Obrt Fanito osnovao je Fanito Žuvela, vrijedni i napredni velolučki maslinar i proizvođač maslinovog ulja. Njegovo ulje Torkul - kupaža dvije autohtone sorte Lastovke i Drobnice bilo je prvo zaštićeno maslinovo ulje u Hrvatskoj.
Imalo je zaštićeno geografsko porijeklo i izvornost 2001. godine skupa sa još sedam delicija poput Gligorinog Paškog sira, Galovićevog kulena, Zigante tartufa,... Pristupom Hrvatske Europskoj uniji ta zaštita je išla preko udruga, ali ostaje činjenica da je za to ulje i zbog te zaštite i društva u kojoj se Torkul našao za to ulje doznala i šira javnost.
Fanitova kćerka Marija Žuvela ostala je vjerna obiteljskom poslu proizvodnje maslinova ulja visoke kvalitete. Smatra da je na svjetskom tržištu tadašnji model zaštite sedam proizvoda možda model na koji način hrvatski delikatesni proizvodi mogu izići na svjetsko tržište.
„Više od polovice delikatesnih proizvoda koji proizvode hrvatski mali srednji proizvođači imaju iznad prosječnu vrijednost. Zato je jedna platforma, na kojoj će netko okupiti većinu proizvođača sa svojim proizvodima, model po kojem se može izići na svjetsko tržište. To je možda i ideja nekome za poslovni pothvat. Cijene tih proizvoda treba čuvati jer se na cijenu ne treba gledati kao na ograničavajući faktor“, smatra Marija Žuvela.
Klasa optimist
Što se tiče tržišta i posljedica koje na prodaju ovakvih proizvoda, kakvo je i maslinovo ulje, ostavila kriza i pad turizma Marija Žuvela komentira da je ona Klasa optimist te da u Žuvele u svom obiteljskom poslu gledaju dugoročno.
„Ova kriza je svakako izazov i treba sve ovo preživjeti. Sve nas je iznenadilo i puno toga se promijenilo. Koliko god smo pogođeni jer smo ostali bez sigurnog tržišta, ovo je ipak kratko razdoblje za one koji imaju dugoročne ciljeve. Kada bi period od nekoliko desetaka godina sveli na jednu godinu, onda bi ovo bila katastrofa, ali mi se razvijamo na duge staze. Sve dok nije ojačao turizam mi smo dosta izvozili, a kada je turistička sezona postala dovoljna za plasma naših proizvoda, smanjili smo izvoz. Nismo imali potrebu za plasman izvan Hrvatske. Sada kada je tržište ponovno nestabilno opet se moramo okrenuti izvozu“, pojašnjava Marija Žuvela.
Kad se uzmu u obzir gastro proizvodi malih i srednjih proizvođača, Marija Žuvela smatra da hrvatski proizvođači moraju postati dio globalnog tržišta.
- Unatoč tome što imamo odlične proizvode to možemo postići samo na jedan način. Nemamo toliki kapacitet da bi mogli dominirati s nekim svojim proizvodom na nekom tržištu, ali imamo nešto drugo. Hrvatski proizvođači imaju takvu paletu selekcioniranih proizvoda. Ja to nazivam iskreni proizvodi iz razloga što takvi proizvodi zadovoljavaju sve kriterije izvrsnosti kvalitete. Do te selekcije je došlo možda i slučajno, a možda i upornošću dijela proizvođača. Sada je činjenica da je više od polovice naših proizvoda izuzetne kvalitete. Zato se mora naći kanal kako bi plasirali te naše vrhunske proizvode na odabrana tržišta - pojašnjava Marija Žuvela.
Marija Žuvela upozorava da bi u startu pogrešan pristup bio natjecanje cijenama, jer naši proizvođači vrhunskih delicija za to nemanju prostora.
„Unatoč cijenama za koje netko misli da su visoke to su još uvijek cjenovno prihvatljiviji proizvodi od sličnih proizvoda koji dolaze iz zemalja poznatih po gastronomiji. Smatram da je pogrešan put osvajati udjel na tržištu skidanjem cijene proizvoda. Možete tako prodati svoj proizvod u nekim trenucima kada je situacija na tržištu teška, ali ćete već iduće godine i narednih godina imati probleme jer ste spustili cijenu, cijenu koja je za nekoga možda prevelika, a vi ste se njome pokrivali i to da često ne uključujete vlastiti rad pri tome izračunu“, mišljenja je Marija Žuvela koja dodaje da u svakom trenutku može argumentirati i objasniti zašto Torkul ima cijenu koliko ima, jer kada se otvori boca ona kaže sve tako da su tu riječi suvišne.
