Iz "Jadrolinijine" riječke središnjice poručuju da nije tako kako se moglo pročitati u onom našem tekstu "Ugledni stručnjaci tvrde: ‘Jadrolinija‘ štima natječaje" i da žele ispraviti netočne tvrdnje o tim natječajima i nabavci triju brodova protekle godine.
Pa evo što kažu, uz naglašavanje termina poput "zablude", "diskreditacije", "destabilizacije državnog brodara uoči važnih natječaja za koncesije na hrvatskoj obali", a sve "potencijalno u korist inozemne konkurencije".
Zamjeraju nam u Rijeci da citiramo neimenovane izvore za vrlo specifično područje pomorstva i nabavke brodova. Ocjenjuju da je to zlonamjerno. No mi smo - kako već i rekosmo u tekstu od nekidan - razgovarali s više stručnjaka pomorske i brodograđevne struke kojima imamo razloga vjerovati budući da imaju golemo iskustvo i vrlo su upućeni u temu, pa im je nezgodno nastupati otvoreno, uz ime i prezime, a osobito slikovito i precizno bilo je izlaganje jednoga među njima, iako su i ostali imali istu argumentaciju i ocjene, makar ih nismo bili posjeli za isti stol. Govorili su neovisno jedni od drugih, čak i ne znajući d aih konzultiramo više.
Uglavnom, govorili su i iznosili argumente svojim ocjenama o "namještanju javnih natječaja, izigravanju i nepoštovanju vlastitih natječajnih uvjeta i o kupnji loših rabljenih brodova"‘.
Mogao se javiti bilo tko
"Jadrolinija" uzvraća ovako:
- Točno je da "Jadrolinija" raspisuje, provodi i zaključuje natječaje sukladno Zakonu o javnoj nabavi, kupuje provjereno kvalitetne rabljene brodove, te je ujedno jedini brodar u Europskoj uniji koji je obveznik javne nabave.
Referirajući se na natječaj za nabavu trajekta za prijevoz 120 automobila i 700 putnika, Riječani kažu kako nije točno da se ‘‘na tako uštiman natječaj javlja samo (!) grčka tvrtka ‘Livadas Shipping Co.‘, od koje ‘Jadrolinija‘ za 7,7 milijuna eura kupuje trajekt ‘‘Glykofilousa IV‘, iz 2017. godine.
- Točno je da predmetni natječaj nije ‘‘uštiman‘‘, već je proveden sukladno Zakonu. "Jadrolinija" sve brodove nabavlja na otvorenim javnim natječajima na koje se može javiti bilo koji brodovlasnik. Svi su brodovi nabavljeni sukladno pravilima javne nabave što osigurava maksimalnu transparentnost postupka. Natječajna dokumentacija formira se prema potrebama brodara, a sve prema karakteristikama luka u koje brod treba uplovljavati te prema zahtjevima linije definiranima koncesijskim ugovorima. Također, svaki brod koji se javi na natječaju pregledavaju stručne službe "Jadrolinije" te Hrvatski registar brodova i ocjenjuje se njegova kompatibilnost s definiranim zahtjevima, temeljem čega se donosi ocjena plovila i odluka o kupovini.
Upravo takav brod bio je potreban za održavanje državnih linija temeljem traženih kapaciteta, a sukladno postojećem Pravilniku o kapacitetu garaže. "Jadrolinija" je zatim brod uskladila s EU-direktivama, te on posjeduje svjedodžbe HRB-a, kao i svaki drugi brod u našoj floti.
Govorimo, naravno, o brodu koji se danas zove "Sveti Duje". Nabavili su ga bili kao prinovu za liniju Split – Supetar, ali brod ne vozi na Brač, već je upućen na liniju Drvenik – Sućuraj.
- U članku se, u kontekstu remonta "Svetog Duje" i usklađivanja sa zahtjevima Registra, netočno navodi da je HRB "bio prisiljen na takvu odluku jer je nabavljeni brod projektiran i izgrađen za službu u lukama i zaštićenim uvalama, a ne čak ni za plovidbu između Splita i Supetra".
Sestra ‘Svetog Duje‘ sama preko Atlantika
"Jadrolinija" dalje odgovara:
- Svaki naš brod mora imati međunarodno priznatu klasu IACS koja dokazuje kvalitetu konstrukcije trupa i stroja tog broda te da je taj brod u stanju ploviti po području klase "D" koja obuhvaća sve naše luke pristajanja. Upravo je takav brod "Sveti Duje". Zanimljivo je spomenuti i kako je njegov "sister ship" nedavno prodan u Kostariku te je na samostalni pogon preplovio Atlantik.
Ističu još da je linija Drvenik – Sućuraj, na kojoj trajekt sada plovi, iznimno važna za povezivanje otoka Hvara s kopnom najkraćom vezom. I da u visokoj sezoni ta linija bilježi značajan rast prometa:
- Sigurni smo da će "Sveti Duje" u vrlo kratkom roku dokazati svoje kvalitete. Nadalje, liniju Split – Supetar održavaju četiri velika trajekta velikog kapaciteta te je osigurana odlična povezanost, što maksimalno doprinosi smanjenju gužve u luci Supetar. "Sveti Duje" trenutno je stavljen na liniju na kojoj je uočena najveća potreba, te odgovorno tvrdimo da može održavati i liniju Split – Supetar, kao i više drugih na Jadranu.
Budući da smo u nedavnom tekstu koncentraciju usmjerili na tri lanjske kupnje, "Jadrolinija" se osvrnula i na feribot "Oliver":
- Citirate neimenovanog sugovornika koji navodi da se ‘‘na namješteni natječaj javlja samo jedan (!) ponuditelj, grčki ‘‘Horizon Shipping Company‘, pa ‘Jadrolinija‘ odlučuje kupiti trajekt ‘Hermes‘, podrtinu u tom trenutku staru 26 godina".
