Evo neobične priče o nesretnom brodu i ezoteričnom, takorekuć rasputinovskom, ruskom utjecaju na domaće (ne)prilike.
Sage o brodu koji nikako da zaplovi, a odavno je u moru. Koji dekadu i pol luta nedovršen od jednog škvera do drugog. Koji jest i nije brod, jest i nije duh. Čija sudbina najbolje opisuje i sudbinu sirotišta, pardon, brodogradilišta koja su za njim ostala negdje na kraju srca. Tri škvera već je vidio, sada će i četvrtog: najprije na dalekom europskom sjeveru, a onda na toplom Jadranu – Trogir, Split pa Rijeku.
Sretniji blizanac
Brod ima ime – "Onega Gulf". Ima i sretnijeg blizanca, "Dvina Gulf". Ima i vlasnika – tvrtku "Viterlef Management Limited" s karipskih Djevičanskih otoka (britanskih). Iza koje stoji ruski kapital. Na koncu, Onega i Dvina su zaljevi u Bijelom moru na sjeverozapadu Rusije, blizu Finske, s gradovima Belomorskom i Arhangelskom.
Brod ima i zastavu – panamsku. Ali nema sreće! Od prvog dana. Trup mu je izgrađen prije petnaestak godina u brodogradilištu "JSCo PO Sevmash", baš u arhangelskoj oblasti, za norveškog naručitelja koji je kasnije odustao. Radi se o brodu za prijevoz kemijskih i naftnih proizvoda od 45.000 tona nosivosti, duljine 183 i širine 32,2 metra.
Tako nedovršene blizance doveo je bio Danko Končar u svoj "Brodotrogir", gdje su za društvo "Viterlef Management Limited" trebali biti dovršeni. Tada vrijedni po 30 milijuna dolara. "Dvina" je to i doživjela – predan je vlasnicima koncem 2017. godine.
"Onega" je imala lošiju karmu. Godinama je hrđala u Trogiru. Zajedno sa škverom. Da bi je lani u lipnju "Brodospasov" tegljač "Jaki" doveo u "Brodosplit". Drugom posrnulom poduzetniku, Tomislavu Debeljaku. Pisali smo o svemu...
Čeka ga ‘3. maj‘
I, eto, godinu i pol kasnije – baš nekako proteklih dana – stigla je vijest da "sirotan" napušta i splitsku Supavlovu uvalu i odlazi u riječki "3. maj". Četvrto brodogradilište po redu!
Evo kako su se time Riječani pohvalili nekidan:
– Brodogradilište "3. maj" ugovorilo je dovršetak gradnje tankera za prijevoz kemikalija, nosivosti 45.000 tona, za tvrtku "Viterlef Management" te je, s tim i drugim ugovorenim poslovima, osigurana popunjenost kapaciteta u sljedećoj godini. Pregovara se i o novim poslovima. Riječ je o brodu na kojemu je završeno oko 75 posto radova, a započet je prije petnaestak godina u Rusiji, za drugog naručitelja. Brod tada nije dovršen, pa ga je tvrtka "Viterlef Management" s Britanskih Djevičanskih otoka otkupila i namjeravala dovršiti u "Brodotrogiru", no brod nije dovršen ni u tom brodogradilištu pa je lani dotegljen u splitsko, a potom u riječko brodogradilište. Radovi u "3. maju" obuhvatit će instaliranje cjevovoda, opremanje spremnika, završetak i opremanje nadgrađa, završno bojenje, sve u roku od godine dana.
Što drugo reći nego: "Više sreće u idućem krugu!"
Debeljakov demanti
Ali – kao što to kod nas obično biva – ni to nije sve! Dio kvarnerskih medija, donoseći vijest o novom poslu riječkog škvera, naveli su da Debeljak nije završio "Onegu" zbog financijskih tegoba u koje je zapao njegov "Brodosplit", tvrtka na rubu stečaja. A to je trenutačno razjarilo Debeljaka, pa je odmah objavio demanti.
Morate ga čuti:
– Demantiramo navode u kojima se prekid suradnje između "Brodosplita" i stranog naručitelja, društva "Viterlef Management Ltd", registriranog na Britanskim Djevičanskim otocima povezuje s financijskim poteškoćama splitskog škvera uzrokovanih problemima financiranja zbog više sile.
Ugovor je zaključen s off shore kompanijom, iza čijeg vlasništva se nalaze ruski državljani...
Posao obnove "chemical tankera" odvijao se sukladno ugovoru unatoč činjenici da je bilo nekoliko slučajeva da je "Brodosplitova" poslovna banka – koja posluje u Hrvatskoj i pri tome obavlja zakonom propisane provjere vezane uz sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma – zaustavila plaćanja koja je naručitelj posla obavljao preko svoje poslovne banke u Singapuru.
Kad je započeo rat, invazijom Rusije na Ukrajinu, Uprava "Brodosplita" izradila je procjenu utjecaja rata i najavljenih sankcija na ugovorene poslove, te procjenu utjecaja na poslovanje. Kako se u navedenom ugovoru radilo o naručitelju čvrsto povezanom s Rusijom, "Brodosplit" je iskoristio svoje ugovorno pravo i zaustavio obavljanje posla dok naručitelj ne dostavi odgovarajuće instrumente osiguranja plaćanja, sukladno ugovoru.
Stoga su netočne insinuacije da tanker odlazi zbog "Brodosplita", uz činjenicu da je vrijednost obavljenog posla veća od naplaćenog iznosa. I da su znatni dodatni troškovi zbog stajanja, a "Brodosplit" ih uredno plaća sve vrijeme.
Okrivljuje sankcije
Eto, Debeljak je nesebično – po cijenu gubitka posla i novca – odlučio slijediti međunarodne sankcije nametnute Rusiji, da se kojim slučajem ne bi našao u poziciji poduzetnika koji potpomaže ruske ratne napore poslujući s ruskim poduzetnicima.
Jedino na tako opisan način možemo iščitati "Brodosplitovo" priopćenje. Čiji vlasnik i dandanas tvrdi kako je upravo njegov škver prva žrtva sankcija. Radi kojih mu je – kako ističe – proljetos zaustavljena isplata već dogovorenog velikog kredita VTB Bank Europe (SE), njemačke banke ruskih vlasnika, koja odlukom monetarnih vlasti više ne smije raditi po nalogu iz Moskve.
Inače, VTB je Debeljakov najveći kreditor, bolje reći – vjerovnik, kojemu i sam Debeljak priznaje tražbinu od gotovo pola milijarde kuna (442.124.726 kn). A u škverskom popisu obveza upisanih u poslovne knjige – gle čuda! – stoji i "Viterlef Management", vlasnik nesretnog tankera "Onega", oko kojeg i krojimo ovaj tekst. S iznosom od 6,69 milijuna kuna, akonto dane pozajmice.
Ali, Hercule Debeljak Poirot uvijek pronađe drugog krivca za svoje nevolje.