Zaustavljanje velikog splitskog jedrenjaka "Golden Horizon" u britanskoj luci Dover u četvrtak, na samom početku prve sezone kružnih putovanja, odjeknulo je jučer u pomorskom svijetu kao vijest dana, a "Slobodna Dalmacija" prva ju je donijela u medije.
Evo sada i nastavka:
Tomislav Debeljak, vlasnik "Brodosplita" u kojemu je izgrađen taj najveći svjetski jedrenjak s križnim jedrima - kako se tepa nekadašnjoj Novogradnji 483 - platio je dio duga u petak ujutro, pa je kliper pod hrvatskom zastavom tijekom popodneva oslobođen i napustio je doversku luku.
Vijest o podmirivanju dijela duga potvrdio nam je Eric Krafft, direktor monegaške tvrtke "Star Clippers", koja je od britanskih pomorskih vlasti i zatražila zaustavljanje broda.
"Čim smo primili prvu 'Brodosplitovu' uplatu nepodmirenog duga, 'Star Clippers' dao je nalog da se brod odmah oslobodi. Savjetovali smo 'Brodosplitu' da plati i ostatak dugovanja bez kašnjenja, kako bi izbjegao buduću prisilnu naplatu", kazali su nam čelni ljudi monegaške brodovlasničke tvrtke.
Kako "Slobodna" pouzdano doznaje, Krafftu je plaćeno 6,93 milijuna eura, a posebno je zanimljivo istaknuti da je novac uplatila tvrtka "Brodosplit" i to preko Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR), koja je - nekidan smo pisali - nedavno odobrila škveru u vlasništvu Tomislava Debeljaka 250 milijuna kuna kredita.
Postavlja se pitanje: zašto bi "Brodosplit" uplatio Krafftu gotovo sedam milijuna eura ako je poznato - što je "Slobodna Dalmacija" također objavila - da je stvarni vlasnik "Golden Horizona" tvrtka s pacifičkih Maršalovih Otoka, koja se zove "XB Ahts Hero Shipping", a čija direktorica je Vedrana Debeljak, sestra Tomislava Debeljaka. Drugim riječima, zašto splitsko brodogradilište podmiruje dugove poduzeća s drugog kraja svijeta?
Novinari nemaju odgovor na ta pitanja, možda neke druge i službene adrese imaju, pa ćemo vam javiti ako išta doznamo.
Neobično, Debeljak se ne oglašava o događanjima u Doveru.
Podsjetimo, jedrenjak je izvorno bio ugovoren upravo za "Star Clippers", ali posao je raskinut nekoliko godina kasnije zbog kašnjenja broda. Sve je završilo na arbitraži u Nizozemskoj, a "Brodosplitu" je naloženo da Krafftu isplati 13 milijuna eura raznih odšteta.
Štoviše, "Star Clippers" je upisao i hipoteku od šest milijuna eura, uvećano za kamate, na "Golden Horizonu". Budući da Debeljak nije plaćao, Krafft mu je u četvrtak zaustavio brod koji je upravo bio krenuo na kružna putovanja. Isplaćeni dio od blizu sedam milijuna eura odnosi se na dio duga pokriven spomenutim založnim pravom.
Dave Monk, poznati i nagrađivani bloger koji godinama piše o kružnim putovanjima, a bio je i novinar "Daily Telegrapha", rekao nam je u petak popodne da je putnicima na "Golden Horizonu" službeno objavljeno kako se sređuje i prikuplja potrebna dokumentacija nužna za isplovljenje i očekuje se da će brod uskoro napustiti doversku luku i nastaviti putovanje.
Monk je na jedrenjaku proveo dvije noći tijekom plovidbe iz Portlanda (Dorset) prema Doveru, ali se iskrcao s broda prije zaustavljanja.
Inauguracijsko putovanje splitskog klipera planirano je 19. srpnja. Pet noćenja i plovidba britanskim obalama samca će zapasti oko 13.500 kuna, kako to najavljuje Debeljakova britanska agencija "Tradewind Voyages". O zaustavljanju, dugovima i slično, nisu rekli ni riječi.