Ugledni The New York Times u izdanju od petka objavio je reportažu sa zadarskog područja o uzgajivačima smilja. Reporter NYT Joseph Orovic posjetio je Zadar i okolicu gdje je razgovarao s Ninom Šimunićem, nekadašnjim načelnikom Bibinja, koji se uzgojem smilja počeo baviti 2015. godine, nakon što je postao partner lokalnog benediktinskog samostana koji mu je osigurao 12 hektara zemljišta u zamjenu za dio prinosa. Šimuniću je to bila prva žetva i nije imao velika očekivanja.
- Trebao bih početi stavljati neke od ovih stvari na svoje lice, kazao je 48-godišnji Nino za NYT dok je bio na svom traktoru kojim je obrađivao zemljište na kamenim brežuljicima iznad Bibinja.
Stanovnici Zadra i okolice generacijama su koristili suhe, žičane stabljike i žute cvjetove za spaljivanje dlaka svinja namijenjih za ražanj, ističe reporter ugledanog američkog dnevnika. No stvari su se stubokom promijenile prije otprilike pet godina, kad su proizvođači kozmetike i industrija eteričnih ulja počeli koristiti rijedak ekstrat cvijeta smilja kao ključni sastojak u vrhunskim kremama, mastima i tinkturama, koji se prodaju zbog svoje moći pomlađivanja.
Orovic objašnjava kako se pravi potencijal tržišta smilja pojavio na prijelazu stoljeća, kada su kozmetičke tvrtke, poput L'Occitanea, počele patentirati formule protiv starenja koje su uključivale smilje.
- Eterična ulja koja se nalaze unutar svijeta pomažu poboljšati sposobnost kože da se bori protiv djelovanja agresivnog okoliša, za kojeg se zna da ubrzava starenje kože, rekla je Lucy Primrosa, direktorica učenja i organizacijskog razvoja L'Occitanea za NYT, dodajući kako liniju proizvoda od smilja njihovi kupci obožavaju.
Francuski kozmetički div dobiva svoje smilje s farmi na Korzici, a zadarski poljoprivrednici za sada nisu imali sreće u partnerstvu s kozmetičkim tvrtkama. Umjesto toga, ističe Orovic, ubrano smilje prodaju obližnjim destilerijama koje su povezane s većim kozmetičkim tvrtkama.
Američki dnevnik navodi da kilogram ulja od smilja dostiže cijenu i do 2.500 eura, što je oko 1,15 litara. Zadarski uzgajivači smilja vjeruju da će količina i kvaliteta njihovih usjeva postati dovoljno velika i važna da ih ih kozmetička industrija neće moći više zanemarivati.
Orlovic ističe kako u Dalmaciji postoji veliko crno tržište uzgoja i prerade smilja, podsječajujući na činjenicu da su tijekom sezone berbe lokalne vijesti bile ispunjenje pričama policijskih akcija u kojima su otkriveni kombiji puni ukradenih biljaka.
Orlovic je razgovarao i s Ivicom Đuricom, 62-godišnjim uzgajivačem smilja, koji se nada da će proširiti svoje poslovanje uzgajajući lavandu i druge ljekovite biljke. Ivica sa svojom suprugom Mirnom planira napraviti kućnu destileriju koja bi teoretski mogla financirati stvaranje cjelovite agroturističke ponude.
- Ovo je život koji smo željeli imati, ali ne možemo samo proizvoditi smilje, rekla je za supruga Mirna reporteru NYT na kraju reportaže.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....