- Nije točno da je natječaj namješten, već je proveden sukladno Zakonu, mogao se javiti bilo koji brodovlasnik. Nije točno ni da je podrtina, već je riječ o kvalitetnom brodu koji zadovoljava sve tražene specifikacije. Ovaj trajekt je od brojnih stručnjaka ocijenjen izvrsnim brodom, iznimno je cijenjene japanske gradnje i odličnih maritimnih sposobnosti što dokazuju sve posade koje su na njemu plovile. Brod je izgradio "Usuki Shipyard", japanska tvrtka s dugogodišnjim iskustvom, specijalizirana za izgradnju trajekata i tankera.
‘Oliveru‘ ništa ne fali
Nacionalni putnički brodar iznio je i svoje viđenje o "Oliverovoj" opremi:
- U članku se, stvarajući pogrešan dojam o potrebi ‘‘emergency diesel generatora‘‘, navodi i izjava neimenovanog sugovornika da on "ne zna ni jedan brod koji nema taj generator".
I da brod ipak ulazi u službu iako mu ni kansije nije ugrađen "generator u nuždi".
- "Oliver" posjeduje sve dozvole Registra i Lučke kapetanije, a postojeći sustav sigurnosti na brodu udovoljava svim nacionalnim propisima i standardima klase i zastave, temeljem kojih je i dobio sve važeće certifikate. Da brodu nedostaje nešto od sigurnosne opreme ili da sustavi funkcioniranja u nuždi nisu operativni, navedene dozvole i certifikate nezavisnih stručnih tijela ne bi mogao dobiti.
A evo kako su iz Rijeke odgovorili na tezu našeg sugovornika prema kojoj bi se plutajući "Oliver" bez pogona ljetos bio nasukao na hvarske ili korčulanske hridi pa bismo brojili i ljudske žrtve, da je tog dana bilo malo vjetra:
- Ponavljamo - da brodu nedostaje nešto od sigurnosne opreme ili da sustavi funkcioniranja u nuždi nisu operativni, dozvole i certifikate nezavisnih stručnih tijela ne bi mogao dobiti. Brod je nabavljen sa svim direktivskim svjedodžbama EU-a, sve su potrebe generatora u nuždi u potpunosti zadovoljene, što potvrđuju i valjane svjedodžbe Registra i odobrenja hrvatske zastave (Lučke uprave Rijeka). Kvar koji se dogodio ne može biti povezan s generatorom u nuždi.
Posljednji brod o kojemu je govorio nedavni tekst u "Slobodnoj" je "Dalmacija", a njegovim vlasnicima zasmetala je ocjena našeg sugovornika o "tragikomičnosti u postupku nabavke, budući da je kupljen brod bez putničkih kabina, iako bi se očekivalo drugačije", s obzirom na prekojadransku liniju Dubrovnik – Bari.
- Nabava nije tragikomična, već predstavlja ozbiljan napredak po pitanju usluge na međunarodnim linijama. Vjerujemo da će se ova investicija višestruko isplatiti budući da je brod u izvrsnom stanju te našim putnicima nudi puno više sadržaja nego dosadašnji brodovi te je samim time i potencijal povrata višestruk. "Dalmacija" je ujedno otvorila priliku za promjenu koncepta održavanja linije Dubrovnik - Bari te su uvedena dnevna putovanja, što odgovara tržištu i aktualnim potrebama putnika.
Što će ‘Dalmaciji‘ kabine
Iako feribot sada kabina nema, iz "Jadrolinije" poručuju da se radi o vrhunskom plovilu u koje da se trebalo minimalno investirati jer je prethodni vlasnik prije deset godina u tadašnji "Oslofjord" uložio preko 30 milijuna eura:
- To je značajno podiglo vrijednost broda, rangiravši ga uz bok novogradnjama, što su ustanovili i ozbiljni stručni mediji. U narednim sezonama u planu je svakako ulagati u dodatni razvoj usluga i sadržaja na brodu, u skladu sa strategijom razvoja ponude na međunarodnim linijama.
Evo kako su u Rijeci regairali na ocjene stručnjaka iz našeg teksta prema kojima je "Jadrolinija" bila "tražila da brod bude opremljen kormilima Beckerovog tipa iako se ta vrsta kormila vrlo rijetko ugrađuje", držeći ih netočnima:
- Točno je kako je natječajna dokumentacija izrađena prema karakteristikama i zahtjevima luka u koje ovaj brod namjerava uplovljavati. Ističemo da upravo ovaj tip kormila posjeduje većina brodova koji plove na relaciji između talijanske i hrvatske obale, a relevantni stručnjaci ističu da upravo ovakva kormila značajno povećavaju manevarske značajke, osobito u skučenim lukama.
Komentirajući tvrdnje kako će "Jadrolinija" poslije sezone odvesti "Dalmaciju" na veliki remont ugradnje 100 putničkih kabina, ovako naglašavaju:
- "Dalmacija" je otvorila priliku za promjenu koncepta održavanja linije Dubrovnik - Bari te su uvedena dnevna putovanja, što odgovara tržištu i aktualnim potrebama putnika. Za dnevna putovanja kabine nisu potrebne. Nije predviđeno ugrađivanje 100 putničkih kabina, već je u planu ulagati u dodatni razvoj usluga i sadržaja na brodu.
I na koncu, čelni ljudi državne brodarske tvrtke imaju i prijedlog novog naslova koji da bi trebao glasiti ovako:
‘‘‘Jadrolinija‘ raspisuje i provodi natječaje sukladno Zakonu o javnoj nabavi"