„Svatko radi kako najbolje zna, može i misli i ja to u potpunosti podržavam“, pojašnjava Marija Žuvela.
Medalje nisu presudne
Naša sugovornica tvrdi da cijena našeg ulja uopće nije visoka u odnosu na ulja slične kvalitete iz maslinarskih razvijenijih zemalja nego je čak i niža. Takav je kaže slučaj i s našim vinima, sirevima, pršutima, kulenom,...
“Nitko od naših proizvođača vrhunskih delicija ne vodi se u svom poslu isključivo cijenom. Svi koji imaju vrhunske proizvode, vjerujte mi, da su stavili kvalitetu na prvo mjesto. Sve to naravno treba izdržati. To nikako nije lak, ali je to jedini dugoročno održivi put i smjer. Za neke proizvode ne možete reći da su skupi, jer je cijenu takvih proizvoda vrlo lako opravdati. Uzmimo primjer bilo koji premium proizvod poput Paškog sira, maslinovog ulja, vina,...
Ti proizvodi su sigurno jeftiniji za 60 do 70 posto od proizvoda jednake kvalitete koji dolaze iz Italije, Francuske ili Španjolske. Možda su skupi za naš standard, ali to je sasvim drugi problem. Prva zapovijed je svakako da se cijene takvih proizvoda ne smiju skidati. Pogotovo što to neki distributeri traže pri plasmanu na neko tržište u inozemstvo“, naglašava Marija Žuvela.
Žuvela pojašnjava da iza takvih proizvoda stoji kvaliteta, a nje ne bi bilo da u konačnici ne stoji ogroman trud, strast i ljubav.
„Taj trud treba nagraditi. Kroz proizvod se vidi karakter onoga koji ga je proizveo. I to je više nego očito. Taj karakter ne treba sakrivati. U svemu ovome najvažnije je da budete iskreni prema svom proizvodu. To još znači da poštujete naslijeđe i da poklonite cijeloga sebe u stvaranju, u proizvodnji. Druga stvar je s proizvodima prosječne razine kvalitete. U njihovom plasmanu cijena je presudna i iz te mase proizvoda izdvajaju se i konkuriraju upravo povoljnijim cijenama“, pojašnjava Marija Žuvela.
Što se tiče natjecanja i medalja Žuvela je mišljenja da su medalje važne, ali nisu presudne u obilježavanju kvalitete. Zato bi, kaže ona, ocjenjivači maslinova ulja trebali imati ovlasti inspektora. To znači da nagrađeno ulje na nekom od panela na kojima se ocjenjuju maslinova ulja treba provjeravati.
„Svako nagrađeno ulje struka mora kontrolirati i na polici i u skladištu, a ne samo prilikom ocjenjivanja. Tek kada se usporedi ulje koje je dobilo visoku ocjenu s istim uljem na polici može se doći do njegove ocjene. Jedino tako bi se moglo izbjeći da nagrađeno ulje nema visoku kvalitetu na polici“, naglašava Marija Žuvela.
Obrt Fanito inače ima obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo na kojem se nalazi oko dvije tisuće stabala maslina. Njegov osnivač Fanito Žuvela je udvostručio broj maslina od 2000. godine na ovamo. Negdje 2005. godine kupio je novo postrojenje, odnosno uljaru, koja je po kapacitetu od 500 kilograma na sat dovoljna za potrebe obrta i za preradu maslina kooperanata.
Marija Žuvela tumači da njezinom ocu i ostalim članovima obitelji nije prioritet prerada ploda drugih maslinara, jer imaju drugačiji cilj.
„Nama je cilj dobiti vrhunski proizvod, jer smo iza etikete stali imenom i prezimenom i zato nema nikakvog kompromisa što se tiče kvalitete. Naš cilj je da i za 100 godina Torkul postoji i da uvijek bude ulje najviše razine kvalitete. Takvo je opredjeljenje, stav i želja naše obitelji. Mi zbog nekog kratkoročnog uspjeha na tržištu ili zbog samo veće zarade nismo spremni raditi kompromise na uštrb kvalitete. Kvaliteta našeg maslinova ulja može biti samo bolja jer tehnologija i znanost napreduju. Zato pogon opremamo samo tehnologijom koja podiže kvalitetu.
Moj otac voli reći da se maslina sadi za naslijeđe, za nadolazeće generacije. Što i kako će biti, to ne znamo, ali bi željela i učiniti ću sve potrebno da taj trud i ljubav prema maslini putuje kroz generacije i da na najvišem mogućem nivou bude zapečaćeno u boci Torkula“, poručuje Marija Žuvela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....