u more pri velikim brzinama.

Optimalan oblik trupa, osobito prove, kod ovakvog načina jedrenja vrlo vjerojatno mora zadržati veliki obujam, ali i određenu sposobnost forme da prolazi kroz vodenu prepreku koja se iznenada pojavi.

Projektantska nadmudrivanja

Trenutno su serijski Mini i Class40 optimalan poligon za eksperimente i istraživanja najefikasnijeg oblika trupa, koji će u sveukupnosti uvjeta tijekom prekooceanskog jedrenja davati jedriličarima najviše izgleda za pobjedu. Pravila su takva da ne dozvoljavaju nikakve skupe inovacije, nove materijale ili hidrokrilne dodatke.

To jamči da će trupovi ostati u moru, a njihova forma bit će presudan faktor. Klasična projektantska nadmudrivanja u optimizaciji forme za ciljane uvjete na regatnom polju kroz principe najbolje hidrodinamike, nastavlja se u ove dvije klase. A za sve ostale klase koje sve više lete, aerodinamika vjerojatno ima bolje odgovore na pitanja o mogućim budućim inovacijama.

Jedan ekstrem je upravo dostignut na polju klasičnog jedrenja, odnosno glisiranja po moru – brodovi izgledaju poput bačve. Hoćemo li uskoro dobiti i drugi ekstrem, pa će prekooceanske jedrilice koje upotrebljavaju hidrokrila uskoro izgledati poput aviona, mogli bi uskoro saznati.

---

image

Ovako danas izgledaju jurilice

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiv Cropix

Bracera Gospa od mora svojevrsna je preteča suvremenih trendova


Novo doba, novi pristup konstruktora




Bačvasti trup donosi pobjede


Bačvasti trup


Bačvasti trup


Florian Quenot u Maxi 650


Simon Koster na svome bolidu


Ovako danas izgledaju jurilice


Tupi pramac - oštra brzina

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/oblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka-1071047 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3f0479571215d1c9a7e84ed9c3b931857bf65702 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Oblik+trupa+koji+je+vjekovima+krasio+spore+trgova%C4%8Dke+jedrenjake+postao+je+najbolji+za+najve%C4%87e+brzine.+Analiziramo+u+%C4%8Demu+je+%E2%80%98kvaka%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Foblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka-1071047 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Foblik-trupa-koji-je-vjekovima-krasio-spore-trgovacke-jedrenjake-postao-je-najbolji-za-najvece-brzine-analiziramo-u-cemu-je-kvaka-1071047 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => optimalni dizajn [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

optimalni dizajnOblik trupa koji je vjekovima krasio spore trgovačke jedrenjake postao je najbolji za najveće brzine. Analiziramo u čemu je ‘kvaka‘

Piše Krešimir Đakulović
15. siječnja 2021. - 14:21

Prova i krma britke poput noža, elegantne linije protežu se s jednoga oštroga kraja trupa blago prema sredini, da bi se ponovno spojile na suprotnom kraju, opis je to klasičnog oblika koji se pojavljuje na modernim jedrilicama za razonodu i sport početkom 20. stoljeća.

Antika kao i srednji vijek obiluju tupastim oblicima, ali i elegantnim i uskim galijama, manjim brzim ribarskim brodicama, poput komiške Falkuše ili nešto korpulentnijim, ali ipak relativno uskim trupovima, na kasnijim linijskim jedrenjacima čija je namjena prilikom izgradnje bila pobjeda u oružanom sukobu, za što je bila nužna i sposobnost brze plovidbe.

Potvrđeni kredo

Što je brod uži i lakši, to će konačna brzina biti veća, bio je to kredo koji je kroz pomorsko iskustvo potvrdio svoju valjanost tijekom duge ...

15. svibanj 2024 01:08