Tvrtka Gumis iz Solina stekla je zavidan ugled na tržištu jer već godinama isporučuje dijelove za kruzere najvećih svjetskih kompanija, imaju stalni angažman servisiranja tehničke opreme za tretiranje crnih voda na američkim vojnim brodovima koji dolaze na dokovanje u remontno brodogradilište "Viktor Lenac", a servisirali su i opremu ratnih brodova američke ratne mornarice.
Reklamiraju se i kao Custom Made Solution, što u prijevodu znači da su se specijalizirali za posebna rješenja na brodovima. Rado kažu da pronalaze i nude rješenja opreme za plovila kada nema drugih rješenja.
Logično je kako svjetske kompanije za koje rade zahtijevaju maksimalnu preciznost i pouzdanost, stoga Gumis itekako vodi računa da njihovi educirani i kvalitetni zaposlenici rade na vrhunskim strojevima. A kako to izgleda kada se radi na CNC (Computer Numerical Control) strojevima, detaljnije nam je objasnio Josip Bilonić (27), inženjer strojarstva koji već 4 godine radi u Gumisu.
Spojevi rotacijskih elemenata
On je voditelj CNC strojne obrade, te ujedno održava strojeve, programira ih i obučava kolege za rad na njima. Josip za sebe kaže kako je u strojarstvu i voli ono što radi, iako priznaje da CNC obrada ponekad predstavlja osobni izazov i traži maksimalnu pažnju i preciznost pri radu.
Ne krije da strojevi igraju vrlo važnu ulogu u stvaranju proizvoda, pa nam kaže da u proizvodnom pogonu imaju novu troosnu japansku CNC tokarilicu Mori Seiki NLX, kao i njemačku petoosnu glodalicu Deckel Maho DMU80T.
Gumis između ostaloga proizvodi i spojke za transmisiju, odnosno elastične spojeve između dva rotacijska elementa na brodu.
Primjerice, na brodu s jedne strane treba biti elektromotor, a s druge pumpa za vodu. Između njih su dvije osovine, dok kandžasta spojka treba predstavljati prijenosnu vezu između njih. Spojka se sastoji od dvije polutke, s time da jedna ide na pumpu, a druga na elektromotor. U sredini, kad se spoje, spajaju se s gumenim umetkom koji se naziva Spider (gumeni elastični umetak).
Čvrsti spoj
Na taj način se ostvaruje elastični spoj između kandži i spidera. Spojka ostvaruje elastični spoj i osigurava jednolično rotacijsko gibanje pumpe i elektromotora. Ona zapravo ostvaruje prijenos rotacije i momenta s elektromotora na pumpu vode ili neki drugi stroj ili uređaj, kao što su pumpe goriva, sustav ventilacije...
Ukratko rečeno, spojke služe na svim uređajima gdje je god potreban spoj, npr. elektromotora i drugog uređaja kojem su potrebni moment i rotacija. Većinu spojki Gumis je isporučio za najveće svjetske firme koje imaju brodove za krstarenje, a Josip kaže kako je njihova montaža na brodovima vrlo jednostavna.
Njegov primani zadatak pri izradi spojke je vidjeti njezinu veličinu i namjenu. Namjena definira veličinu spojke, dizajn kao i veličinu rupa za osovinu. Zatim slijedi naručivanje materijala i programiranje CNC stroja za izradu.
Proces započinje CNC tokarenjem, nakon čega slijedi CNC proces glodanja. Kada se spojka izglodala, vrši se kontrola kandže i rupe za osovinu. Iza toga se u vlastitom kalupu izrađuje Gumis gumeni umetak.
Proračunate i sortirane
- Naručitelji uglavnom sami šalju specifikacije potrebnih spojki, ali im je posao olakšan postojanjem Gumisova kataloga u kojem su spojke proračunate i sortirane zajedno s tehničkim specifikacijama. Kada dođe narudžba, o čemu odlučuje katalog (sila, snaga, veličina), biramo materijal pri čemu su u opciji aluminij, čelik ili nehrđajući čelik. Kad se sve to posloži počinje proizvodnja, nakon toga je obvezna kontrola prije isporuke – mjere se rupe, gabaritne dimenzije i sila spajanja. Upravo zbog preciznog rada, znanja naših ljudi i pomnih kontrola, naše spojke traju i nikada nije bilo reklamacija – govori nam Bilonić.
Jedan od razloga je i odabir gumenih elastičnih elemenata, ne plastičnih, kao kod nekih proizvođača jeftinijih varijanti sa sličnim elementima. Plastični od opterećenja prije ili poslije pucaju, dok se gumeni neznatno deformiraju pri samom početku opterećenja, a po postizanju zadane radne brzine vraćaju se u originalan oblik, ali drže sustav na mjestu.
Bilonić ističe kako Gumis proizvodi spojke, ali i puno strojarskih elemenata, ne samo za kruzere nego i trajekte, jahte i manja plovila i druge industrije. Štoviše, shodno imenu tvrtke, nude i razne gumene elemente široke namjene.
Pomoć i savjet
– Bez obzira na to kakva spojka treba i za koju namjenu, biranje prema katalogu stvar čini jednostavnijom. No, ako kupac ni uz pomoć kataloga nema dovoljno informacija što mu točno treba, može doći u Solin te na licu mjesta dobiti pomoć i savjete od inženjera. Osim dolaska osobno, ponekad je dovoljno poslati upit e-mailom ili nazvati telefon – kaže Josip.
Za razliku od brojnih Hrvata u posljednje vrijeme, Bilonić nema nikakve namjere odlaziti u inozemstvo. Uvjeren je kako Hrvati i kod kuće mogu raditi kvalitetne proizvode za plovila i industriju, a posebno važnom u smislu kreiranja educirane radne snage smatra Industrijsku školu iz Splita, koju je završio nakon tri godine.
– Fali nam ljudi ove struke, pa valja istaknuti da upravo Industrijska škola Split nudi smjer za CNC strojnu obradu. Stečeno znanje može se koristiti i u Hrvatskoj, stoga izlaz za bolju budućnost pojedinci ne moraju tražiti u Irskoj ili Njemačkoj. Marljivi Hrvati skloni stjecanju znanja u strojarstvu mogu raditi i u svoj zemlji – uvjeren je voditelj CNC strojne obrade solinske tvrtke Gumis Josip Bilonić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....