Osiguravanje čistoće i očuvanosti morskog okoliša poboljšava iskustvo sadašnjih turista, ali i stvara temelje za održiv turizam u budućnosti. Jedan od načina smanjenja rizika od onečišćenja svakako je i odgovorno održavanja plovila i time smanjenje mogućnosti za štetne posljedice po okoliš.
Na tu temu udruga Sunce objavila je savjete kako održavati brod u cilju zaštite mora, te kome prijaviti onečišćenje. Podsjeća kako su najčešći izvori onečišćenja nautičkih lučica otpadne vode, brodsko pogonsko gorivo, mazivo, zauljena voda, otpad, brodska oštećenja i prometne nezgode manjih plovila na moru.
Održavanje brodskih motora
Održavanje motora nosi najveći rizik od onečišćenja, jer uključuje rukovanje uljima, filterima i antifrizima. Autor skripte Bez traga – odgovorno ponašanje u nautičkom turizmu, koja je nastala u sklopu Cleaning Sailing Race edukativno-ekološke regate, skiper Mladen Glavić objasnio je kako iskorištena ulja i filtere treba pravilno zbrinuti, dok je pri odabiru antifriza važno koristiti propilen glikol, koji je netoksičan, umjesto toksičnog etilen glikola. Također, pri servisu treba obrisati kaljužu kako tekućine servisa ne bi završile u moru.
Brodske baterije
Brodske baterije treba održavati suhima i čistima kako bi se izbjeglo hrđanje i osiguralo da što duže traju. Mijenjanje baterija također zahtijeva pažljivo zbrinjavanje. Većina otpadnih baterija, prema Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, klasificira se kao opasni otpad, jer sadrže opasne tvari, posebno živu, olovo, kadmij, a mogu također sadržavati nikal, cink, bakar, mangan, litij, koje ih također čine rizičnima za okoliš. U Hrvatskoj je sustav gospodarenja otpadnim baterijama i akumulatorima uspostavljen još 2007. godine, a organizira ga Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost sukladno odredbama Zakona o gospodarenju otpadom. Stare baterija i akumulatore možete predati pri kupnji novih, i time ostvariti dodatni poput, ili predati ovlaštenim sakupljačima. Ako ste kao nautičar pak puno vremena na moru, mogućnost koju možete dodatno istražiti je i solarno punjenje brodskih baterija koje je omogućeno napretkom u solarnoj tehnologiji.
Održavanje trupa broda premazima
Već je poznato kako obraštaj, odnosno nakupine organizama na tijelima uronjenima u vodu, usporava plovidbu i povećava potrošnju goriva te koncentraciju ispušnih plinova. U borbi protiv obraštaja često se koriste razne kemikalije i premazi koji, osim što negativno utječu na organizme u obraštaju, negativno utječu i na sve druge organizme u morskom okolišu. Tako je uočeno da se u zatvorenim vodama u kojima je prisutnost i promet plovila izrazito velika, kao što su marine, dolazi do promjene u sastavu biljnih i životinjskih zajednice te smanjenja broja organizama, odnosno biomase, a dugotrajna izloženost ovakvom utjecaju dovodi do poremećaja prirodne ravnoteže na onečišćenom području.
Biocidni premazi učinkovito uništavaju organizme obraštaja, ali ujedno štete morskom ekosustavu. Većina tradicionalnih biocida na bazi je bakra koji je iznimno toksičan za biljni i životinjski svijet. Alternativa sa stajališta zašite okoliša premazi su koji ne otpuštaju biocide u morski okoliš. Takozvani foul release premazi koriste tehnologiju glatkih površina za sprječavanje obraštaja i prikladni su za plovila velike brzine plovidbe ili visoke aktivnosti broda. Iako je početna cijena ovakvih premaza značajno viša, opravdana je kod takvih plovila zbog efekta samočišćenja i dužeg trajanja.
Čišćenje plovila
Čišćenje plovila često se odvija u marinama u kojima sredstva za čišćenje često završe izravno u moru. Pokušajte pri čišćenju koristiti netoksične i biorazgradive proizvode, koji nisu na bazi nafte i ne sadrže mikroplastiku. Također, istražite nove tehnologije mehaničkog čišćenja, kao što je čišćenje vodenom parom ili mehaničkim četkama, koje se već mogu pronaći i na našem tržištu.
Sprečavanje izlijevanja goriva u more
Benzinske postaje često su smještene u blizini marina, naselja i plaža, pa je izlijevanje goriva ozbiljan problem. Odgovorno ponašanje uključuje pažljivo punjenje goriva bez hands-free kopče. Tank nemojte prepuniti, a pribor za pretakanje koristite u mirnim uvjetima kako bi se izbjeglo izlijevanje. Obavezno pri ruci imajte krpu kojom ćete nakon punjena pobrisati dijelove plovila koji su proliveni.
Ako primijetite onečišćenje mora ili nezgodu koja može prouzročiti onečišćenje mora, odmah o tome obavijestiti nadležne službe. Evo kome se javiti pobliže opisujemo kako prijaviti onečišćenje mora.
Očuvanje prirodnih ljepota Hrvatske nije samo ekološka dužnost svih građana, već i ključan faktor za dugoročnu održivost i razvoj nautičkog turizma. Odgovornim sidrenjem, plovidbom i održavanjem brodova, svi mi možemo pridonijeti očuvanju morskog ekosustava. Zato, bez obzira na to di se vi sidrili, odlučite se na odgovorno ponašanje i svojim izborom pridonosite tome da Jadransko more bude more puno života.